Annons

Beslutsångest: Canon 5D vs. Canon 5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Var i exakt samma situation som dig. Hade bestämt mig för fullformat och var först helt inställd på en begagnad 5D. Efter åtskilliga timmars läsande av tester och synpunkter i olika forum blev jag dock övertygad om att det var en 5DII som gällde. Dels har den 21 mp, vilket faktiskt är en avgörande liten detalj, dels är den förfinad på ett otal punkter jmf gamla 5D. Är själv övertygad om att min 5DII kommer att vara "tillräcklig" under mycket lång tid framöver.
 
Vad gäller bildkvalite kan jag av erfarenhet säga att det inte skiljer något mellan dessa kameror.

Då har inte brus att göra med bildkvalitet enligt dig? Det är du nog ganska ensam om att tycka. Brusegenskaperna på MK II är avsevärt bättre, det tror jag ingen kan eller vill förneka.

Detta plus filmfunktion plus mycket bättre menysystem (med bl.a. kontroll över batteriladdning) är faktorer att framhålla - men också möjligheten till fotografering med Live View, vilket ingen i tråden har påpekat tidigare.

Förinställningslägena på programratten för egen programmering är ytterligare en detalj jag uppskattar med MK II. Sen kommer sensorrengöringen till nytta; sensorn på 5D är ju en erkänd smutsmagnet.
 
Nu blev valet svårare igen :(
Men är inte bra optik att föredra framför kameran?

Valen jag har är att antingen köpa mk1 och den bra optiken och sedan uppgradera kameran när pengarna finns.

Eller att jag gör tvärtom och köper kameran nu (mk2) och uppgradera optiken när pengarna finns.

Men mk1 är väl ingen dålig kamera? Iso brus bryr jag mig inte så mkt om.
 
Du kan ju ställa samma fråga i vårat forum d70sverige,se/forum du e med i så ska du se vad du får för råd... ;)

Hade jag stått i det valet som du gör hade jag tagit mkII
 
Nu blev valet svårare igen :(
Men är inte bra optik att föredra framför kameran?

Valen jag har är att antingen köpa mk1 och den bra optiken och sedan uppgradera kameran när pengarna finns.

Eller att jag gör tvärtom och köper kameran nu (mk2) och uppgradera optiken när pengarna finns.

Men mk1 är väl ingen dålig kamera? Iso brus bryr jag mig inte så mkt om.

Plåtar du mycket i situationer där du behöver höga ISO? I så fall skulle jag välja Mk2, annars är det en bra idé att börja med 5D, den är billigare och kommer inte ha lika stor värdeminskning.
Bra objektiv är alltid bra, så fundera på vad som är viktigt för dig just nu. Det går att ta riktigt bra bilder med bägge kamerorna.
 
Plåtar du mycket i situationer där du behöver höga ISO? I så fall skulle jag välja Mk2, annars är det en bra idé att börja med 5D, den är billigare och kommer inte ha lika stor värdeminskning.
Bra objektiv är alltid bra, så fundera på vad som är viktigt för dig just nu. Det går att ta riktigt bra bilder med bägge kamerorna.

Det är ju det jag INTE gör, sedan hade det varit coolt med HD-filmfunktion, men just nu känns det som jag likabra kan ta 5D mk1 och köra på de bättre gluggarna istället. Och sedan uppgradera huset till ett mk2 som antagligen kommer sjunka i pris vilket nog inte gluggarna kommer göra.
 
Det är ju det jag INTE gör, sedan hade det varit coolt med HD-filmfunktion, men just nu känns det som jag likabra kan ta 5D mk1 och köra på de bättre gluggarna istället. Och sedan uppgradera huset till ett mk2 som antagligen kommer sjunka i pris vilket nog inte gluggarna kommer göra.

Då låter det ju vettigare att köpa en 5D istället för en Mk2 tycker jag.
Jag har haft både 24mm F/1.4 L och 135mm F/2.0 L och var väldigt nöjd med bägge.
 
Det värsta är om man köper gamla 5D att det dröjer inte länge förrän man vill ha den nyare modernare 5D mkII.
 
Jag tycker du tänker helt rätt David. 135:an är inget annat än otroligt fantastiskt rolig att fotografera med. 24:an, om det är mk2 du tänker dig, har jag ingen erfarenhet av men redan första versionen är en juvel.... Självklart skulle man ju vilja komplettera dessa fina gluggar med en mk2...men om pengarna bara räcker till antingen det ena eller det andra så tycker jag absolut att du ska satsa på en begagnad 5D och skaffa dessa underbara gluggar. Jag är övertygad om att du inte kommer ångra dig...såvida du inte tycker brännvidderna känns aviga förstås. Kör själv med 5D2 och 24, 50 och 135 och det är längesedan jag begravde uppgraderingsjävulen....:p

Mvh
Jerka
 
För er som sitter och skakar därhemma och undrar vad jag har valt så kan jag nu berätta att det blev en Canon 5D (inte Mk2 alltså) har dessutom köpt 50/1.4 och ett 135/2.0


Mvh David
 
nu har du redan köpt en 5D jag hade inte köpt en för den nya 5D mark 2 är en stor uppgradering i bildkvalitet bla. Jag har både 5D o 5D mark 2 och tycker bla följande

- att storleken på filerna är inget bekymmer för du kan välja tex en raw i samma storlek som på gamla 5D
- Menysystemet är klart bättre på nya
- bild displayen är överlägsen
- Att du kan köra max 1600 med bra kvalitet på 5D med nya utan problem 3200/6400
- Sensor rengöring
- bättre dynamiskt omfång
- Nya 5D är så mycket nyare kamera o utvecklingen går snabbt så det är en klart bättre bildkvalitet med nya.

Det finns mer skillnader men jag har behållit min gamla 5D för dels ser den ut som sk-t o jag får inget för den begagnad samt det är alltid bra med en slit o släng kamera o bildkvaliten duger till det mesta.
 
nu har du redan köpt en 5D jag hade inte köpt en för den nya 5D mark 2 är en stor uppgradering i bildkvalitet bla. Jag har både 5D o 5D mark 2 och tycker bla följande

- att storleken på filerna är inget bekymmer för du kan välja tex en raw i samma storlek som på gamla 5D
- Menysystemet är klart bättre på nya
- bild displayen är överlägsen
- Att du kan köra max 1600 med bra kvalitet på 5D med nya utan problem 3200/6400
- Sensor rengöring
- bättre dynamiskt omfång
- Nya 5D är så mycket nyare kamera o utvecklingen går snabbt så det är en klart bättre bildkvalitet med nya.

Det finns mer skillnader men jag har behållit min gamla 5D för dels ser den ut som sk-t o jag får inget för den begagnad samt det är alltid bra med en slit o släng kamera o bildkvaliten duger till det mesta.

Jag håller med om det du skriver i punktform, men inte det du skriver inledningsvis (som inte utvecklas vidare under) att nya Mark 2 är en stor uppgradering i bildkvalitet. Det tycker jag inte man kan säga, bildkvaliteten är såpass bra med den gamla så att bortsett från lite bättre brusegenskaper så tycker jag inte alls den nya ger speciellt mycket bättre bildkvalitet. Definitivt bättre, men inte stor uppgradering.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.