Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beslutsångest: Canon 5D vs. Canon 5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)

ThePenguin

Aktiv medlem
Jag har riktigt svårt att bestämma mig vilken jag ska välja, 5D eller 5D Mk2. 5D ligger på 7-8000kr begagnad medans om man har tur så får man en MK2 för 16000kr.

Varför ska jag välja 5D Mk2 framför 5D?


Tacksam för alla tips och råd.
 
Nyare menyer, fler mpxl står väl för mk2. Sen har jag hört folk som menar att 5:an är bättre än storebror för det är mindre och snyggare brus, detta vet jag inget om.
Men känner du att det räcker med 8-10 mpxl så kör 5:an och köp mer bra optik före resten :)
 
Köper du 5D så kan du byta upp dig till 5D mkII om ett år eller så utan att förlora skjortan (sannolikt). Du kan i vart fall inte förlora mer än du betalar. Lägg lite mer pengar på objektiv i stället.

Har du gott om pengar så lär du inte ångra om du köper 5D mkII. När man väl betalat så är den delen snart glömd och du sitter där med en kanonkamera och du behöver inte längta efter den.
 
Jag har länge varit helt inställd på Mk2, men nu tänker jag precis som ni att det kanske är bättre att satsa på bättre optik.

Men det är förbannat svårt att välja, speciellt eftersom jag suktat efter Mk2 så länge.
 
Jag bytte nyligen från 5D till 5Dmark II inte förr jag hade planerat det utan jag hade tänkt köra längre med femman, men jag fick faktiskt en promotiondeal så jag bytte in min gamla trotjänare.

5D är en riktigt riktigt bra kamera! den kommer du långt med. väljer du 5D mark II istället får du följande som 5D saknar, en ISO hantering som är svårtslagen, Filmfunktion i full HD, dessutom en meny som är otroligt lätthantering möjligheten att ställa bildstorlek på RAW.

Nakdelen med markII att filerna blir större med 21 mp mot den gamla 12.

i Dina skor hade jag tagit 5 D mark II
 
Vad gäller bildkvalite kan jag av erfarenhet säga att det inte skiljer något mellan dessa kameror. Och är det så att du inte ska göra gigantiska förstoringar eller absolut behöver filmfunktionen så är valet solklart. Köp en 5D mark 1 och spara tiotusen.

Mvh Jonas
 
Vad gäller bildkvalite kan jag av erfarenhet säga att det inte skiljer något mellan dessa kameror. Och är det så att du inte ska göra gigantiska förstoringar eller absolut behöver filmfunktionen så är valet solklart. Köp en 5D mark 1 och spara tiotusen.

Mvh Jonas

Kan tillägga att det var filmfunktionen som var det avgörande för mig att byta.
 
Vad gäller bildkvalite kan jag av erfarenhet säga att det inte skiljer något mellan dessa kameror. Och är det så att du inte ska göra gigantiska förstoringar eller absolut behöver filmfunktionen så är valet solklart. Köp en 5D mark 1 och spara tiotusen.

Mvh Jonas

Vet inte om du anser att 40 x 50 cm är gigantiska förstoringar, men i den storleken var det rätt lätt att se skillnaden mellan de två kamerorna när jag gjorde en parallelltest.

Stefan
 
Så egentligen är den stora skillnaden filmfunktionen? Jag har precis sålt hela min Nikon utrustning (D200) för att finansiera ett Canon 5d mk2 köp. Men nu tänker jag att det är bättre att satsa på optik som 135/2 och 24/1.4 istället. Jag har redan ett 50/1.4.

Och egentligen tror jag inte att jag kommer använda mig av filmfunktionen. Men det är ju kul att ha möjligheten
 
Jag har båda och gillar dem lika mycket, på olika sätt. Men är ju olika generationer, klart att den gamla inte kan mäta sig med den Mark II vad gäller teknik och spetsad bildkvalitet. Men som många säger, den gamla har något särskilt med sin bildkvalitet, som är svårt att sätta fingret på, men som gör att man inte vill sälja den, trots den nyares överlägsenhet.
 
Finns det något rykte om att canon ska släppa någon ny variant som gör att man kanske ska vänta lite och se om begagnatpriserna faller lite?
 
Jag har båda och gillar dem lika mycket, på olika sätt. Men är ju olika generationer, klart att den gamla inte kan mäta sig med den Mark II vad gäller teknik och spetsad bildkvalitet. Men som många säger, den gamla har något särskilt med sin bildkvalitet, som är svårt att sätta fingret på, men som gör att man inte vill sälja den, trots den nyares överlägsenhet.

Vilken av kamerorna brukar du ta med dig mest?
 
Lycka till...

Hej
Ibland är det så när man går och tänker på något att just den där mag känslan
Som man går och bär på är viktig att följa. 5D är en underbar kamera 12 mp
Räcker bra Jag har tryckt upp Canvas på 95 cm bred och 65 på höjden.
Inga problem alls där. Sensorn i den jag hade sög åt sig damm som blev till en irritation
Jag var och är rätt försiktig när jag byter gluggar men det räckte inte. Och här är ju ett ämne som
Är så beskrivet här på fotosidan att man bara tackar för alla som skriver och ger råd.
En gammal räv här skrev nåt som jag behövde höra och det var typ ’’Lev med det!!’’
Och det hjälpte mig, för ofta går det att blåsa bort och om inte så kan man själv göra mycket
Sen har vi bort tagnings program som hjälpte mig att inte hamna på Psyket!
Kanske var det min 5D som var extra känslig. Batteriet på mark 2 är betydligt bättre
Jag hade ett batteri grepp till 5D men då försvann den där känslan tycker jag, den blir ju lit stor då.
Till den nya Mark 2 fixa jag två batterier med en gång och det jag kan tycka är riktigt bra med Mark 2
Är att den håller reda på batteriet. Batteri info som det står i Menyn ’’ återst. Kapacitet
Antal exponer. Uppladningsprestanda. och den har koll på varje batteri.
Så här har vi en viktig förbättring tycker jag. Jag behöver inget batteri grepp på den nya.
Att filma ser jag som en utveckling för kameror överlag, jag har provat men har inte behov av det.
Se som så att du kan ju lägga pengar på en bra glugg och ta 5D och se hur du känner. Ett råd är fixa då
Några nya batterier och skriv på dem typ 1, 2 så du kan ha reda på dem. Jag tror inte du blir besviken
På 5D och tar du Mark 2 så finns här mycket också.
Lycka till!! Mvh Jan.
 
Vilken av kamerorna brukar du ta med dig mest?

Gör jag något jobb som skall användas av någon annan, förutom porträttfoto, tar jag alltid mark II, men i övrigt använder jag nog dem ungefär lika mycket. Om jag dräller på stan och som alltid har en kamera i väskan eller på axeln så kan jag likväl ha den gamla versionen känns det som.
 
text- Batteriet på mark 2 är betydligt bättre
Jag hade ett batteri grepp till 5D men då försvann den där känslan tycker jag, den blir ju lit stor då.
Till den nya Mark 2 fixa jag två batterier med en gång och det jag kan tycka är riktigt bra med Mark 2
Är att den håller reda på batteriet. Batteri info som det står i Menyn ’’ återst. Kapacitet
Antal exponer. Uppladningsprestanda. och den har koll på varje batteri.
Så här har vi en viktig förbättring tycker jag. Jag behöver inget batteri grepp på den nya.
.

Håller med jag skippade batterigreppet, och har med mig ett extra batteri istället
 
Hm, just extrafacket för ett batteri är en obetydlig fördel med mitt mark2-grepp. Ergonomin och balansen är ju allt, särskilt med ett tungt objektiv. Trots mina små händer räcker inte höjden på handtaget när kameran blir tung. Undre högra hörnet glider upp på handflatan.
För vertikalfoton är det helt suveränt. Dyrt men samma som sven säger - efter ett tag har du glömt pengarna :)
 
Jag tror nog jag lutar lite över på andra sidan nu alltså för en 5D, och istället lägger pengarna på bättre optik istället. Det verkar ju inte vara några stora avgörande skillnader mellan de båda husen, förutom HD-filmning och det har jag klarat mig utan innan, även om det hade varit kul att ha möjligheten.

Men är det inte egentligen smartare att satsa på bättre optik?

Är det någon skillnad i storlek och grepp på de olika husen? Eller är det samma hus men olika innehåll?
 
Jag tror nog jag lutar lite över på andra sidan nu alltså för en 5D, och istället lägger pengarna på bättre optik istället. Det verkar ju inte vara några stora avgörande skillnader mellan de båda husen, förutom HD-filmning och det har jag klarat mig utan innan, även om det hade varit kul att ha möjligheten.

Men är det inte egentligen smartare att satsa på bättre optik?

Är det någon skillnad i storlek och grepp på de olika husen? Eller är det samma hus men olika innehåll?

Skillnaden är minimal.

vilka objektiv tänker du på ??

nu blir det roligt ;)
 
Jag har redan 50mm/1.4 sedan är planen att skaffa:

(om jag köper 5d):

135mm/2.0

24mm/1.4

(om jag köper 5d mk 2):

85mm/1.8 eller 100mm/2.0

28mm/1.8
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.