Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära till specifik pixeldimension

Produkter
(logga in för att koppla)

Hankki

Aktiv medlem
Nu har jag sökt i photoshop CC ifall jag skulle hitta beskärning till en specifik pixeldimension. T ex att jag vill ha en bild som är 1500 pixlar bred och 500 pixlar hög. Det fanns i någon tidig version av paint shop pro som jag använde för snart 20 år sedan och det finns i Faststone image viewer (se bild). Photoshop har ju B*H*upplösning men då förminskas eller förstoras ju bilden.
Man kan ju förstås gå via faststone men det vore ju enklare om det fanns direkt i PS
 

Bilagor

  • crop.jpg
    crop.jpg
    26.4 KB · Visningar: 66
Nu har jag sökt i photoshop CC ifall jag skulle hitta beskärning till en specifik pixeldimension. T ex att jag vill ha en bild som är 1500 pixlar bred och 500 pixlar hög. Det fanns i någon tidig version av paint shop pro som jag använde för snart 20 år sedan och det finns i Faststone image viewer (se bild). Photoshop har ju B*H*upplösning men då förminskas eller förstoras ju bilden.
Man kan ju förstås gå via faststone men det vore ju enklare om det fanns direkt i PS

När du väljer "crop" och fyller i de dimensioner du vill ha, på vilket sätt menar du att bilden förstoras eller förminskas?

Du kan nog strunta helt i upplösning då det bara har betydelse vid utskrift.

/P
 
Nu har jag sökt i photoshop CC ifall jag skulle hitta beskärning till en specifik pixeldimension. T ex att jag vill ha en bild som är 1500 pixlar bred och 500 pixlar hög. Det fanns i någon tidig version av paint shop pro som jag använde för snart 20 år sedan och det finns i Faststone image viewer (se bild). Photoshop har ju B*H*upplösning men då förminskas eller förstoras ju bilden.
Man kan ju förstås gå via faststone men det vore ju enklare om det fanns direkt i PS

Hej, om jag tolkar frågan rätt:
- Rita en markering med storleken du vill beskära till (ett av marquee-alternativen är absoluta mått)
- Menyn image>crop
 
När du väljer "crop" och fyller i de dimensioner du vill ha, på vilket sätt menar du att bilden förstoras eller förminskas?

Du kan nog strunta helt i upplösning då det bara har betydelse vid utskrift.

/P

Det jag menar med förminskas eller förstoras är att detta sätt blir till proportioner. Jag kan dra ut en ruta som är 3000 pixlar bred och den förminskas till t ex 1500.
 
Hej, om jag tolkar frågan rätt:
- Rita en markering med storleken du vill beskära till (ett av marquee-alternativen är absoluta mått)
- Menyn image>crop

Detta var precis vad jag sökte. Lite onödig omväg när det kunde vara inbyggt direkt i crop verktyget.
Tack så mycket!
 
Om du har inforutan öppen och rätt inställd så ser du direkt hur stor bilden blir med beskärningsverktyget utan att gå omvägen via markering. Vill du emellertid ha ett speciellt sidförhållande, t.ex. 2:3, 9:16 eller något annat, så bjuder PS så vitt jag vet ingen hjälp utom i ett fall: Om du vill beskära till samma proportioner som den ursprungliga bilden så kan du markera det som i engelsk version heter "Front image" så får ditt beskärningsverktyg samma proportioner som den ursprungliga bilden har.

Faststone Image Viewer har betydligt bättre möjligheter till precisionsbeskärning, både när det gäller antal pixlar och proportioner (som dessutom kan skräddarsys) än PS men saknar å andra sidan möjlighet till den perspektivjustering/restitution som finns om man bockar i "Perspective" när man dragit upp sin beskärning i PS.
 
Ställ in Preferences så du visar pixel istf cm så kan du använda beskärningsverktyget direkt. Att PS skulle ha begränsade möjligheter visar ju bara på okunnigheten i svaren.
 

Bilagor

  • croptool.jpg
    croptool.jpg
    52.5 KB · Visningar: 40
Ställ in Preferences så du visar pixel istf cm så kan du använda beskärningsverktyget direkt. Att PS skulle ha begränsade möjligheter visar ju bara på okunnigheten i svaren.

Har du CC eller CS? Hittar nämligen inte det du beskriver och rutan ser lite annorlunda ut, ja jag vet att man kan göra egna förinställningar. Enda i inställningar (ctrl+k) med cm eller pixlar är linjaler och de står redan på pixlar.

Har du CS föreslår jag att du läser inlägg #1 igen och inte kommer med kommentarer som "okunnigheten i svaren" men det är få förunnat att vara lika fullärd som dig.
 
Jag visar CS6. Finns möjligheterna i CS6, så finns de i CC. Jag har inte CC på denna datorn så jag kan inte visa dig just nu. Om man påstår att Faststone har bättre beskärningsmöjligheter än PS då är man okunnig. Att du tar åt dig av det får stå för dig.
 
Jo jag vet att jag är okunnig när det gäller vissa saker och nej jag tar inte åt mig så lätt men anser att kommentaren är onödig.
Har mest använt PSelements och Lightroom 3, 4 och 5 tidigare men fick adobe CC för ett år när jag köpte ny kamera. Ärligt talat så hittade jag funktionen i faststone förra veckan eftersom jag i normala fall inte använder det till någon redigering så det var då jag började söka efter det i PS.

Återkom gärna när du sitter vid PS CC.
 
Är identiskt på CC.

Se till att "Fönster" & "Verktyg" är ibockade i Fönster-menyn.

Prova att söka efter "Beskär" i Hjälp-menyn.
 

Bilagor

  • firefox - Beskära till specifik pixeldimension - Fotosidans Forum - Screen Shot 12 maj 201.jpg
    firefox - Beskära till specifik pixeldimension - Fotosidans Forum - Screen Shot 12 maj 201.jpg
    17.7 KB · Visningar: 42
Ställ in Preferences så du visar pixel istf cm så kan du använda beskärningsverktyget direkt. Att PS skulle ha begränsade möjligheter visar ju bara på okunnigheten i svaren.

Visst kan man göra så men då samplas bilden om och det är inte önskvärt alla gånger.
 
Se till att Rulern/Linjalen står på pixlar. Görs via Preferences/Units&Rulers.

Gå till Crop tool och dra en box tills den är i de önskade dimensionerna. I exemplet var det 1500 x 500 px. Bredd och höjdmåtten syns i pixlar om linjalen är inställd på pixlar.

Klicka på bocken eller tryck Enter. Nu har ni skurit ut en 1500 x 500 px crop ur bilden som inte resamplats.
 
Jag visar CS6. Finns möjligheterna i CS6, så finns de i CC. Jag har inte CC på denna datorn så jag kan inte visa dig just nu. Om man påstår att Faststone har bättre beskärningsmöjligheter än PS då är man okunnig. Att du tar åt dig av det får stå för dig.

Om du ska beskära ett gäng bilder lär du vara snabbare klar om du gör det i Fast Stone. Bättre? Det är bara att köra, man måste inte ändra några inställningar för att få det att funka.

Man trycker på bokstaven x för att få upp den självförklarande dialogen där man kan skriva in måttet och spara på en gång. PS är inte svårt men mer komplicerat och dessutom i jämförelse långsamt.

Som bonus, Fast Stone kan beskära RAW direkt.

Har du verkligen kört Fast Stone Image Viewer?
 
Se till att Rulern/Linjalen står på pixlar. Görs via Preferences/Units&Rulers.

Gå till Crop tool och dra en box tills den är i de önskade dimensionerna. I exemplet var det 1500 x 500 px. Bredd och höjdmåtten syns i pixlar om linjalen är inställd på pixlar.

Klicka på bocken eller tryck Enter. Nu har ni skurit ut en 1500 x 500 px crop ur bilden som inte resamplats.

Jo det är ju lite som bildsten sa om inforutan men att få den sista pixeln kan vara lite si och så.
 
Om du ska beskära ett gäng bilder lär du vara snabbare klar om du gör det i Fast Stone. Bättre? Det är bara att köra, man måste inte ändra några inställningar för att få det att funka.

Man trycker på bokstaven x för att få upp den självförklarande dialogen där man kan skriva in måttet och spara på en gång. PS är inte svårt men mer komplicerat och dessutom i jämförelse långsamt.

Som bonus, Fast Stone kan beskära RAW direkt.

Har du verkligen kört Fast Stone Image Viewer?
Det finns ingenting i Faststone med beskärning som du inte kan göra i PS. Tycker du det går fortare att hoppa mellan olika applikationer ska du naturligtvis fortsätta med det. Själv gör jag vanligtvis beskärningen i LR/ACR utom i de få fall som denna tråd handlar om, när du behöver exakta mått på den beskurna bilden. Då gör jag det i PS.
 
Jo det är ju lite som bildsten sa om inforutan men att få den sista pixeln kan vara lite si och så.
Gör bilden så stor din beskärning och skärm tillåter och skriv in måtten i måttrutorna först så är det enklare att dra utsnittet.

Eller kör vidare med Faststone. Ni verkar ju helt tagna av det så varför kämpa med PS?
 
Nu har jag sökt i photoshop CC ifall jag skulle hitta beskärning till en specifik pixeldimension. T ex att jag vill ha en bild som är 1500 pixlar bred och 500 pixlar hög. Det fanns i någon tidig version av paint shop pro som jag använde för snart 20 år sedan och det finns i Faststone image viewer (se bild). Photoshop har ju B*H*upplösning men då förminskas eller förstoras ju bilden.

I Photoshop CC kan du göra så här...

  1. Aktivera beskärnings/crop verktyget.
  2. Gör en markering med verktyget, storleken har ingen betydelse. Det räcket inte med att bara klicka på bilden för att få en markering utan du måste verkligen rita ut en markering.
  3. Högerklicka på bilden och välj "Använd beskärningsrutans storlek och upplösning".
  4. Fyll i dimensionerna du vill ha på bilen, uppe i beskärningsverktygets inställningar. Rör inte upplösningen, den bör vara samma som upplösningen på bilden.
  5. Du kan nu flytta markeringen till den del av bilen du vill klippa ut.
 
Du kan göra så här:

Ska ett nytt dokument med de pixlar du vill ha.

Klistra in din bild med högre upplösning genom att välja File->"Place"

Förstora, förminska och flytta omkring bilden så du blir nöjd.

Platta ihop lagren när du är nöjd.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.