Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beskära till specifik pixeldimension

Produkter
(logga in för att koppla)
I Photoshop CC kan du göra så här...

  1. Aktivera beskärnings/crop verktyget.
  2. Gör en markering med verktyget, storleken har ingen betydelse. Det räcket inte med att bara klicka på bilden för att få en markering utan du måste verkligen rita ut en markering.
  3. Högerklicka på bilden och välj "Använd beskärningsrutans storlek och upplösning".
  4. Fyll i dimensionerna du vill ha på bilen, uppe i beskärningsverktygets inställningar. Rör inte upplösningen, den bör vara samma som upplösningen på bilden.
  5. Du kan nu flytta markeringen till den del av bilen du vill klippa ut.

Det här verkar fungera som jag vill men markeringsramen som Claes tipsade om är nog smidigast hittils i alla fall, speciellt om man ska ha flera bilder med samma mått.
Tackar för alla tips!
 
Alfins förslag fungerar inte i äldre versioner av PS t.ex CS4 (version 11.02) Det dyker bara upp två val; Crop och Cancel.

Men en liknande funktion finns istället i markeringsverktyget där det i rutan Style (jag har engelsk version) finns valen Normal, Fixed ratio, Fixed size.
Via Image och Crop kan man då beskära antingen baserat på sidförhållande, Fixed Ratio eller baserat på de pixlar man skriver in, Fixed Size .

Det går att spara presets, tex 3:2 och 2:3 men det är svårt att få ett exakt pixelmått när man drar ut markeringen, det brukar hoppa 2-3 pixlar i taget när man försöker finlira.

Väljer man å andra sidan att skriva in pixlar i Fixed Size så får man exakta pixelmått men då kan man kanske behöva ta fram miniräknaren för att räkna ut ena sidans pixlar för att så ett exakt sidoförhållande om man inte beskär 1:1. Det man skrivit in i Fixed Size finns kvar där tills man skriver in ett nytt mått så inställningen kan användas på flera bilder i följd.

Det här är något som jag använt för så länge sedan så jag hade glömt bort att möjligheten fanns, därav mitt första inlägg. (#6) Fort och fel alltså.
 
I Photoshop CC kan du göra så här...

  1. Aktivera beskärnings/crop verktyget.
  2. Gör en markering med verktyget, storleken har ingen betydelse. Det räcket inte med att bara klicka på bilden för att få en markering utan du måste verkligen rita ut en markering.
  3. Högerklicka på bilden och välj "Använd beskärningsrutans storlek och upplösning".
  4. Fyll i dimensionerna du vill ha på bilen, uppe i beskärningsverktygets inställningar. Rör inte upplösningen, den bör vara samma som upplösningen på bilden.
  5. Du kan nu flytta markeringen till den del av bilen du vill klippa ut.
Så fort du ändrar måtten samplas bilden om och det var ju det TS inte ville.
 
Jo det fungerade som jag vill men det måste göras på nytt varje gång.
I inlägg #13 skrev du att bilden inte fick samplas om. Om det är OK förstår jag inte vad dina problem med beskärning i PS är överhuvudtaget. Då kan du ju skriva in vilka mått eller ratio du vill, göra rutan hur stor eller liten du vill och PS ger dig rätt utsnitt. Måtten ligger kvar när du öppnar nästa bild och du kan spara hur många förinställningar du vill. Jag ser inte problemet.

Därmed har jag uttömt mina möjligheter att bidra ytterligare till denna tråd.
 
I inlägg #13 skrev du att bilden inte fick samplas om. Om det är OK förstår jag inte vad dina problem med beskärning i PS är överhuvudtaget. Då kan du ju skriva in vilka mått eller ratio du vill, göra rutan hur stor eller liten du vill och PS ger dig rätt utsnitt. Måtten ligger kvar när du öppnar nästa bild och du kan spara hur många förinställningar du vill. Jag ser inte problemet.

Därmed har jag uttömt mina möjligheter att bidra ytterligare till denna tråd.

När jag testade snabbt exakt som Fix skrev så har jag för mig att bilden inte samplades om, men skulle det visa sig att den faktiskt samplas om så är det inte ett alternativ och hittils är Claes förslag i inlägg #3 den vettigaste.
Den enkla funktionen som finns i faststone finns inte i PS MEN att hoppa till faststone blir ändå en omväg och markeringsramen är tydligen den enklaste.
 
Det finns ingenting i Faststone med beskärning som du inte kan göra i PS. Tycker du det går fortare att hoppa mellan olika applikationer ska du naturligtvis forts...

Jo det finns åtminstone ett par saker, och det är jobba snabbt och att även nybörjare klarar av det utan att ta hjälp.

Om man ändå är i PS ska man förstås klippa där. Men om man bara ska beskära ett antal filer för att generera en rad jpeg är FastStone rejält snabbare, speciellt om det är RAW-filer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.