Annons

belysningstativ och blåst

Produkter
(logga in för att koppla)

mm_smurf

Aktiv medlem
Är det någon som har ett bra universalknep eller pryl för att förhindra att blixtar och paraplyer och sånt inte blåser omkull när man är ute. Det blåser så mycket här götet.
Tack!

Peter
 
Sy avlånga påsar som du sen fyller med sand, dessa hänger du sedan i mitten av stativet där stativbenen "strålar samman".
 
Jag mistänkte nästan att det skulle behövas något åt det hållet. Får väl plocka fram symaskinen ur mina gömmor.
 
Tja, nu vet jag inte riktigt vilket som är enklast, att skaffa fru eller eller sy en påse. Kanske jag får ut och leta efter en fru ändå :)

Men om man har fler en en blixt måste man skaffa sig fler än en fru då???
 
Påsar, ännu mer att bära då alltså... Och trodde ju at det vara brudarna som skulle plåtas, inte vara stativstöd, men men
 
Tips 1: Tejpa fast stativet på två punkter, tex i en stol.

Tips 2: Det finns speciella klampar av bly (eller någon annan metall) som lätt fästes runt en rund stång, typ stativ, med ett vred på en skruv. Jag har i studion, dom är oftast oranga och mina följde med min "giraff-bom" (Manfrotto). Jag vet att det finns lösa sådana att köpa. Säkert billigare med sandsäckar dock, men klamparna är bra om man enkelt vill sänka tyngdpunkten och hålla prylarna på plats.

Tips 3. Ett blixtaggregat på backen, istället för vingliga kompaktagg.uppe i luften funkar bättre. Ingen tröst om man nu redan har kompaktaggregat förstås...

Tips 4. (vid kuling och så) Kombinera alla ovanstående tips och lägg till fru OCH assistent. Rekomenderar dock ej fru och älskarinna runt samma stativ.....

(Har en kompis som flyger UL. Han förankrar sin vinge med "hundkoppel-skruvar" som används för att tjudra hunden. Fungerar mycket bättre än tältpinnar, man behöver inte banka, bara skruva. Har dock aldrig testat det med linor till ett belysningsstativ)
 
Ett vässat armeringsjärn som du slår ner i backen med medhavd hammare. Sen buntbandar du fast ditt stativ på armeringsjärnet...
 
Är det bara jag som tycker att jag redan har för mycket tunga saker att släpa på redan? Säckar med bly låter inte som något jag vill ha.

Tältpinnar och snöre tror jag blir bäst, tar liten plats oxå. Alla skryter ju om hur hållbara deras kameror är så det är väl bara att banka på med dessa då. Annars kanske det finns en sten i närheten. Eller oxå är det så att om under en fjällvandring klarar sig utan något att banka med så kanske man klarar sig utan under en fotografering oxå...

mvh
Maverick
 
Gammal tråd jag vet.
Har själv haft detta dilemma och funderat på ett tyngre belysningsstativ, men då kom jag på att jag har ett riktigt bra kamerastativ som man kan fästa blixten på.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.