Tack igen Jonas hehe, ja men det är helt ok glad att du svarar iaf
Ska försöka sammanfatta lite sammanhängande svar här då.
Angående skärpedjupet så var de bilderna som du nämner alla planerade att vara ungefär så, jag ville att den yngre Yasmin skulle vara i oskärpa i profil för att "rama" in Linnea lite, det blev kanske allra bäst på den bilden du tyckte också den med blå ton där jag flyttat henne lite närmare kameran för att markera det lite mer.
På de andra blev det något mellanting och jag var helt ok med det men kanske skulle det varit roligt att haft 2 olika typer av "skärpa" där en var mer oskarp och en inte alls på de Sv bilderna för att avgöra vilken jag gillade bäst.
Något jag också hade önskat något mer på den med blå ton där Yasmine är i oskärpa är att hon skulle va lite mörkare för att ännu mera markera Linnea som är i skärpa. Men jag var lite lat där och när jag mörkade ned henne i efterhand blev ju såklart färgsticket i huden etc värre och då gav jag mig med att fortsätta pilla och lät det va och var hyfsat nöjd med resultatet ändå.
Angående det blå hårljuset är det ungefär som jag ville ha det i den bilden du beskriver, men det blev mer påtagligt i just den här eftersom jag har en "optima" ton i bilden, på några av de andra blev det inte lika påtagligt.
Och angående just hårljuset så är det precis det som är svårigheten med att jag och dom vill röra oss och dom sitter inte stilla så länge som sagt så det är lite klurigt. vet inte men jag känner på vissa bilder bara att jag skulle vilja skapa lite mer separation i håret från bakgrunden.
kanske en blirre på bakgrunden skulle funka bra? En magsphere på speedlight med grid bakom kanske för att få en rund kägla bakom huvuden precis. Vet inte.
Som upplätting denna gång var jag lite snabb eftersom vi inte hade så mycket tid, och jag visste inte hur mycket den stora skulle ge i ljus så jag testade helt enkelt endast den och en reflexskärm på vissa. och ibland endast med den speedlight och en magsphere/grid med det blå hairlight i som jag beskrev. Men nästa gång ska jag testa den lilla som upplättning.
Hmm lite klurigt det där med Hotspotsen, tyckte inte histogrammet visade alls att det var utbränt. men trots det fick jag köra lite Frequency på några hotspots för att jämna till det lite på näsan och pannan. Men på histogrammet såg det inte riktigt tu så även om det var en rätt hög "spik" där i mitten av det stundtals. Kanske blev det för stor skillnad mellan ljus och skuggsida utan bättre upplättning så det lättare blev en hotspot i de ljusaste partierna?
Den stora var riktigt grym annars tyckte jag, skönt att ha en sådan stor som ändå lite mer täcker mer än halva kroppen iaf. Den plus AD400 var dock i tyngsta laget på det stativet från DÖRR jag hade köpt, svajade som en majskolv i vinden stundtals när jag var inomhus så den kombon skulle jag aldrig våga köra utomhus haha...men men.
/Martin.