Du börjar med detta projekt som redan van och duktig fotograf så är övertygad om att utvecklingen kommer gå fort. Hade jag presterat så fina porträtt i början så hade jag definitivt fått mer uppdrag. Jag började tidigt med studiofotografering och kombinerade dålig koll på blixtar och ljusformare med dålig koll på allt inom fotografering
. Det fanns då väldigt lite info på nätet också och här på FS var det sällan någon som delade med sig av sin kunskap inom just det området. Ibland blev det bra och ibland dåligt och aldrig som jag tänkt mig. Jag tog i den vevan på mig att fota en bal med vuxna i min egen ålder. Efter fipplande med en ljusmätare som jag trodde användes rätt hade jag 70 parbilder att tokredigera för att rädda. Superpinsamt då det även fanns med kändisar som var vana vid fotografer med faktisk kunskap. Det är egentligen först de sista åren som jag har nog kunskap för att få fram i närheten det jag avser samt ha förstånd att inte ta på mig vad som helst.
Jag är imponerad av hur din dottern orkar ta regi. Poserna tyder på god samarbetsvilja. Har en egen dotter och fick mest nöja mig med fria aktiviteter framför vit bakgrund när det begav sig. För mig har skyltdockan varit räddningen för att kunna träna. Inte minst att vara hyfsat redo för att köra när riktiga modellen tar plats framför kameran.
Stora ljusformare och begränsat utrymme är mest ett slöseri med pengar. Med raster kan de ha en poäng ibland men oftast fungerar en liten box lika bra eller bättre. Jag har en 175 octa jag köpte i början då jag trodde att bara boxen är stor nog så blir porträttet fint.
Utomhus kan de stora boxarna vara fantastiska i vissa lägen men nu snackar vi vindfång nog till en segelbåt
Jag är självlärd som sagt så mina tips och råd får du se i det ljuset. Jag vill ändå försöka hjälpa om det går. Skulle önska att någon med mer erfarenhet kunde hoppa in i tråden med tips och klokskap men har väl inte så stora förhoppningar. De som är tillräckligt erfarna hänger väl inte här utan fotar och tjänar pengar istället.
Jag har inte orken eller lusten för uppdrag längre men trots allt finns det fortfarande chans att tjäna lite pengar inom porträtt. Inte i närheten av att kunna leva på men som lite extraknäck när nästa fotopryl behöver köpas. Det kan vara en sporre jämfört med tex naturfoto då du konkurerar med i stort alla som använder en kamera. Största fördelen med blixtar och formare är dock det kreativa i att bygga upp bilden från ingenstans och att inte vara beroende av yttre förhållanden. Något jag drömmer om är en jättelokal med högt i tak där jag fick meckla på med mina idéer. Vardagsrummet begränsar så mycket vad som är möjligt att göra.
Jag hamnar en bit bort från trådens frågeställning med vissa delar men du är ju TS och kan styra upp.
Tack
Haha, väldigt skoj att höra andras historier om hur det begav sig.
Jag kan tänka mig hur det kändes när du tog på dig de där uppdragen när du inte riktigt kände att du behärskade saker och ting. Det är ingen rolig känsla, men man lär sig nog mycket på det trots "förnedringen" . Jag har varit med om ett par sådana också precis då jag började använda mina speedlights. Fick ett uppdrag för en större Matvaru kedja av en vän där jag skulle fota deras personal för tavlorna i butiken. Hon gillade mina andra bilder. Jag hade en god ide om hur jag skulle göra en lättare uppsättning med 2 paraplyer rakt av för att täcka en större grupp och fler personal. Hade inte riktigt med mig ett bra objektiv för tillfället och ljuset blev verkligen "Mäh" haha.
Nä, det var inte bilder jag var stolt över, och jag vet faktiskt inte ens om de använde bilderna sedan, kanske för eget bruk men kanske inte heller i butiken. Dock kostade jag inte så mycket så blev kanske inte så stor förlust
Men jag minns verkligen den där känslan av att kanske ha tagit sig vatten över huvudet, samtidigt var det också spännande och nervöst på ett bra sätt så man fick träna i ett lite skarpare läge.
jobbigt med lite kändisar också som du beskrev haha...Hua.
Nu känner jag mig mycket mer trygg då jag gör saker folk anlitar mig för( porträtt , events, bröllop dop etc etc) men då använder jag mest samma ljus eller uppsättningar och där är ju inte heller kravet superhögt. Jag gör heller inte jobb ofta då jag har ett heltidsjobb annars, men det droppar in något jobb i månaden typ och lite tätare då det är sommarhalvåret. Oftast är det genom kontakter, men det händer att folk att Hemsidan och så också.
Då och då dyker det upp lite mer spännande saker. Jobbat för en app som vuxit och blir större och större några gånger senaste åren där jag haft full frihet bland annat.
Något jag helt hamnat utanför är bildbyrå biten som hade varit bra att få igång då jag ändå plåtar så pass mycket som jag gör, men jag är för dåligt insatt och vet inte riktigt hur jag skall gå tillväga.
Nu i dagarna var det någon som ville använda min bild som bokomslag, bara genom hemsidan tex så det var rätt roligt.
Men vill göra lite mer känner jag och speciellt då sonen blir lite större och jag får mer tid.
Dottern är väldigt tålmodig som sagt, hon har verkligen blivit fotograferad sedan hon var bäbis så hon är rätt van men verkar också vara lite "skådis" och är själv kreativ så det har nog hjälpt när jag vill förklara vad min vision är, och senaste året tycker jag verkligen hon är mer "med" i visionerna och vill skapa sina egna bilder genom mig.
Hon jobbar dessutom nu extra på HM som barnmodell( inte genom mig, utan där är det Mamma som styrt upp!) och när hon började frågade dom om hon hade blivit fotograferad ofta innan, vilket var lite skoj haha...jag stod där lite generat när hon berättade om hur mycket hon blivit fotad genom åren
Så nu lär hon bli ännu mer van, hon brukar säga ibland när jag ska fota: "Aha, du menar så, ja så brukar dom vilja att jag ska stå på HM också!"
Ja en liten studio eller allra helst en större vore lite av en dröm, verkligen. Du har nog rätt i att jag ska försöka tänka igenom hur ofta det jag köper nu kommer eller Kan användas i det utrymmet jag har.
Den Aputure lightdome variant större kanske är i största lagret, å andra sidan är dom så skylta so kombo som sagt så det kliar i fingrarna när det gäller den hehe. Gillar att den är så smidig att ta med sig i väska och lätt att plocka upp och ned etc också. Men annars kanske saker som är lättare att plocka med sig överlag jag borde tänka på eller mindre men bra ljusformare för de jag ska utföra som är på tapeten.
Jag tar gladeligen emot alla tips från någon som varit inne i blixtdjungeln ett tag och redan lärt av misstag som jag kanske då slipper göra när det gäller uppsättningar och inköp etc
Nä ibland kostar det mer än det smakar så kan förstå om du inte orkar göra mer uppdrag. Porträtt som du säger verkar fortfarande vara något folk efterfrågar och vill ha någon annan än just sina egna bilder på Iphone. Och det verkar som det fortfarande kommer vara uppskattat. och där tror jag faktiskt ännu mer just kunskap om blixt etc hjälper då det ser lite "proffsigare" ut än då man fotar med naturligtljus och inte mot bakgrunder etc.
Nu kom jag off topic stundtals också, men verkar vara mest du och jag kvar i den nu ändå haha, kanske hoppar in fler som behöver hjälp och som vill komma med nya tips
Jag fortsätter att uppdatera då och då.
Planen är att kanske ta något kort idag också om jag hinner.
Tackar!