Ventures
Aktiv medlem
Alla kameror, nya som gamla, kan ta bra bilder i rätt sammanhang. Huruvida man behöver en kamera av modernaste snitt, det beror på fotografens egna attityd.
Om man prompt vill ta den typ av bilder som kräver en ny kamera, då behöver man förstås en ny kamera.
Men man kan också ta finfina bilder med en gammal kamera, om man begränsar sig till de motiv, ljusförhållanden och förutsättningar som den gamla kameran klarar av. Att begränsa sig är inte nödvändigtvis något negativt.
Faktum är ju att den stora majoriteten bilder som vi ser omkring oss dagligen inte alls kräver någon märkvärdig utrustning.
Vi väljer själva om vi vill vara totalt obegränsade teknikmässigt, till en hög kostnad, eller om vi nöjer oss med de bilder som en äldre kamera kan ta. Det finns många sådana bilder.
Jag skulle kunna köpa en svindyr cykel för ett sexsiffrigt belopp för att känna mig helt obegränsad i mitt cyklande, men jag nöjer mig med en billig. Den billiga går också att cykla på, och den tar mig till ganska många platser lika bra som en dyr cykel skulle ha gjort. Kanske inte till alla platser, men tillräckligt många för att räcka till en livstid av upplevelser.
Analogin med cykel är ju bra. En "lönnfet gubbe" på en 70-tusenkronors kolfibercykel (inte helt ovanlig syn) cyklar inte nödvändigtvis snabbare än en dito gubbe på stålrörscykel. (Jfr fotografens skicklighet)
Däremot kan man med största sannolikhet köra snabbare på autobahn, om man måste, i en Ferrari än i en Volkswagen lupo. (Jfr kamerans prestanda)