Annons

Behöver lite hjälp med ett inköp.

Produkter
(logga in för att koppla)
Eftersom dom som var på Hallands väderö inte använde digitalkameror..... Ja, där kan man ju avgöra vad som händer inom utveckling,försäljning och användande av kameror. Jösses. Lyft blicken lite från diat och se vad som händer i världen. Men jag tror dom flesta här redan vet, bara vägrar acceptera.

Ja och om tillräckligt många vägrar att acceptera så får filmtillverkarna fortsätta att tillverka film. Du fotograferar med digitalt, bra. Jag fotograferar med film, bra. Alla är nöjda och glada.

Bilderna i din portfolio är kalasbra, speciellt de som heter vatten och strand. vilken kamera har du använt till de bilderna om man får fråga?

mvh Jeppe

Hans-C skrev:
Eftersom dom som var på Hallands väderö inte använde digitalkameror..... Ja, där kan man ju avgöra vad som händer inom utveckling,försäljning och användande av kameror. Jösses. Lyft blicken lite från diat och se vad som händer i världen. Men jag tror dom flesta här redan vet, bara vägrar acceptera.

Typ ja..men du var ju inte med och förde diskussion där så det är ju lite svårt för dig att veta om den samlade kompetensen på utflykten.

Frågan är ju egentligen varför det överhuvudtaget tillverkas nya analoga kameror, nu när digitalt är så bäst. Ja jag vet inte...

Personligen gillar jag sitta framför projektorn och titta på bilder i 200". Det är ju lite svårare med en digitalkamera, om man inte har tillgång till en videoprojektor för x antal tusen kronor.

Jag tror (som många andra) att analog fotografering kommer att överleva vår generation och det är jag nöjd med. Sen får de som känner för det fotografera med digital kamera.

Härmed lämnar jag denna diskussion med ett gott humör och ser fram emot nya trevliga diskussioner.

Hoppas vi får se lite bilder från Dimage 5an sen Thomas!..

Jag säger inte att "digitalt är bäst", men för någon som skall börja sin "fotografibana" idag och har önskemål som Thomas är det bäst. Definitivt bäst. Men jag förnekar inte heller att analog teknik fortfarande är helt överlägsen i vissa avseenden. Om utvecklingen får var och en tro vad den vill, vissa fakta finns redan. Och kärleken till kemikalier och mörkerrum verkar vara väldigt stark så det är väl bra om det finns kvar också till överkomligt pris lång tid framöver.

"Bilderna i din portfolio är kalasbra, speciellt de som heter vatten och strand. vilken kamera har du använt till de bilderna om man får fråga?" Tack tack. Ol.2500 och Ol.2100 men kvaliteten du ser i portfolion är bedrövlig. Jpg och giffat i omgångar. Men perfekta utskrivet på A4 ;)

Jeppe skrev:

Frågan är ju egentligen varför det överhuvudtaget tillverkas nya analoga kameror, nu när digitalt är så bäst. Ja jag vet inte...

Det finns en stor anledning till att en del fotograferar analogt!
De har ingen dator..;)

Jeppe skrev:

Jojo...det lär dröja ytterligar 50 år (minst) innan filmens tid är förbi.

Knappast..10 år på sin höjd! det är bara de få som inte har dator i stort sätt som kommer vara intresserade av analogt om 5 år..nu tar jag i..antagligen går det fortare en så :p

Sedan kommer det alltid att finnas en klick entusiastiska analoganhängare kvar..precis som med stenkakor och trattgrammofoner :D

Thomas skrev:

Glöm allt jag käbblat om system för ett tag.

En MinoltaDiMAGE 5 (7000 kr)
Ett Scandisk Compact Flash 128 mb (kan ju köpa ett till om jag märker att det behövs) (900 kr)
En USB läsare för Scandisk kort (700 kr)
Batteri + laddar (x antal kr)
runt 9 000 kr totalt.

Låter det som ett bra paket? Glömt något?

Ser ju bra ut! ett UV-filter oxå kanske, sen kan du ju köpa telekonverter och makrokonverter senare om behovet finns :)

Jeppe skrev???

Nä det sista inklippet var det thomas som skrev.

/AnalogJeppe

5-10 år...det belv en PrtScn på den. Spara och lägga i arkivet så ska jag maila den till dig om 5 år :p

kim99x skrev:

Helt utdöende är den väl inte, det kommer väl bli som med vinylskivan..ett fåtal fans som använder systemet p.g.a känslan med analogt som de uppenbarligen gillar.
men de kommer precis som med vinylen handla om en mycket begränsad grupp :D

Bara så att du vet:förra året ökade försäljningen av vinyl med 22%..hehehe..dedu
mvh/gunte..

Jeppe skrev:
Jeppe skrev???

Nä det sista inklippet var det thomas som skrev.

/AnalogJeppe

5-10 år...det belv en PrtScn på den. Spara och lägga i arkivet så ska jag maila den till dig om 5 år :p

Oj den blev fel..har ändrat till Thomas ;)

Jag har ett förslag till er alla, sluta snacka teknik och börja fotografera istället. Välj kamera efter ändamål. Nu för tillfället fotograferar jag lika delar analogt och digitalt och har inga problem.

Eftersom detta forum diskuterat så mycket analog- vs digitalkameror måste jag bara ställa en fråga.
Hur "växer" digitalkameran med fotografen?
Alltså, som fotograf vill man kunna utöka möjligheterna att ta bilder genom att tex köpa ett nytt objektiv som är ljusstarkare eller med någon spännande brännvidd. I dag finns väl bara digitalkamror för minst 30 kkr (tex EOS D60) med utbytbar optik.

Själv använder jag en analog kamera och scannar in de bilder som jag vill använda i datorn med fotoklubbens scanner (=gratis). Eftersom jag sitter mycket framför datorn på jobbet är det skönt att kunna sätta sig vid ljusbordet hemma och plocka ihop bilderna och sedan titta på bilderna med projektorn.
Men utan scannern hade jag inte kunnat lägga in bilderna på photo.net ;) http://www.photo.net/photodb/folder?folder_id=187292

Digitalkameran är nog en bra ersättare till kompaktkameran (negativ film) men att titta på en projicerad diabild tillsammans med sin sambo eller kompisar ger en extra dimension åt bilden.

/Jonas

welinder skrev:
Eftersom detta forum diskuterat så mycket analog- vs digitalkameror måste jag bara ställa en fråga.
Hur "växer" digitalkameran med fotografen?
Alltså, som fotograf vill man kunna utöka möjligheterna att ta bilder genom att tex köpa ett nytt objektiv som är ljusstarkare eller med någon spännande brännvidd. I dag finns väl bara digitalkamror för minst 30 kkr (tex EOS D60) med utbytbar optik.

Digitalkameran är nog en bra ersättare till kompaktkameran (negativ film) men att titta på en projicerad diabild tillsammans med sin sambo eller kompisar ger en extra dimension åt bilden.

/Jonas

(Du kan köpa alla typer av filter så klart.)

Du kan köpa makrokonverter.

Du kan köpa telekonverter.

Du kan köpa vidvinkelkonverter.

jag kan med dessa tillbehör få från 17mm till 760mm (minst) på mina digitalkameror;) sen ska man så klart skaffa en ljusstark digitalkamera med minst 49mm optik.

Sen skaffar man sig en DVD spelare som kan visa bilderna på TV..bekvämare en diaprojektor, och helt tyst..även om bildkvalitén inte är någon höjdare på tv´n :(

Men vill du absolut ha en digital systemkamera är det väl begagnadmarknaden som gäller för att få den billigare..eller 36 månaders avbetalning..:p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar