Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver lite hjälp med ett inköp.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ger inte detta en hemsk beslutsångest?

Jag läste igenom alla inlägg och fann att (som alltid) det finns olika "läger", för eller emot.

Vilket man är för eller emot, det spelar ingen roll, det bara "måste vara så", alla har olika erfarenheter och de flesta utgår från sina tidigare erfarenheter.

Valet mellan digital eller analog kamera (oavsett råd) hamnar till slut hos dig själv.

Som många påpekar så är den digitala lösningen helt ypperlig om man vill ta mängder med bilder och snabbt se resultaten och den är också bra om man har lite "vanliga" inställningar att göra, då kan man billigt lära sig möjligheterna som man har med en kamera som man laddar med film.

Jag själv har ett par "vanliga" kameror och en digital. Den digitala använder jag om jag vill ha fram ngn bild bums och där jag kanske vill prova lite pga ngn anledning, oftast om jag skall ha ngn bilt till webben. En digital kamera behöver inte kosta skjortan.

De "vanliga" kamerorna använder jag nog flitigare än den lilla digitala, inte för att det på ngt vis är lättare, utan för att (som en del menar i tidigare kommentarer) "är ngt att hålla i", men inte bara därför. Själva plåtandet är visst kul, att söka motiv, att ställa in kameran, att ta kortet osv,,det gör man med digital som analog, frågan kan kanske då vara vad man tycker om arbetet efter att man har knäppt bilden?

Att framkalla film klarar 10-åringar av, sv/v, färg och DIA, det är inga problem, men VILL man pyssla med detta?

Känns det enklare att bara skicka iväg filmen och sedan få den i brevlådan tex, då är det ju en sak, men har ma nmöjligheter att framkalla själv, då tar det inte så vansinnigt mycket längre tid med en filmrulle än med digitala bilder.

Har man filmscanner (jag har ingen ännu, står däremot på önskelistan/nästa inköp) så kommer det ju intye ta mer än ½ tim-45 min innan mna kan scanna in sina bilder i datorn. Är det sv/v och man har tillgång till mörkrum, då sticker man in och gör en kontaktkopia på 5 minuter för att sedan sitta och fnula på vilka bilder man vill ta fram i större format.


Skillnaden mellan analog och digital tror jag mest ligger i vad man vill göra efter att man har tagit bilden, vad man har tänkt sig med bilden. Ett negativ är ett negativ (Dia positiv) och "går att ta på" senare samt göra förstoringar av senare i livet om man bara förvarar dem vettigt.

Skall man se till kvalité av själva bilden i vanlig storlek (som man får från fotolabb standard) och upp till A4-storlek, då tror inte jag det spelar ngn roll.

Köp efter din egen känsla,,digitalkameran kostar när du köper den och skall du mest spara bilderna på datorn, då blir den klart överlägsen i ekonomi på sikt och per bild, filmer och framkallning av filmerna kostar pengar, så bara är det, men har man foto som intresse, då är risken att man har överseende vad gäller kostnaderna som faktisk finns där, men en trevlig hobby kan värderas i mer än pengar och jag anser absolut att fotograferandet med film är värt sin kostnad.

Sen har ju filmen en fördel till,,den håller iaf mig sysselsatt med ngt som är trevligt. Sen är det alltid en viss spänning med att vänta och se vad som egentligen fastnade på filmen,,,men det är ju bara en känsla/nyfikenhet/spänning som jag trivs med...


Mao, digitalt, då kan du knäppa bilder hela dagen, var dag hela veckan utan att du behöver bry dig på kostnaden för varje film eller filmruta, enda gången du behöver bekymra dig, det är om du vill ha fram bilderna på papper.

Film, då (tror jag) överväger man motivet lite mer, men provar kanske inte lika mycket som med digitalt. Men man har en annan känsla (mer fysisk) när man håller i sina bilder senare.

Det finns både för och nackdelar oavsett vad du väljer.

Bäst av allt skulle kanske vara om du hade möjlighet att köpa en kamera av varje...men då får du ju inga pengar kvar till scanner...:mad:

Däremot skulle jag kolla begagnatmarknaden.
En analog kamera som är ganska vettig och billig är Nikon 801 F, de brukar man kunna få tag på (huset) för ca 1500-2000 kr, vettig kamera till ett vettigt pris och som håller en bra klass trots att den har några år på nacken.

Digitalt kan jag inte "råda" ngt i, jag tycker nog för mycket om mina pappersbilder och använder nog det digitala mest de ggr jag är "lite lat".

Men man skall heller inte blunda, det digitala kommer starkt och utvecklas snabbt. Dessutom har du ju snabbt din bild på skrivaren och kan välja och vraka bland många nytagna bilder på datorn.

Skall du "som nybörjare" köpa ngt för att kunna plåta mycket,,,(det svider) visst är digitalt smidigt då.

Vill man däremot (på sikt) djupdyka och kan lägga tid på det, då är det lite "kul pyssel" med film och pappersbilder.
 
Eftersom det verkade vara naturfoto som låg närmast så är det ju inte helt nödvändigt med autofocus..Ett förslag är då t.ex en Canon T90..en modern kamera med stort tillbehörsprogram..problemet är att den inte är så väldigt billig på begagnatmarknaden..
Om autofocus är önskvärd så är en Minolta 800si inte fel,lätt att använda,en del praktiska finesser och förhållandevis billig i paket..
Och självklart är det dia som gäller,efterarbetet med lupp och ljusbord är ju ren mysterapi...en filmskanner kan du hitta begagnad..så räcker kanske din budget till...att analog fotografering på amatörnivå är en utdöende gren är rent nonsens..
mvh/gunte..
 
Jag ser det på detta sättet nu:
System
Spring runt med en kamera och se allmänt cool ut ->Ta några bilder ->Släng rullen på framkallning -> Få tillbaka cirkus 30 bilder -> Avnjuta

Digital
Spring runt med en kamera och se allmänt cool ut -> Ta en sjuhelvetes massa bilder -> hem till datorn -> vänta en stund på att bilderna laddas in i datorn -> Avnjuta

Jag måste säga att det är mer lockande att få bilderna i handen.

En positiv sak med att vänta på bilderna är ju att man har något att längta efter, skolan skapar ju inte särskilt många "ååh vad jag längtar" känslor.

Missar jag något steg? ;)

Ni får ursäkta min simpla frågor.

När man ska scanna in bilderna i en "fotoscanner" är det negativen man scannar in då?

Jag tycker nog att man kan satsa på en fotoscanner lite senare...

För att komma igång behövs:
Kamerahus
Objektiv
Film
Kameraväska (okej inte nödvändigt)
Lite pengar till framkallningen.
Missat något?

Skulle någon vara så jättesnäll att lägga upp ett kostnadsförslag med kameranamn och allt. (helst hittat på www.cyberphoto.se)

Rätta mig om jag har fel, gör det :p

Jag bör nog säga att fotograferingen inte enbart är naturmotiv, det är urbana miljöer likså. Det blir mycket svartvitt det kommer att fotograferas i.

EDIT: Jag måste verkligen tacka för alla långa och utförliga svar.
 
gunte skrev:
...att analog fotografering på amatörnivå är en utdöende gren är rent nonsens..
mvh/gunte..

Helt utdöende är den väl inte, det kommer väl bli som med vinylskivan..ett fåtal fans som använder systemet p.g.a känslan med analogt som de uppenbarligen gillar.
men de kommer precis som med vinylen handla om en mycket begränsad grupp :D
 
ThomasT skrev:
Jag ser det på detta sättet nu:
System
Spring runt med en kamera och se allmänt cool ut ->Ta några bilder ->Släng rullen på framkallning -> Få tillbaka cirkus 30 bilder -> Avnjuta

Digital
Spring runt med en kamera och se allmänt cool ut -> Ta en sjuhelvetes massa bilder -> hem till datorn -> vänta en stund på att bilderna laddas in i datorn -> Avnjuta

Jag måste säga att det är mer lockande att få bilderna i handen.


""Spring runt med en kamera och se allmänt cool ut""
det är väl inte syftet med fotografering..eller?

Bilderna i handen kan du som sagt få precis lika gärna med digitalkamera..och du slipper ödsla pengar på film :p
 
Re: Nej nej nej

Hans-C skrev:
Nu måste jag verkligen bistå Kim, det här är helt otroligt.
1. Killen säger att han är nybörjare
2. "jag ska ta mycket bilder, första hand lagras på datorn och sedan kanske skrivas ut"
Att då ge rådet att köpa en analog filmkamera och en scanner är helt....ja, vad ska man säga...
För det första är den analoga tekniken på väg ut vad än analognissarna här säger om dess förträfflighet. Bara kalla fakta, inget tyckande. Att som nybörjare satsa på en utdöende teknik både vad gäller pengar och tid är inte speciellt smart. Dessutom går det otroligt snabbt att lära sig med en digitalkamera. Glöm bara inte grunderna. Ska man dessutom främst använda bilderna i datorn, ja då är valet självklart. Analoga kameror har ju självklart fördelar som har nämts ett otal gånger här i forumen. Men till exempel att få perfekt bildkvalite i 50x70 cm är inte det som en nybörjare främst skall tänka på. Det finns tusen andra viktigare saker att koncentrera sig på. Och när den personliga fotografiska utvecklingen har kommit en bra bit på väg kommer analoga systemkameror att vara rariteter på museum och du har lätt råd med en digital kamera som ger perfekt kvalite i 50x70cm. Här är exempel på kameror som definitivt räcker till för ditt ändamål i nämda prisklass:
Minolta dim 5
Nikon coolpix 995
Olympus 3030Z

Tackar! ett av de bästa inläggen jag läst, instämmer till 100% :)
 
Re: Nej nej nej

Hans-C skrev:
Nu måste jag verkligen bistå Kim, det här är helt otroligt.
1. Killen säger att han är nybörjare
2. "jag ska ta mycket bilder, första hand lagras på datorn och sedan kanske skrivas ut"
Att då ge rådet att köpa en analog filmkamera och en scanner är helt....ja, vad ska man säga...
För det första är den analoga tekniken på väg ut vad än analognissarna här säger om dess förträfflighet. Bara kalla fakta, inget tyckande. Att som nybörjare satsa på en utdöende teknik både vad gäller pengar och tid är inte speciellt smart. Dessutom går det otroligt snabbt att lära sig med en digitalkamera. Glöm bara inte grunderna. Ska man dessutom främst använda bilderna i datorn, ja då är valet självklart. Analoga kameror har ju självklart fördelar som har nämts ett otal gånger här i forumen. Men till exempel att få perfekt bildkvalite i 50x70 cm är inte det som en nybörjare främst skall tänka på. Det finns tusen andra viktigare saker att koncentrera sig på. Och när den personliga fotografiska utvecklingen har kommit en bra bit på väg kommer analoga systemkameror att vara rariteter på museum och du har lätt råd med en digital kamera som ger perfekt kvalite i 50x70cm. Här är exempel på kameror som definitivt räcker till för ditt ändamål i nämda prisklass:
Minolta dim 5
Nikon coolpix 995
Olympus 3030Z

Hej

läs vad han skrev, naturfotografering och billig digitalkamera. Han blir inte nöjd med digitalkamera. Jag har försökt ta naturbilder med en 4megapixels E10 och det fungerar inte särskilt bra. Alldeles för mycket detaljer ska samsas på 4megapix för att det skall bli riktigt bra (naturligtvis beroende på motivval). E10 har fortfarande mycket bättre bild än ex G2 men det räcker inte riktigt ända fram för naturfotografering tycker jag. Alltsammans naturligtvis sett med mina ögon och jag kanske har för högt ställda krav.

Därför, mot bakgrund av vad han sa, så rekommenderar jag en beg SLR, dia + skanner. Det är knappast svårt att komma igång med. Börja plåta, framkalla, rama in. Kolla på duk, skanna de du vill ha på datorn.

Eller, testa önskad digitalkamera på den typ av motiv som man tror sig mest nyttja kameran till. Duger det så är det ju bara att gå loss.

Med vänlig hälsning
Johan
www.motljus.com
 
Re: Nej nej nej

Hans-C skrev:
.....För det första är den analoga tekniken på väg ut vad än analognissarna här säger om dess förträfflighet. Bara kalla fakta, inget tyckande.....

Bahahaha... javisst är det så....:rolleyes:
Så måste det vara eftersom inte en enda av de 16 deltagarna på Hallands väderö ens drömde att ta ut en digitalkamera och plåta naturbilder....

Men hursomhelst så tycker jag att om Thomas vill köpa en digitalkamera och riktat in sig på det så ska han göra det.

"Att satsa pengar på en föråldard teknik" sa du?

Jojo...det lär dröja ytterligar 50 år (minst) innan filmens tid är förbi. Då fotograferar inte de flesta av oss längre. Även att satsa på en digitalkamera är väl också att satsa i föråldrad teknik eller??

Jag menar då får du väl åtminståne punga upp med gryn till en D60, D100 eller tom EOS 1D för att inte vara föråldrad..

Ta ett 10 år gammalt kamerahus...är det föråldrat idag??? NEJ.

Ta dagens digitalkameror... kommer dessa att vara föråldrade om 10 år? JAVISST!!
kolla bara på datorerna...

Så där är du helt fel ute....

/Jeppe
 
Re: Re: Nej nej nej

julgus skrev:


Hej

läs vad han skrev, naturfotografering och billig digitalkamera. Han blir inte nöjd med digitalkamera. Jag har försökt ta naturbilder med en 4megapixels E10 och det fungerar inte särskilt bra. Alldeles för mycket detaljer ska samsas på 4megapix för att det skall bli riktigt bra (naturligtvis beroende på motivval). E10 har fortfarande mycket bättre bild än ex G2 men det räcker inte riktigt ända fram för naturfotografering tycker jag. Alltsammans naturligtvis sett med mina ögon och jag kanske har för högt ställda krav.

Därför, mot bakgrund av vad han sa, så rekommenderar jag en beg SLR, dia + skanner. Det är knappast svårt att komma igång med. Börja plåta, framkalla, rama in. Kolla på duk, skanna de du vill ha på datorn.

Eller, testa önskad digitalkamera på den typ av motiv som man tror sig mest nyttja kameran till. Duger det så är det ju bara att gå loss.

Jag kan garantera att han blir nöjd med Dimage 5 bilder i A4 storlek! att begränsa sig så mycket som man gör med en analogkamera vad gäller möjligheter är direkt dumt! :mad:
 
När jag läser igenom mina inlägg tror jag nästan att jag har mer än en personlighet.
 
Re: Re: Re: Nej nej nej

kim99x skrev:


Jag kan garantera att han blir nöjd med Dimage 5 bilder i A4 storlek! att begränsa sig så mycket som man gör med en analogkamera vad gäller möjligheter är direkt dumt! :mad:
Jag håller med. En bra digitalkamera idag kan ge bilder som en nybörjare är mer än nöjd med, både på papper och på bildskärm. Fördelarna uppväger med råge de nackdelar som moderna digitalkameror har. Det är dock en stoor fördel om det går att köra i manuellt läge på kameran så man har koll på tid o bländare.
 
Re: Re: Nej nej nej

Jeppe skrev:

Ta ett 10 år gammalt kamerahus...är det föråldrat idag??? NEJ.

Ta dagens digitalkameror... kommer dessa att vara föråldrade om 10 år? JAVISST!!
kolla bara på datorerna...
Egentligen en totalt meningslös jämförelse. En bra 3Megapixkamera tar väldigt fina bilder idag, och exakt lika fina bilder om 10,20 eller 50 år. Att kameran är åldersstigen då förändrar egentligen ingenting. Det blir kanske knepigt att läsa av minneskortet etc. men det kommer att dröja bra länge ändå. För ett par år sedan var kamerorna ofta riktigt dåliga, men det gäller faktiskt inte längre...
 
Glöm allt jag käbblat om system för ett tag.

En MinoltaDiMAGE 5 (7000 kr)
Ett Scandisk Compact Flash 128 mb (kan ju köpa ett till om jag märker att det behövs) (900 kr)
En USB läsare för Scandisk kort (700 kr)
Batteri + laddar (x antal kr)
runt 9 000 kr totalt.

Låter det som ett bra paket? Glömt något?
 
Tror scandinavian photo har något paket med läsare och CF...

Annars ser det schysst ut.

Själv köpte jag en EOS 5a med ett 28-105 för 8800:- (förmodligen näst sista exet i Sverige).
Vi blir nog lika nöjda båda två. :D
 
Re: Re: Re: Nej nej nej

kim99x skrev:


Jag kan garantera att han blir nöjd med Dimage 5 bilder i A4 storlek! att begränsa sig så mycket som man gör med en analogkamera vad gäller möjligheter är direkt dumt! :mad:

ja jestaness.. jag ger upp, kapitulerar helt.. att jag haft så fel hela tiden... jag stämmer numer in i hyllningskören o utbrister förblindad..."köp gärna en deimage 5 och utforska alla oändliga möjligheter med den!!!"

Lycka till.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
ThomasT skrev:
Glöm allt jag käbblat om system för ett tag.

En MinoltaDiMAGE 5 (7000 kr)
Ett Scandisk Compact Flash 128 mb (kan ju köpa ett till om jag märker att det behövs) (900 kr)
En USB läsare för Scandisk kort (700 kr)
Batteri + laddar (x antal kr)
runt 9 000 kr totalt.

Låter det som ett bra paket? Glömt något?

Hej

Har du provat kameran, känt på den, testat den? Gör det. Annars är det väl ungefärligen vad du behöver.

Ett gäng cd-r skivor också för backup.

Lycka till.

Mvh
Johan
www.motljus.com
 
Jag tycker att du skall titta på beggnade kameror. Då kan du få en bättre kamera till ett bättre pris.
Tänk också på att köpa en lite mer "proffsigare" kamera. Köper du en nybörjar kamera är det lätt att du växer ut ur den och köper en ny. Då blir det dyrt i längden.
 
ThomasT skrev:
Glöm allt jag käbblat om system för ett tag.

En MinoltaDiMAGE 5 (7000 kr)
Ett Scandisk Compact Flash 128 mb (kan ju köpa ett till om jag märker att det behövs) (900 kr)
En USB läsare för Scandisk kort (700 kr)
Batteri + laddar (x antal kr)
runt 9 000 kr totalt.

Låter det som ett bra paket? Glömt något?
Jovars, inget dåligt paket, men titta på www.cyberphoto.se De säljer Dimage5 för 5596:- Du kan ju alltid köpa mer minne för skillnaden...
 
Förresten så lever de analoga kvar i den digitala kamerorna... måste kännas tryggt att ha ett inspelat avtryckar/slutarljud... :rolleyes:

:D :p :D
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.