Erik Schalin
Aktiv medlem
Det går att dra en mjölkvit plastpåse över blixten om man nu vill diffusera ljuset.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det beror på vilken modell du köper...När jag köpte blixt för länge sedan så följde det med flera varianter av någon typ av plast kåpor att kunna snäppa på blixthuvudet, det var med olika genomsläpp och någon färgad som jag mins i dag.
Fast du måste fortfarande ha något att studsa i. Det räcker inte med en diffuseringsplatsbit på blixten.När jag köpte blixt för länge sedan så följde det med flera varianter av någon typ av plast kåpor att kunna snäppa på blixthuvudet, det var med olika genomsläpp och någon färgad som jag mins i dag.
Det gör dock begränsad nytta om inte påsen är ohanterligt stor. Det är ljuskällans storlek som avgör diffusionseffekten, inte om den är mjölkfärgad eller ej. Det är därför några kvadratmeter vägg/tak gör så stor nytta.Det går att dra en mjölkvit plastpåse över blixten om man nu vill diffusera ljuset.
Helt rätt i att storleken avgör diffusionseffekten. Det är ju det som händer när man slår blixten i väggen bakom en, man ökar ytan på belysningen mot motivet.Det gör dock begränsad nytta om inte påsen är ohanterligt stor. Det är ljuskällans storlek som avgör diffusionseffekten, inte om den är mjölkfärgad eller ej. Det är därför några kvadratmeter vägg/tak gör så stor nytta.
Som exempel gör en så kallad diffusionsbox på en blixt ingen nytta alls, om blixten fortfarande riktas mot motivet. Den sprider ljuset mer, men det som träffar motivet kommer fortfarande från samma lilla plätt. Enda skillnaden blir att ljuset blir svagare på motivet, för mer av det spills vid sidan.
Om man däremot studsar i tak/vägg, då gör det skillnad, för då har ljuset spridits mer redan innan det träffar väggen, och därför blir det en ännu större yta som belyser motivet. Under förutsättning att det som reflekteras från väggarna någorlunda väl gör det i riktning mot motivet.
Fast du måste fortfarande ha något att studsa i. Det räcker inte med en diffuseringsplatsbit på blixten.
De färgade är till för att anpassa färgtemperaturen på blixtljuset, exempelvis till glödlampsbelysning (finns ju snart inte längre), så man får samma färg på ljuset över hela bilden. Annars blir det svårt att korrigera.
Att det blir olika svar på en sådan här fråga beror på att folk svarar efter hur de uppfattar din ambitionsnivå samt på att ingen, inte ens den som ska sköta fotograferandet i det här fallet, vet hur lokalen ser ut.
Som exempel kan jag säga att skulle jag ta några bilder i receptionen där jag jobbar hade det gått bra att studsa i vinkeln vägg/tak. Normal bostadstakhöjd och vit färg.
I en hotellreception på ett bättre hotell hade det varit meningslöst, för där är det för långt till både vägg och tak. Då måste man ha något eget att studsa i.
Det jag försökte förklara var att du måste fortfarande ha något att studsa i. Försöker du fotografera utomhus på en gräsmatta finns det inget att studsa i, och då åstadkommer du inte mycket mer än minska ljusintensiteten, något du kunde gjort enklare genom att sätta ner effekten på blixten.Men en vit plastpåse i det här fallet minskar effekten av det där (för mig förfärliga) tydligt riktade blixtljuset. Det handlar helt enkelt om att slå sönder riktat ljus o få det studsa överallt när jag bara har EN blixt. Sen om man vill ha den effekten eller inte är väl en annan sak.
Är förutsättningarna rätt kan du lyckas med ett liknande resultat. Notera att alla väggar är vita och troligen även taket. Ljuset har en riktning från höger till vänster vilket ger lite mjuka skuggor på personernas vänstra sida sett från vårt håll. Tänk nu att du inte har vita/ljusa väggar. Hur lyckas du nu få in så mycket ljus på skuggsidan. Hur skapar du bra riktning på ljuset?Någon nämnde ambitionsnivån, vilket såklart ligger som nämnt tidigare vid bilder likt denna: Exempelbild personal
Det ser ut som studiolixtar använts.Någon nämnde ambitionsnivån, vilket såklart ligger som nämnt tidigare vid bilder likt denna: Exempelbild personal
Med största sannolikhet. Det är dock en miljö där du kan nyttja en speedlight och få ett bra resultat. Förutsatt att tak och väggar som blixten ska slås i finns hyfsat nära. Allt är vitt, även personernas kläder som också reflekterar ljus.Bknlljkkkkkjk
Det ser ut som studiolixtar använts.
Ta några kompisar och provskjut med olika varianter som föreslagits här innan den stora dagen.Frågan är hur pass bra bilderna blir med dessa förutsättningar, dvs om jag bara borde tacka nej till det. Gruppbilder är inget nytt, om man nu kan kalla 3-5 personer en grupp på det sättet, men blixt blir nytt och då kanske inte tillräckligt bra. Svårt att svara på.
Lite svårt att veta. Tittar du i iris så ser det ut att vara en stor ljusformare. Mjukheten tyder som du säger på stor yta så antingen står en stor ljusformare väldigt nära eller är det reflexion från tak/ vägg. Spelar ju ingen roll egentligen eftersom det går att komma nära bilden på bägge sätten.Exempelbilden har väldigt mjukt ljus, och det betyder stor ljuskälla. Hela rummet ser rätt jämnt upplyst ut, även om man ser en ganska tydlig riktning i ljuset i skuggorna vid tavelramen. Det är inte omöjligt att ljuset är studsat mot där tak och vägg möts. Det funkar ofta bra om väggarna är vita. Ljuset behöver inte nödvändigtvis vara så väldigt kraftigt. Vill man få ner budgeten så mycket som möjligt skulle jag satsa på ett par äldre men bra kamerablixtar, typ Nikon SB28 som ofta går att hitta för en femhundring styck. TTL är ändå (enligt min erfarenhet) helt opålitligt i de här sammanhangen. Någon form av billig radiosändare och mottagare, typ Phottix eller Cactus duger fint för att trigga dem.
Lite svårt att veta. Tittar du i iris så ser det ut att vara en stor ljusformare. Mjukheten tyder som du säger på stor yta så antingen står en stor ljusformare väldigt nära eller är det reflexion från tak/ vägg. Spelar ju ingen roll egentligen eftersom det går att komma nära bilden på bägge sätten.
Bra förslag angående blixtar
Ja, att öva ordentligt på blixtfotografering innan man utför en uppdragsfotografering med blixt är nog minimum av förberelser.Ta några kompisar och provskjut med olika varianter som föreslagits här innan den stora dagen.
Om du inte skall fota så ofta så hade jag valt Godox 685.
Tar vanliga AAbatterier som köps på vilken mack som helst.
Inga självurladdade överraskningar.
Till det en radiosändare.
Utomhus kan du låta någon annan hålla upp blixten.
Har du ingen annan så kanske lite tejp kan fästa blixten där du vill ha den.
Annars är det ett blixtstativ som gäller med hållare.
O då kan man lika gärna köpa en softbox också om man skall pilla med stativ.
Skall du använda den ofta, ja då är laddbara blixtar bättre.
Utomhus om du skall övertrumfa solen AD600.
AD200, V1, ner till 860 som är en 685 med laddbara batterier.
Vet inte om jag håller med dig. Batterierna i Godox V1 håller laddningen i åtminstone 8-9 månader efter laddning. Och det tar bara dryga 2 timmar att ladda från tomt till fullt. Med AA batterier vet du aldrig hur mycket kräm du har kvar, såvida du inte sätter i nya batterier före varje uppdrag vilket blir dyrt i längden.