Annons

Behöver hjälp (NIKON)

Produkter
(logga in för att koppla)

brummel

Medlem
Hej, snäll som man är skall man köpa en kamera till flickvännen i julklapp.

Jag har tittat på D40 och D50 från NIKON. Men jag blir liksom inte klok på skillnaden på dessa kameror, Båda dessa säljs som kit på expert med Nikon objektiv för 5995:- på expert.

Vilken skulle ni ha köpt? Jag har faktiskt inte en aning om vilken som är bäst.

(Jag behöver kanske inte nämna att jag är ganska mycket nybörjare på detta med systemkameror)

Tacksam för all köpråd!
 
Jag skulle köpt D50 för den är rejälare och större. Den nya D40 är väldigt liten och har inte inbyggd fokusmoter vilket gör att du bara kan köra med AF-S optik för att få autofokus.

Måste det tvunget vara Nikon? Kolla på Canon 400D och Pentax K100D. K100 har jag själv och det är suveränt med inbyggd bildstabilisering i huset! Mycket kamera för pengarna; kostar 6495:- på de flesta ställe.

Edit: Att tilläga är att D40 större skärm, 2,5" istället för 2,0" på D50. Både 400D och K100 har 2,5" skärm.

Canon EOS400D: http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_SLR/EOS_400D/index.asp

Pentax K100D: http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=603

Nikon D50: http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/1047/overview.html

Nikon D40: http://www.europe-nikon.com/product/sv_SE/products/broad/1111/overview.html

&

http://www.nikond40.info//main.php?lang=SE&country=SE
 
Senast ändrad:
Båda två är utmärkta kameror, så "fel" val kan du knappast göra. Dock är den nyare D40 något mer "nybörjarinriktad" ur ett antal aspekter, och dessutom är den väldigt väldigt liten (inte alltid en fördel).

Personligen hade jag köpt D50 av de två, även om också D40 har en del fördelar. Avgörande blir att D50 är helt kompatibel med *alla* Nikon AF-objektiv.
 
Helt klart D50 för det är en bättre kamera, lite mer att växa i också, D40 har för mycket begränsningar.

/kent.
 
Zoso skrev:
Helt klart D50 för det är en bättre kamera, lite mer att växa i också, D40 har för mycket begränsningar.

/kent.

Håller med dig. Det känns som att D40 mer är en kompakt med utbytbara objektiv. D50 tycker jag är "mer" kamera.
 
Köpte själv en D50 för ett par månader sedan för att ha som lärokamera. Visst finns där små begränsningar som jag retar mig lite på, men det är en mycket kompetent kamera, som troligen hinner bli utsliten innan dess att jag utvecklats tillräckligt mycket som fotograf för att berättiga inköpet av en mer avancerad modell.

Kikat lite på D40, men när jag jämför den med D50 tycker jag inte att de nya finesser den har väger upp det som är borttaget från D50.
Jag tror att, om man blir intresserad av fotografering, kommer att irritera sig mycket på sådant som inte finns hos D40 (bara en sån sak som att en top-display saknas).
Prisskillnaden är dessutom försumbar.
Det bästa med D50 är dock ergonomin, framförallt om man har lite större händer. Men oavsett så ligger den bra i handen och är inte fullt så plastig och kantig som någon Canon jag testade innan jag köpte.... det finns mer än pixlar att ta hänsyn till =)

Köp en D50 säger jag (eller motsvarande.. Pentax har en ny med bildstabilisering i huset)
 
Senast ändrad:
Tackar!

Tack så mycket för alla bra svar och tips!

Jag köpte i alla fall en D 40 med UV-filter(mest som skydd för linsen), kameraväska och 2gb minneskort för 7000:- jämt på expert (Flemminggatan, Sthlm).Det lönar sig att vara envis och pruta, och köper man en dyr kamera så kan de dra av marginalerna för minneskort etc tycker man. Jag vart trevligt bemött och de gick med på mina rimliga "prut krav" (500:) - rekommenderar den butiken.

Jag måste säga att jag gillar designen och formatet, även om D 50 låg bättre i mina händer så skall kameran vara "allround" och är en julklapp till flickvännen som har små händer. Främst "resekamera" misstänker jag.

Och om jag känner mig själv rätt så kommer nog en mindre kamera att vara med oftare och på så sätt kanske jag/hon ta lite bilder vi annars hade missat.

"AF-s" grejen stör inte så mycket då jag inte har några andra objektiv och NIKON har ett ganska fint utbud av objektiv med "Af-s" inbyggt.

Jag återkommer efter Jul för en redovisning av mina erfrenheter av kameran - vad de nu kan betyda för er proffs;)

Tack återigen för input på min fråga!

Mycket nöje!
 
roligt att du blev nöjd med köpet!
jag antar att du köpte den med 18-55 objektivet enbart då?
ska du sen köpa till andra objektiv så blir det lite klurigt att köpa begagnat, och även att köpa annat än nikonobjektiv med af-s (med några undantag för sigma's hsm-motor som motsvarar af-s).
 
OscarM skrev:
ska du sen köpa till andra objektiv så blir det lite klurigt att köpa begagnat, och även att köpa annat än nikonobjektiv med af-s (med några undantag för sigma's hsm-motor som motsvarar af-s).
Varför skulle det bli klurigt.
Det finns väl AF-S så det räcker och blir över?
Särskilt om man är nybörjare?
Och det lär ju komma fler ganska snart.
 
Jorå, jag är medveten om problematiken runt af-s men man måste väl kanske ha i åtanke att jag nog inte kommer titta på några objektiv för några stora pengar - t ex har jag kollat på 55- 200 Nikon Af-s, detta är ju ett billigt objektiv(2000). Det finns väl svar på detta också iofs - att man kan fynda riktigt dyra objektiv osv.

Men jag ville faktiskt bara hellre ha D40:an. Jag läste bland annat testet http://www.kenrockwell.com och fastnade för den - men främst formatet var som sagt det som var mest optimalt för mig/min flickvän.

Jag köpte den med 18-55, främst för att jag har hört att nikons kitobjektiv är dugligt - speciellt om man jämför med canons som skall vara direkt dåliga (alla vet bäst dock - svårt att skapa sin egen åsikt när man inte provat några som helst systemkameror).

Däremot så insåg jag att jag kanske skulle ha bakat in ett motljusskydd i priset - är detta något man behöver för detta objektiv?

Haré!
 
Grattis till köpet.

Du skall veta att de flesta här har aldrig hållt i en D40, ej heller fotat med den, så deras åsikter är mycket subjektiva.

Själv är jag i den sitsen att jag kan pilla på de flesta av Nikons modeller, och utifrån den erfarenheten kan jag säga att D40 är en alldeles utmärkt DSLR kamera. För en "rookie" är den helt lysande, och det är enkelt att växa med D40. Formatet är mycket smidigt, lika liten som argaste konkurrenten - men ändå mycket bättre ergonomi. Menyerna är lysande, hjälpknappen gör att även icke läskunninga förstår vad funktionerna gör för skillnad i ditt fotograferande.

När D50 kom var det samma diskussioner varför man istället skulle välja den gamla D70 istället...

Och den inbyggda bildstabiliseringen ger jag inte mycket för, kolla DPreviews test av K100. Det är nog som Nikon och Canon hävdat hela tiden, bättre med att informationen är stadig INNAN den träffar sensorn.

Hälsningar

Adam
 
brummel skrev:
Hej, snäll som man är skall man köpa en kamera till flickvännen i julklapp.

Jag har tittat på D40 och D50 från NIKON. Men jag blir liksom inte klok på skillnaden på dessa kameror, Båda dessa säljs som kit på expert med Nikon objektiv för 5995:- på expert.

Vilken skulle ni ha köpt? Jag har faktiskt inte en aning om vilken som är bäst.

(Jag behöver kanske inte nämna att jag är ganska mycket nybörjare på detta med systemkameror)

Tacksam för all köpråd!
Med en D40 kan du ex inte använda Nikons fisheye 10,5 2,8. En relativt ny och modern DX-glugg som saknar afs. I nuläget kan du inte sätta på en enda vettig porträttglugg på D40. jag har svårt at förstå D40:s existenberättigande, speciellt som det finns lika bra eller bättre kameror på marknaden för nästan samma pris, som inte har D40:s begränsningar.
 
Ps. Den nya 18-55 optiken skall enl. utsago vara bättre än den gamla 18-55.DS

Och till alla er som köper filter och sätter på optiken:
Säg att ni köpt en riktigt fin optik, där tillverkaren har specialbehandlat och specialslipat glaset i optiken 17ggr om, och så går ni och köper ett UV-filter för 300kr och kladdar på er fina optik - inte kan väl det vara optimalt.

Jag skulle vilja ha en test på olika UV och Sky filter, jag är rädd för att det påvisa enorma skillnader på olika filter.

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
Ps. Den nya 18-55 optiken skall enl. utsago vara bättre än den gamla 18-55.DS

Och till alla er som köper filter och sätter på optiken:
Säg att ni köpt en riktigt fin optik, där tillverkaren har specialbehandlat och specialslipat glaset i optiken 17ggr om, och så går ni och köper ett UV-filter för 300kr och kladdar på er fina optik - inte kan väl det vara optimalt.

Jag skulle vilja ha en test på olika UV och Sky filter, jag är rädd för att det påvisa enorma skillnader på olika filter.

Hälsningar

Adam
Hamnade du verkligen i rätt tråd nu?
 
Re: Re: Behöver hjälp (NIKON)

paul innergård skrev:Med en D40 kan du ex inte använda Nikons fisheye 10,5 2,8. En relativt ny och modern DX-glugg som saknar afs. I nuläget kan du inte sätta på en enda vettig porträttglugg på D40. jag har svårt at förstå D40:s existenberättigande, speciellt som det finns lika bra eller bättre kameror på marknaden för nästan samma pris, som inte har D40:s begränsningar.
En 10,5mm fisheye på en D40?
En dedikerad porträttglugg på D40?

Tänk nu lite på vad *målgruppen* för D40 är! Nikon själva räknar med att över 90% ur målgruppen kommer att ha ett enda objektiv, typ en 18-xxx zoom, till sin D40. Fisheye och porträtt är nog begrepp som knappt ens existerar i målgruppen.

D40:s "existensberättigande" består i att locka folk från P&S-världen, till DSLR- och Nikon-fållan. Och säga vad man vill om storleken, men i målgruppen finns efterfrågan, vilket tydligt visats av Canons 300/350/400D.
 
Re: Re: Behöver hjälp (NIKON)

paul innergård skrev:
Med en D40 kan du ex inte använda Nikons fisheye 10,5 2,8. En relativt ny och modern DX-glugg som saknar afs. I nuläget kan du inte sätta på en enda vettig porträttglugg på D40. jag har svårt at förstå D40:s existenberättigande, speciellt som det finns lika bra eller bättre kameror på marknaden för nästan samma pris, som inte har D40:s begränsningar.

Bakgrunden är att flertalet av köparna av instegsmodellen (dvs D50 fram till nu) aldrig köper något annat objektiv än det som följer med. Ut ett marknadsperspektiv är det det som är existensberättigandet.

Johannes
 
Re: Re: Re: Behöver hjälp (NIKON)

jorgene skrev:
En 10,5mm fisheye på en D40?
En dedikerad porträttglugg på D40?

Tänk nu lite på vad *målgruppen* för D40 är! Nikon själva räknar med att över 90% ur målgruppen kommer att ha ett enda objektiv, typ en 18-xxx zoom, till sin D40. Fisheye och porträtt är nog begrepp som knappt ens existerar i målgruppen.

D40:s "existensberättigande" består i att locka folk från P&S-världen, till DSLR- och Nikon-fållan. Och säga vad man vill om storleken, men i målgruppen finns efterfrågan, vilket tydligt visats av Canons 300/350/400D.
Du har naturligtvis rätt. Men för mig som entusiast begriper jag inte varför man strippar en modell på de funktioner som fotografen så småningom växer in i. Säljargumentet är en orsak, men jag tycker att antalet nya modeller som spottas ut borde räcka för det. Även om D40 skulle fungera med icke af-s optik så är säkert en presumtiv nyköpare i alla fall där o hugger på ex D45 när den kommer ut. Mitt inlägg angående fisheye och porträttobjektiv var mest riktat till trådskaparen som ändå tycks ha ett visst intresse, och det vore onödigt att han om 6 månader måste köpa ny kamera bara för att han blir sugen på en fast ljusstark 50mm. Men sett till den stora massan har du säkert rätt i att fisheye inte är så intressant för D40-ägaren.
 
jorgene skrev:
Varför skulle det bli klurigt.
Det finns väl AF-S så det räcker och blir över?
Särskilt om man är nybörjare?
Och det lär ju komma fler ganska snart.

det blir lite klurigt så till vida att man t.ex inte kan köpa så många fasta och ljusstarka objektiv, eller andra som saknar af-s. men som många redan påpekat spelar nog inte begagnatmarknaden nån större roll för de flesta D40-köparna, och de billiga af-s objektiv som finns räcker hyfsat långt för en glad amatör.

en D40 blir en utmärkt kamera för flickvännen!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.