Annons

Behöver hjälp (NIKON)

Produkter
(logga in för att koppla)
OscarM skrev:
det blir lite klurigt så till vida att man t.ex inte kan köpa så många fasta och ljusstarka objektiv, eller andra som saknar af-s. men som många redan påpekat spelar nog inte begagnatmarknaden nån större roll för de flesta D40-köparna, och de billiga af-s objektiv som finns räcker hyfsat långt för en glad amatör.

en D40 blir en utmärkt kamera för flickvännen!
Nej, köp en D2Xs till henne så är du garderad.
 
nja, nu menade jag inte att jag ska köpa nån kamera... (inte en D40 iallafall, möjligtvis en D1h i så fall!)
 
OscarM skrev:
nja, nu menade jag inte att jag ska köpa nån kamera... (inte en D40 iallafall, möjligtvis en D1h i så fall!)
Det blev lite fel mitt inlägg var riktat till trådskaparen. Men en D2Xs är nog inte det optimala för flickvännen, utab hon skall naturligtvis ha en EOS 1Ds MarkII. ber om ursäkt för mitt tidigare inlägg.
 
Angående storleksskillnaden mellan D50 och D40 kan jag berätta att för mina små händer vore D40 ett bättre val än den D50 jag äger. Den sista analoga föregångaren jag köpte, F75, var egentligen allra bäst för mig.

Detta bara sagt som kontrast till de som tycker att D200 försvinner i händerna på dom! Vi är olika, helt enkelt.

Per.
 
Återigen tack för alla synpunkter - jag har nu bestämt mig som jag skrev högre upp, jag är ju ny här på forumet och jag måste säga att jag aldrig har sett maken till snabbt och effektivt forum!

Tackar!
 
Jag läste någonstans att det skall säljas till och med juni 2007, men detta är inget jag vet säkert. Expert säljer dem dock fortfarande.
 
D40 är en utmärkt kamera, lätt att använda, det finns möjlighet att använda de vanliga programmen:p,S,A,M därtill ett antal förinställda motiv program.
Kameran är en bra början för nybörjare eller för de som inte vill lägga tid på att sätta sig in kamera teknik.

Jag har köpt den som ett lätt komplement att ha med när ja vill ha en bekväm men bra kamera. Tillsammans med 18-200 AFS VR väger den 1,1 kg.
Den stora nackdelen är att den saknar AF motor. Nu vill jag provosera lite endast kamerorna i Dx serien har tillräckligt bra AF motor varför jag i första hand väljer AF-S objektiv.
 
Re: Re: Behöver hjälp (NIKON)

paul innergård skrev:
Med en D40 kan du ex inte använda Nikons fisheye 10,5 2,8. En relativt ny och modern DX-glugg som saknar afs. I nuläget kan du inte sätta på en enda vettig porträttglugg på D40. jag har svårt at förstå D40:s existenberättigande, speciellt som det finns lika bra eller bättre kameror på marknaden för nästan samma pris, som inte har D40:s begränsningar.


Förlåt en amatör men går t.ex fisheye objektivet inte att använda alls eller är det bara autofokusen som inte fungerar?
 
Re: Re: Re: Behöver hjälp (NIKON)

Duster70 skrev:
Förlåt en amatör men går t.ex fisheye objektivet inte att använda alls eller är det bara autofokusen som inte fungerar?
Det är bara AF som inte funkar (vilket är av ganska liten betydelse med ett 10,5mm fisheye).

Du kan använda alla Nikon-objektiv sedan 1977 på Nikons DSLR:er, om du exponerar med hjälp av histogrammet, med lös ljusmätare eller med "trial and error" med LCD-bilden. Med D200 och uppåt får du dessutom full ljusmätning med gamla MF-objektiv.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.