Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp med försäljning av bilder!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gårdis

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag fotar åt ett större företags årsredovisning. Jag får timlön och bilderna får då andvändas till detta precisa projekt, dvs. Årsredovisningen. Men sedan vill företaget eventuellet andvända bilderna till andra ändamål i framtiden också. Så de vill "friköpa" bilderna också. De får gärna köpa dom så att dom får fria rättigheter att andvända dom hur mycket dom då vill i vilken form de vill. Så, hur mycket ska jag ta för varje bild? Är 1000 kronor rimligt?

Har ingen vidare erfarenhet inom detta så är väldigt tacksam för hjälp.

mvh Viktor Gårdsäter

Jo, men har inte den. Ska beställa.

Men är det som så jag beskrivit det funkar? och vad är rimligt? Har ingen uppfattning.

Jag tycker 1000 kr låter alldeles för lågt för friköp. Staffan Teste har svarat på en liknande fråga här på fotosidan och det svaret kan du läsa och tänka igenom lite.Klicka här!

Lycka till!

Hej!

frågade BLF samma fråga och fick svaret:

"Hej 1 000 kr per bild är ett för lågt pris om du skulle sälja arkivbilder. Men eftersom du här har ett fotouppdrag skall du ta ett antal gånger det timpris du tillämpar, se prislistan. Då får din beställare rätt att använda ett antal bilder, t.ex. de 20. Du får rätt att använda alla andra tagningar. Priset är en förhandlingsfråga, men cirkaprislistan ger vägledning."

De säger att 1000 kr är för lite men med "antal gånger timpris" så blir det lägre än 1000 kr per bild.

Fan, förstår inte denna djungel, men har beställt prislistan nu.

mvh Gårdis

ANNONS