Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver hjälp att hitta en bra väska

Produkter
(logga in för att koppla)

Skinny73

Medlem
Detta är min utrustning:

40D ink 70-200/F2.8
400D ink 28-75/F2.8
580EX
+ ett par mindre objektiv men
inte nödvändigt att få plats i väskan.

Behöver köpa någon väska som fungerar bra till
detta. Tacksam för svar från er som vet bättre.
 
Köp kvalité

Gå till en välsorterad fotoaffär och prova. Det finns en uppsjö av fabrikat och lösningar. Själv har jag Loweproväskor och ryggsäck i några olika varianter beroende på vad jag ska göra och hur mycket samt på vilket sätt jag vill bära mina grejor.
Men ett tips är att köp ett känt märke det lönar sig. Bättre material samt bra dragkedjor är guld värt...
 
Tack för tipset. Får försöka åka till Malmö eller Lund då Kristianstad saknar bra affärer när det gäller väskor.
 
Annars kan du ju kolla internet butikerna, där köpte jag min väska, mycket nöjd,

scandinavianphoto.se (mitt köp)
cyberphoto.se
 
Har kollat en hel del internetbutiker men vet inte riktigt vilken som är bra och passar framför allt.
 
Skinny73 skrev:
Har kollat en hel del internetbutiker men vet inte riktigt vilken som är bra och passar framför allt.
Ta med dig hela din utrustning och åk till Scandinavian Photo och FotoVideo i Malmö och testa väskor. Bara för att ett visst märke passar någon annan så behöver det ju inte passa dig.

Ergonomin är superviktig och på _mig_ så sitter t ex Lowepros ryggsäckar inte bra alls, får inget stöd för korsryggen och ont direkt. Crumpler passade inte mycket bättre och har dessutom ett väldigt otympligt datorfack. Tamrac är rätt ok men inget annat märke kommer i närheten av Katas ryggsäckar som känns helt fantastiska och sitter riktigt skönt över axlarna på mig, även med mycket utrustning i. Men som sagt, det är högst personligt och varierar med fysik och preferenser.

Samma med axelväskor, det är svårt att få någon uppfattning om väskorna innan man faktiskt känner hur vikten fördelar sig när man har en fullproppad väska att bära på.
 
Låter som en tur till Malmö är det lämpligaste alternativet.

En sak som man brukar missa är som Daniel skriver nämnligen ergonomin. Bra påpekande. Tackar för tipset.
 
reflux skrev:
Tamrac är rätt ok men inget annat märke kommer i närheten av Katas ryggsäckar som känns helt fantastiska och sitter riktigt skönt över axlarna på mig, även med mycket utrustning i. Men som sagt, det är högst personligt och varierar med fysik och preferenser.

Daneil! Så du har en Kata? Hittat en som kan vara intressant, hur lång etc är du?
 
Mortella skrev:
Daneil! Så du har en Kata? Hittat en som kan vara intressant, hur lång etc är du?
Har en Kata R-103 och konstruktionen med att axelremmarna inte sitter direkt sydda på övre delen av ryggplattan utan istället på ett stycke som är fastsytt en bit längre ner på bakstycket gör att axelremmarnas position lättare anpassas för bäraren oavsett hur lång man är och hur breda axlar man har.

De ryggsäckar från Lowepro som jag testade passade inte min rygg alls, remmarna skar in och satt fel i förhållande till mina axlar och la vikten på fel ställe.

Katan känns lättare att justera för just detta och jag som är 1.77 lång får den bakre vadderingen precis där den ska ligga, i svanken. Deras riktigt stora ryggsäckar, t ex HB-205, satt ännu bättre, men blev så tung att jag aldrig skulle orka släpa runt på den med all utrustning som jag ville ha i en sån bjässe. Bättre med en någon mindre så att man tvingas begränsa sig :)

R-103 funkar bra med två hus, tre-fyra tunga objektiv, laptop (13.3" med laddare) och en massa tillbehör.
 
Ja just Kata R-103 jag snubblade över, hittat den för runt 165-180 dolleros (990-1080 SEK), enda negativa torde vara som två personer uttryckte det på B&H's resensionsida, att man ser ut som en sköldpadda med den på :p

Men som du säger verkar den vara väldigt ergonomisk med tanke på intsällningsmöjligheterna samt att den rymmer "lagom" mycket utrustning.

EDIT: efter lita "tittande runt" verkar nog r-102 som ett bättre val för mig, samma som r-103 men utan laptop fickan, vet inte hur mycket tidningar eller "prints" jag skulle sast med mig i en fickan, som de som inte har en laptop har sagt att de gör. $155 för r-102, (930 SEK).

EDIT2: Hmm verkar som att r-102 inte har midjebältet, hur ofta använder du det Daniel?
 
Senast ändrad:
Tackar så mycket för tipsen. Katan verkar vara ett vettigt alternativ.
Är bara väskan bra så kvittar det om man ser ut som en sköldpadda.
 
Mortella skrev:
EDIT2: Hmm verkar som att r-102 inte har midjebältet, hur ofta använder du det Daniel?
Aldrig :) Men jag går å andra sidan inte så långa sträckor och jag ser inget direkt behov av det utan uppskattar snarare flexibiliteten att snabbt kunna ta av och på mig ryggsäcken. Men jag har inte använt den så himla mycket än heller, kanske ser en fördel med det senare, när festivalsäsongen är över.
 
Ok, frågan är om den tar en d300 med batterigrepp? Kata r-103/r-102 alltså, verkar sämmre med det :(
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.