Oj! Skulle
aldrig slänga en RAW-fil. Å andra sidan är jag en person som har väldigt svårt för att slänga någonting alls, vare sig det är digitalt eller ej.
Dock finns det en fördel i det digitala: Det tar inte direkt någon fysisk plats. Som andra har påpekat i tråden, så är det otroligt billigt med lagringsutrymme nu för tiden. I mitt bildbibliotek har jag just nu strax över 40.000 bilder (och några filmklipp som råkat hänga med in i fel arkiv). De allra flesta är i råformat. Det upptar runt 600 GB.
Och det är ALLA bilder jag har tagit digitalt de senaste 12-13 åren. Jag kan köpa en 3 TB-hårddisk för något över tusenlappen och ändå få plats med hela bildbiblioteket flera gånger om. Det finns således ingen anledning att slänga några filer pga brist på utrymme/pengar.
Hur ofta jag återvänder till äldre bilder och gör om »framkallningen« från råformat? Det händer inte ofta, men det händer. I år, eftersom jag fyller jämnt, har jag ett projekt där jag går igenom hela bildarkivet och publicerar en bild varje dag från det datumet (och valfritt år). Jag konstaterar att förutom att konverteringsverktygen hela tiden blir bättre, så blir jag själv också bättre. Jag hittar ständigt fler sätt att få fram en roligare/intressantare bild. De gånger jag bara har en jpeg-bild att arbeta med, är det inte sällan som jag irriterar mig på att jag inte har ett bättre »negativ« att jobba med.
Till sist, eftersom ämnet togs upp: Jag förstår inte denna aversion mot Lightroom. Själv har jag migrerat dit från Aperture (eftersom det nu lagts ned och tvingat folk över till inte lika roliga Bilder) och älskar det. Det är supersmidigt att kunna sortera bilder i ett nafs: Efter tidpunkt, efter plats (om bilden på något vis har GPS-koordinater kopplad till sig), efter personer (LR har numera även ansiktsigenkänning) eller hur jag nu vill hitta och sortera.
Försök att göra det manuellt genom att lägga bilderna i hemmagjorda mappar på datorn!
Dessutom: Det går alldeles utmärkt att säga till Lightroom att sortera bilderna i ett eget system. Jag lagrar bilderna ungefär som Du: År/Månad/Dag. På så vis kan jag fortfarande hitta bilder från en viss dag manuellt om jag vill.
Mer råformat till folket!
/
Kiwi