Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnatprisbild om 2 år ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Vad tror ni om prisläget för begagnade digitala systemkameror typ Canon D60 dom närmste 2 åren ?

Jag har idag en Minolta F100 men funderar på att komplettera med systemkamera inom en inte alltför avlägsen framtid.
jag har funderat på 35mm kamera men vill egentligen ha en bättre digital systemkamera istället.
Prisläget idag för en D60 är betydligt högre än vad jag är beredd (kan) att betala.

Så en D60 om 2 år kostar hur mycket ?
Vad bör man ha för objektiv för att täcka in dom vanligaste situationerna och vad kan dom kosta ?
 
tja..inte vet jag..men en Kodak D-SLR 6mp i aug 2000 kostade 130 000:- nu kan man få en avsevärt bättre (D60, D100,S2-pro) för ca 25 000:- säger väl en hel del ;-)
 
Dajo skrev:
Vad tror ni om prisläget för begagnade digitala systemkameror typ Canon D60 dom närmste 2 åren ?

Så en D60 om 2 år kostar hur mycket ?
Vad bör man ha för objektiv för att täcka in dom vanligaste situationerna och vad kan dom kosta ?

Oerhört svårt att svara på! Frågan är om det inte redan då kommer att finnas begagnade fullsensors DSLR:er. I så fall kommer du säkert att kunna knipa en D60 till ett ganska bra pris. Min kanske... :)

Beträffande objektiv beror det självklart på vad du vill fota. Du måste emellertid vara medveten om brännviddsförlängningen på 1,6. En normal blir t.ex. ett 80mm objektiv... Är man lagd åt telehållet är detta jättebra, men är man å andra sidan mer intresserad av vidvinklar känns det mindre kul...
 
Själv har jag just en Kodak DCS vilken kostade ca 80.000 för ett par år sedan. Det gjorde den definitivt inte när jag köpte den i höstas. Det är en otroligt bra kamera så länge man inte behöver göra jätteförstoringar (tror knappast att jag skulle byta den mot en D60). Fast jag skulle kunna tänka mig en D60 också :)

En D30 kostade väl ca 25 för ett par år sedan, idag kan man få en för ca 10.000 om man har lite tur. Så det borde väl bli ungefär samma sak med D60:n.

Angående objektiv så kan man lägga ungefär hur mycket pengar man vill på det. Efter ett tag kan det visa sig att kamerahuset inte var den dyraste investeringen i alla fall. :)
 
Det går utmärkt att sätta Nikon-objektiv på en Canon! Det är bara att sätta på en adapterring! Ingen AF dock, men riktiga män använder väl inte AF ändå, eller..? ;-)

/Pontus
 
Pongu skrev:
Det går utmärkt att sätta Nikon-objektiv på en Canon! Det är bara att sätta på en adapterring! Ingen AF dock, men riktiga män använder väl inte AF ändå, eller..? ;-)

/Pontus

:)

Jag gör det. Jag måste. Har ett synfel - brytningsfel - som gör att jag har oerhört svårt att lägga skärpan manuellt. Måste förlita mig till automatik - t.o.m. vid macron. Det känns lite som att vara beroende av rullator, men så är det...

Men jag undrar hur många det är som sprinegr runt med Nikongluggar på sina Canonkameror och vice versa...
(Men det är ett stickspår och det för bort från frågeställarens ursprungliga spörsmål...)

/J
 
För er som undrar så har jag idag en nyinköpt Nikon D70.
En fantastisk kamera till ett mycket rimligt pris.
 
Jag har besökt framtiden och kan meddela er att de här är priserna som gäller om 2 år:

D30: 1700 kr
D60: 3000 kr
300D 4000 kr
10D: 5000 kr
 
På tal om beg. marknaden, så verkar objektiv ha det bästa andrahandsvärde alla kategorier av beg. prylar.
Ex:
1) Canon EF 70-200/4L pris ca 6200 kr
de flesta på fotosidan vill ha 5000-5500 för sina beg. objektiv.

2)Canon EF 17-40/4L pris ca 7000 kr
de flesta priser jag har sett på fotosidan ligger runt 6000-6500.

Ifs vet jag inte om de får sina objektiv sålda, men det verkar som objektiv sjunker minst gentemot alla andra prylar i värde. I vilket fall om dessa prisbilder stämmer, så kan man med gott samvete investera i bra objektiv även rent ekonomiskt.
 
Leta först på ebay.de och annonsguiden.nu.

Din observation stämmer. Optik sjunker inte alls i pris på samma sätt som övrigt. De går att återanvända.
 
Erik Schalin skrev:
Ha ha ha

Ja jävlar! det har du rätt i Thomas.
Då har man roat en & annan inför helgen...
:)
Ja, och tack för det skrattet! Känns inte fel när man är förkyld & trött o ska jobba ett tag till... Tydligen inne med retro-trådar nu. :-D
 
ThomasT skrev:
Jag har besökt framtiden och kan meddela er att de här är priserna som gäller om 2 år:

D30: 1700 kr
D60: 3000 kr
300D 4000 kr
10D: 5000 kr

låter överdrivet... men du kanske besökte nån ovanligt dyr framtidsbutik. Halvera priserna så stämmer det bättre med min framtidsbutik... det där är nog nypriser på hus om två år...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.