Annons

Begagnade Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

snowsucker

Medlem
Har letat lite i gamla trådar men har inte riktigt hittat svar på mina funderingar.

Jag funderar på att köpa en kamera till min flickvän men är inte så insatt i analoga kameror.
Jag undrar därför vilka hyfsade Nikon-kameror man kan tänkas hitta begagnade (gärna med en glugg till) för max 2000 kr? Förstår att det inte blir några proffsmodeller, men det ska finnas fulla manuella möjligheter och vara en okej kamera.

Tack på förhand för hjälpen!
 
Om du vill ha autofokus kan kanske en F90x passa. Massor med fyndobjekt på begagnatmarknaden nu.
 
snowsucker skrev:
Jag undrar därför vilka hyfsade Nikon-kameror man kan tänkas hitta begagnade (gärna med en glugg till) för max 2000 kr?

Jag skulle rekommendera F601. Ett mycket gediget AF-hus med all funktionalitet du kan tänka dig, som tar även manuella objektiv (tips: alla AF-hus tar inte manuella objektiv, kolla upp detta innan du köper). 601an borde du kunna hitta runt tusenlappen, då har du ju 1000kr över till ett eller två bra objektiv.
 
601 500-850 kr
801 750-1500 kr
801s 850-2000 kr, s= spotmätning

Dessa kamerors AF är inte världens snabbaste men de fungerar bra.
801 är en mycket hållbar kamera, semiproffs.

F90x AF är betydligt snabbare och en ngt dyrare kamera.

Det gamla kitobjektivet, som följde med både 601 & 801 modellerna, 35-70/3,5-5,6 bör du få för max 500 kr.
 
Melker Humala skrev:
Det där är ett kanon paket, SB-24 blixten är ju mycket bra även om den kanske är lite stor.

Det är just avsaknaden av inbyggd blixt som gör att jag föredrar 601an framför 801an. Visst, oftast är det bäst med en riktig blixt - men ibland är det smidigt att kunna använda den inbyggda, om inte annat som upplättningsblixt. 801an har ju dock DOF-preview och tar AA-batterier, till skillnad från 601.

Alternativt paket (med sämre blixt, förvisso):
http://www.blocket.se/view/4611462.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0
 
601ans blixt är helt värdelös om man börjar köpa lite vettig optik. Den svarta randen i botten har jag på några bilder. Eller de mörka hörnen för att blixten inte lyser ut tillräckligt. Men visst med originaloptiken så fungerar det.

Sen när man väl en vacker dag står där med en bra separat originalblixt så undrar man varför i hela fridens namn man inte köpte det med en gg. Tänk vad många bilder som kunde blivit bra.

Batterikostnaden är betydligt större och ännu värre, den dagen då batterierna tog slut och man inte har ngra att tillgå. Hemma går det alltid att plundra en leksak. Även i ett mindre samhälle kan man köpa sig lite AA-batterier men inte de speciella och dyra litiumjonbatterierna.
 
Tack för alla bra svar! Har dock någon fråga till:

Hur är det nyare F75-huset i förhållande till 601:an eller 801:an? De säljer ut dem väldigt billigt på technikdirekt.de nu nämligen.

Är det någon av de äldre blixtarna som går att använda med D70? Vore ju praktiskt att ha en blixt som man kan använda på båda kamerorna om jag nu får tag i en bra beggad analog...
 
snowsucker skrev:
Hur är det nyare F75-huset i förhållande till 601:an eller 801:an? De säljer ut dem väldigt billigt på technikdirekt.de nu nämligen.

Några svagheter med F75 jämfört med 801: ingen möjlighet att ställa ISO manuellt, långsam blixtsynk (1/90s), ingen ljusmätning med manuella objektiv, rätt långsam continous, inte AA-batterier, betydligt plastigare etc.

Några fördelar med F75 jämfört med 801: lättare, stöd för VR-objektiv, mer utvecklad AF- och matrismätning, infraröd fjärr finns som tillval (till 801 finns bara kabel).

Hoppas det var lite hjälp. Att man (de facto) inte kan använda manuella objektiv ser jag som den största nackdelen.
 
Jag har aldrig hållt i en F75 men gissar att den är jämförbar med 601, kanske ngt plastigare.

Det finns ingen anledning idag att köpa ny analog utrustning. Det är bara att leta upp ngn äldr annons och ge ett bud.

Ja du KAN använda de äldre analogtänkta blixtarna MEN du måste i princip köra den i manuellt läge om jag har förstått saken rätt. Det anser inte jag vara en bra väg för en nybörjare men med digital utrustning så är det bara först titta efter hur det blev och sedan ta en ny bild.

Ett annat alternativ är att välja en SB26 som om man går över till digitalt går att använda som en extra slavblixt. Men den är också dyrare än SB24 av den anledningen.

Ja just Dan, 801 kan inte heller använda AF med AFS-objektiven. Upptäckte det häromdagen. Men dessa objektiv har normalt inte en nybörjare.
 
Erik Schalin skrev:
Jag har aldrig hållt i en F75 men gissar att den är jämförbar med 601, kanske ngt plastigare.

Uh? I byggkvalitet är det ju ingen skillnad på 601 och 801, de är ju hederliga, tunga plåthus båda två. F75 är ju ett "modernt" hus byggt i lättmetall och plast. Bra för vikten, men inte för känslan.

Ja just Dan, 801 kan inte heller använda AF med AFS-objektiven. Upptäckte det häromdagen. Men dessa objektiv har normalt inte en nybörjare.

Sant. Den svagheten har 601 också, för övrigt. F75 har dock AF med AF-S-objektiv.
 
dl_4711 skrev:
Uh? I byggkvalitet är det ju ingen skillnad på 601 och 801
Jo det är skillnad.

Man känner den om man använder båda husen.

Dels så har 601 sin stora svaghet i filmluckan. Det finns en speciell reparationssats att köpa för 300 kr om olyckan skulle vara framme.
Grannen råkade ut för luckproblemet på både sitt eget och mitt 601-hus inom 12 timmar under en Afrikaresa. Men det funkade bra med silvertejp.

Ja mitt slitna 601hus är till salu för en billig penning.

Sedan har 801 nedbländningsknapp men samma effekt går att skapa på 601 genom att lossa objektivet till hälften. 801 har också ett program som kallas Ph(tror jag). Ph är som P men det försöker alltid att välja en snabbare tid. Det är det enda jag saknar från 801 till F5.
 
Sökaren på 801 är stor och klar, enormt mycket bättre än F-75 som är liten och mörk. Sen är F-75 mindre och lättare för handen, men plastigare och med sämre känsla än 801.
 
Vore det inte lite roligare med en äldre Nikon med manuell fokus? En FE2 har ju enastående kvalitetskänsla, är tidlöst retro-vacker och enkel och kul att plåta med.
En plastig modern AF-modell riskerar kanske snabbt att hamna i skåpet till förmån för ett digitalt alternativ.
 
Njae, saken är som sagt den att det inte är jag som ska ha kameran, utan min flickvän. Jag vet att hon vill ha en så liten och smidig kamera som möjligt, så därför lutar jag väl kanske lite åt någon av de "nyare" modellerna. Tror inte heller att hon kommer att köpa speciellt mycket objektiv varför möjligheten till att klara gamla manuella inte heller är så viktig.

Vilken av de nyare modellerna skulle ni rekommendera? Eller kanske så här, är det någon man definitivt ska undvika? Det är också väldigt svårt att veta vad man ska betala för F60/70/75/80...
 
snowsucker skrev:
Eller kanske så här, är det någon man definitivt ska undvika? Det är också väldigt svårt att veta vad man ska betala för F60/70/75/80...

Undvik F60. Tyvärr köpte jag en sådan till min egen kära innan jag visste bättre. Den har inget continousläge, tar inga manuella objektiv, tar konstiga specialbatterier, ingen spotmätning, ingen möjlighet till fjärrutlösning, ingen DOF-preview, ingen dubbelexponering, usel blixtkompabilitet, ingen manuell ISO etc. Den kan helt enkelt inte speciellt mycket. Synd, för den är snygg och skön att hålla.
 
Rekomenderar F80

snowsucker skrev:
Njae, saken är som sagt den att det inte är jag som ska ha kameran, utan min flickvän. Jag vet att hon vill ha en så liten och smidig kamera som möjligt, så därför lutar jag väl kanske lite åt någon av de "nyare" modellerna. Tror inte heller att hon kommer att köpa speciellt mycket objektiv varför möjligheten till att klara gamla manuella inte heller är så viktig.

Vilken av de nyare modellerna skulle ni rekommendera? Eller kanske så här, är det någon man definitivt ska undvika? Det är också väldigt svårt att veta vad man ska betala för F60/70/75/80...

Jag skulle välja en F75 om storleken är viktigast men annars en F80. Där finns de flesta funktioner man behöver i en relativt snabb och smidig kamera. Känns också betydligt mer välbyggd än F75 även om den inte når upp tll F801/F90X. Undvik F70, hopplöst annvändargränssnitt och obefintligt andrahandsvärde. En F80 går att hitta för under 2000 kr på Tradera eller Blocket..kolla här tex.
http://www.blocket.se/view/4574458.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0.

Jag har en F80 idag parallelt med D70 och kan inte skiljas från den riktigt än---

Lycka till.

Johan
 
Liten= nyare?

Min uppfattning om kameror & storlek, iallafall bad det gäller nikon så är de gammla manuella husen mindre än de ny modellerna, min nikon fm är pytteliten (utan motor dvs), kör på en manuell det kommer varken du eller hon att ångra.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.