Annons

Begagnad optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Vill köpa en digital systemkamera men vill komma billigt undan så jag hade tänkt köpa ett billigt kamerahus och sedan köpa begagnad optik.
Men vilket märke är då smartast att satsa på?

Nikons D50 har F-bajonett vilket verkar innebära att man kan använda all nikons AF optik.

Canon är störst och jag har hittat mycket begagnad optik, men jag vet inte vilken som passar. De som är aktuella här är 350D eller beg. 300D

Den DSLR som jag gillar bäst är Konica-Minolta Dynax D5 men jag vet inte alls vilken optik som passar här eftersom Konica och minolta förut tillverkat separat optik.

Ytterligare en fråga är hur automatiken för fokus och bländare funkar med äldre objektiv. Även begagnad icke orginal optik är intressant så hur funkar tex gammal Sigma optik med dagens digitalkameror.

Tacksam för svar!
MVH/ David

Till KM D5D passar den optik som passar till Minolta Dynax serien av kameror. Har för mig attserien heter Maxium i USA.

Till Canon passar alla EF-objektiv. Till 300D, 350D och 20D passar även EF-S.
Gamla manuella FD och FDn funkar inte.

Vad det gäller Konica Minolta Dynax 5D så går det att skruva på alla objektiv som som minolta gjort i AF serien (utom Xi-gluggarna, dom med motorzoom), även vissa äldre manuella gluggar fungerar, men då utan automatik.
Konica Minolta garanterar inte att några andra än sina egna objektiv fungerar, men jag kan säga att dom flesta gör det, jag kör själv med Sigma 18-125, Tamron 90 och Tokina 100-300 och alla fungerar utmärkt både vad det gäller AF, ljusmätning och blädarautomatik.
Dock fungerar inte ADI (avståndsmätning vid blixtfoto) om det inte är ett (D) objektiv.
Men givetvis fungerar TTL på alla gluggar.

Pentax *istDL, DS (eller D) är alldeles ypperlig tillsammans med äldre optik. Du kan använda i stort sätt alla äldre gluggar med Pentax bajonettfattning (K-fattning, både helt manuella, objektiv med tidsautomatik och helautomatiska med AF) och med en enkel adapter för nån hundralapp även äldre objektiv med skruvfattning (M42).

Själv har jag både helmanuella och objektiv med tidsautomatik från 70/80-talet till min och de fungerar klockrent och är lättanvända. Flera bilder på min sida är tagna med ett halvautomatiskt 135mm/f1.8 från 80-talet och det har snabbt blivit mitt favoritobjektiv.

Här finns både information om de olika fattningarna och en rejäl databas med alla objektiv: http://kmp.bdimitrov.de/lenses/

Tack för svaren! Speciellt intressant det om pentax. Funkar Autofokus med de äldre objektiven?

En liten amatör fråga:
Är det en motor i objektiven som ställer in Autofokus, eller hur fungerar det?

jimh skrev:
Vilka syftar du på då?
Här får jag rätta mig själv!
Jag hade för mig att jag hört om en glugg med manuell focus som skulle fungera, det visade sig vara följande...
STF 135mm f/2.8, den fungerar på 7D, men bara med manuell focus. (hmmm, var det så det var!)
Jag borde tänkt till, jag har ju själv kört både XG-M och X-700 och bajonetten är inte samma på dom och AF kamerorna.

Här finns en lista på vilka objektiv Konica Minolta säger ska fungera, i alla fall på 7D, det borde även gälla på 5D men jag hittar ingen liknande sida till den.
Kompatibla objektiv till Dynax 7D.

Bara de objektiv som har autofokus sen tidigare (F eller FA någonstans i objektivnamnet, ex F 35-135/3.5-4.5 eller FA 100-300/4.5-5.6). Däremot så finns det teleconverters från Pentax som också ger AF till manuella objektiv, misstänker dock att de är ganska långsamma och sist jag såg var de relativt dyra: http://www.scandinavianphoto.se/?19190

Jag tycker det är HELT ok att använda manuell fokus i de flesta situationer, iallafall med en så pass stor och ljusstark sökare som Pentax *istDS har.

Det är olika. Canon har alltid motorn i objektivet. Nikon (och även Konica Minolta tror jag) har motor i huset som driver "vanliga" AF-objektiv. Objektiv med ultraljudsmotor har motor i objektivet hos Nikon. Jag vet inte hur utvecklat det är med ultraljudsmotor hos KM. Hur det är med Pentax har jag inte koll på.

Var precis nere och tittade på Pappas utrustning (Pentax) och det visade sig vara K-bajonett, så om jag köper en pentax kamera kan jag ju få objektiv gratis.

Problemet är att den är lite äldre och har därför bara manuella objektiv :(
Men det kanske löser sig ändå

David Borgstedt skrev:
Tack för svaren! Speciellt intressant det om pentax. Funkar Autofokus med de äldre objektiven?
För att få autofokus krävs autofokusobjektiv.
David Borgstedt skrev:
Är det en motor i objektiven som ställer in Autofokus, eller hur fungerar det?
Det varierar. Nikon har motor i de objektiv som har "AF-S" eller "AF-I" i namnet, resten styrs med husets motor. Canon har motor i alla objektiv. Pentax och Minolta har jag sämre koll på, men tror att det varierar som i Nikonfallet.

:) Man vänjer sig snabbt vid att fokusera manuellt. Ibland fungerar det faktiskt bättre än med autofokus i vilket fall som helst och det finns ju inget som hindrar dig från att framöver köpa helautomatisk optik till din Pentax (från Pentax, Sigma, Tamron och Tokina).

Om du vill veta lite mer om optiken du hittade kan du ställa frågor direkt i Pentax optik-forumet så ska vi försöka hjälpa dig. Vem vet, du kanske sitter på en liten guldklimp utan att veta om det?

Jag tycker att du skall börja med objektivkatalogerna från de olika märkena.

Börja med att titta ut vad du önskar dig, inte vad du har råd med, glöm priset så länge.

Redan här kan det vara så att ett märke faller bort.

När du sedan vet vad du önskar dig så går du ut på nätet och tittar efter sådan optik begagnad för alla de märken du har valt ut. Jag slår vad om att du kommer få en aha-upplevelse som gör det enklare för dig att välja.

Bra att veta:
Canon kan ta manuell Canon/Nikonoptik (har för mig också Pentax mellanformat) med full ljusmätning mha en adapter.
Nikon kan inte ta Canons manuella gluggar.
Nikon har jag för mig endast får centrumvägd ljusmätning med manuella gluggar.
Pentax kan köra med sina manuella gluggar, ljusmätning?.

Det finns säkert folk som kan både rätta denna lista och fylla på med mer data.

Erik Schalin skrev:

Det beror nog lite på hus. Med D70 får man ingen ljusmätning alls med manuella gluggar tex, likadant med D50, F80 och andra amatör/entusiastkameror. Med D1- och D2-serierna får man, vad jag vet, även matrismätning

Erik Schalin skrev:
D1-kamerorna får centrumvägd mätning och spotmätning med manuella objektiv.

D100 och D70 får ingen mätning alls.

D2-kamerorna ger full mätning med alla mätmetoder inklusive matris.

Det är ju typiskt...

Segeson skrev:
Vad det gäller Konica Minolta Dynax 5D så går det att skruva på alla objektiv som som minolta gjort i AF serien (utom Xi-gluggarna, dom med motorzoom)

Där gick den planen i kras då. Har funderat så smått på att äntligen få tummen ur och inhandla en D5D så jag åtminstone kunde använda mitt xoom Xi 80-200 som komplement till standardgluggen. Visst, ett nytt motsvarande sigma är väl inte superdyrt, men jag har ju andra intressen som kostar pengar...

Tittade på länken nedanför Peters inlägg och mycket riktigt hittade jag inte mitt objektiv där.

Är det nån som vet varför inte Xi-gluggarna fungerar? Är det motorzoomen som inte går ihop med de nya husen?

Är visserligen fortfarande sugen på D5D:n. Gillar tanken på att ha skakstabiliseringen i huset.

/Fredrik - som inte vet vilket ben han skall stå på ibland...

Re: Det är ju typiskt...

Skalis skrev:
Där gick den planen i kras då. Har funderat så smått på att äntligen få tummen ur och inhandla en D5D så jag åtminstone kunde använda mitt xoom Xi 80-200 som komplement till standardgluggen. Visst, ett nytt motsvarande sigma är väl inte superdyrt, men jag har ju andra intressen som kostar pengar...

Tittade på länken nedanför Peters inlägg och mycket riktigt hittade jag inte mitt objektiv där.

Är det nån som vet varför inte Xi-gluggarna fungerar? Är det motorzoomen som inte går ihop med de nya husen?

Är visserligen fortfarande sugen på D5D:n. Gillar tanken på att ha skakstabiliseringen i huset.

/Fredrik - som inte vet vilket ben han skall stå på ibland...

mej veterligen har maxum-serien inbyggd motor i husen...

Apropå xi objektiv till Minolta. Jag har provat mina 28-100 xi och 100-300 xi med 7D och de funkar utan minsta problem

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar