Min poäng är att bara för att något är rätt för dig så måste det inte vara rätt för alla andra.
Köper man en kamera så är kameran det absolut viktigaste. Det är den man kommer att släpa på och använda allra mest. Stämmer det inte där så spelar det ingen roll hur bra programvaran som följer med är, det blir änga bra bilder ändå. Fast det går ju förstås bra att gallra och konvertera sina usla bilder. Det är ju alltid en tröst.
Det finns uppenbarligen de som väljer att inte använda ZB utan andra programvaror, som tex det värdelösa photoshop.
Eftersom du frågar:
Personligen så använder jag inget program alls, annat än utforskaren, för att föra över mina bilder, då kan jag döpa mapparna precis som jag själv vill. Vill jag döpa om filerna använder jag ett separat program för det, vilket gör att jag kan döpa om dem exakt som JAG vill.
Jag använde funktionen för att döpa kataloger efter datum när jag använde ZB till min A70 (jo, jag vad tvungen då canon inte hade vett att implementera UMS, utan ENDAST PTP, och jag hade ingen kortläsare till en början (jo, det är ju JÄTTEsmidigt att inte ha både UMS och PTP så att användaren själv kan välja)), men mapparnas datum blev ju formaterade som Canon trodde att jag ville ha det. Rätt men fel sas.
För att gallra bilderna använder jag nikonview. Det finns även en funktion för överföring av bilder i det där man kan döpa om filerna efter mappens namn osv, om man så önskar.
För konverteringen använder jag Nikon Capture, RSE eller ACR, beroende på bild, något som inte är helt ovanligt bland "amatörer" bland canonflolket åxå. Som privatperson kan man ta sig den lyxen, eftersom man inte är beroende av ett snabbt arbetsflöde. Olika program är bra på olika saker.
Personligen vill jag inte ha en "enkel helhetslösning", jag vill ha kontroll. Jag vill ha det som JAG vill ha det, inte som Canon (eller någon annan) TROR att jag vill ha det.