Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad optik?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jxxxe skrev:
Apropå xi objektiv till Minolta. Jag har provat mina 28-100 xi och 100-300 xi med 7D och de funkar utan minsta problem
Ojdå, då måste jag be "Skalis" om ursäkt.
Vad jag förstod på Minoltas sida fungerade dom inte, antagligen fungerar dom lika bra som Sigma, Tamron, Tokina och övriga gluggar men Minolta garanterar inte att dom fungerar korrekt.
Då e de ju bara och köpa, 5D verkar vara en kanonkamera.

Inget att be om ursäkt för! Kollade ju på minoltas sida jag också utan att hitta Xi-gluggarna efter att jag såg det du skrivit.

Men är det så att de fungerar så är det ju bara ett plus, för tids nog kommer det att bli en 5D i fotoväskan. Det bara känns så.
Antar att jag känner lite extra för KM eftersom jag har ett simpelt analogt hus som jag tycker tar bra bilder... Och inbyggd skakstabilisering i huset ser jag som ett jätteplus. Skulle aldrig ha råd att handla sådana objektiv dessutom...

Var och fotade i helgen på Järvzoo med farsans Z3 och tyckte att det var ett lyft jämfört med min digitala kompakt, men kände mig duktigt på efterkälken mot min kompis som har betydligt bättre utrustning... Så habegäret växte!

Jar förresten rekommendera en fototur till Järvzoo (i Järvsö) om nån har vägarna förbi. Se till att ni har några timmar på er bara! Finns många fina djur där som man kan få bra bilder på om man har lite tålamod. Ett tips, matningen av rovdjuren (varg, fjällräv, järv och lo) är klockan ett så se till att vara där i god tid innan så ni är beredda!

/Fredrik

Tänk på programvaran i datorn också!

Med en DSLR-kamera kommer du att ta MYCKET mer bilder av olika orsaker. Då behöver du program som enkelt läser in bilderna och lagrar dom i datummappar för att få ordning.
Du behöver funktioner för att jämföra med avseende på skärpa och innehåll och att enkelt sålla bort bilder. Om du kör RAW (vilket du troligen kommer att göra) skall du ha support för detta både i sorteringsfasen och konverteringsfasen.
Du skall kunna batchkonvertera RAW-bilder enkelt till JPG.

Allt detta har Canon. Om du köper en begagnad kamera får du kanske bara med gamla Zoombrowser 4.2 men du kan som Canonägare lätt uppgradera till 5.2.1 som är den nyaste.
Denna gratisprogramvara för Canonägare är ljusår bättre än vad du får med andra kameror. Konica Minoltas är t.ex. helkass.

Man måste ju kunna arbeta med kamerorna också. Om du jämför med datorvärlden är Canon som att köpa dator med operativsystem XP men KM är t.ex kvar i 70-talets DOS.
Man får inte glömma bort programvaran i utvärderingen det straffar sig när man börjar arbeta med den.

Senast ändrad:
Och trots att Canons mjukvara är den bästa (jo jo...) som finns på marknaden så väljer de flesta att använda programvara från tredje part...

Ja, och det beror på att man inte testar och uppgraderar ZB och förstår hur bra den blivit.

Jag har kört dom andra på marknaden CS, Rawshooter, C1 och Canon DPP men ingen av dom är så tidsbesparande och ger så korrekta färger som ZB 5.2.1 med Raw Image Task 2.1.0.6

Det är väl ganska bra att prova det som finns innan man går över ån efter vatten. Speciellt om man får betala för det och det är just det att man betalt som gör att man håller kvar.

I DINA ögon korrekta färger.
Att så många använder andra program och är nöjda med det är ju bevis nog för att programvaran inte är något man bör lägga större vikt vid när man väljer kamera.

Att använda program från tredje part innebär dessutom att man, med största sannolikhet, kan använda samma arbetsflöde om man byter kamera till ett annat fabrikat, eller kanske skaffar ytterligare en kamera, som inte är samma.

Men det är såklart bättre att köpa en kamera som man avskyr att jobba med, bara för att programvaran är bättre, trots att det finns en uppsjö av mycket bra program...

Ja det är klart att du måste opponera dig för att hålla uppe värdet av ditt fabrikat.
Berätta gärna hur bra Nikons programvara är eller är det just före att den är så dålig som du måste använda andrapart.
Du kan ju inte heller prova ZB så det är märkligt att du kan uttala dig så tvärsäkert om något du inte använt.

Min poäng är att bara för att något är rätt för dig så måste det inte vara rätt för alla andra.

Köper man en kamera så är kameran det absolut viktigaste. Det är den man kommer att släpa på och använda allra mest. Stämmer det inte där så spelar det ingen roll hur bra programvaran som följer med är, det blir änga bra bilder ändå. Fast det går ju förstås bra att gallra och konvertera sina usla bilder. Det är ju alltid en tröst.

Det finns uppenbarligen de som väljer att inte använda ZB utan andra programvaror, som tex det värdelösa photoshop.

Eftersom du frågar:
Personligen så använder jag inget program alls, annat än utforskaren, för att föra över mina bilder, då kan jag döpa mapparna precis som jag själv vill. Vill jag döpa om filerna använder jag ett separat program för det, vilket gör att jag kan döpa om dem exakt som JAG vill.
Jag använde funktionen för att döpa kataloger efter datum när jag använde ZB till min A70 (jo, jag vad tvungen då canon inte hade vett att implementera UMS, utan ENDAST PTP, och jag hade ingen kortläsare till en början (jo, det är ju JÄTTEsmidigt att inte ha både UMS och PTP så att användaren själv kan välja)), men mapparnas datum blev ju formaterade som Canon trodde att jag ville ha det. Rätt men fel sas.
För att gallra bilderna använder jag nikonview. Det finns även en funktion för överföring av bilder i det där man kan döpa om filerna efter mappens namn osv, om man så önskar.
För konverteringen använder jag Nikon Capture, RSE eller ACR, beroende på bild, något som inte är helt ovanligt bland "amatörer" bland canonflolket åxå. Som privatperson kan man ta sig den lyxen, eftersom man inte är beroende av ett snabbt arbetsflöde. Olika program är bra på olika saker.
Personligen vill jag inte ha en "enkel helhetslösning", jag vill ha kontroll. Jag vill ha det som JAG vill ha det, inte som Canon (eller någon annan) TROR att jag vill ha det.

Nu lägger vi ner pajerna grabbar! ;-)

Jag jobbar med datorer och användare. Vet att vissa program är mer genomtänkta än andra. Men också att vissa program/arbetssätt passar en del människor medan andra tycker helt tvärtom. Och i det finns det inget facit. Bara det faktum att om man själv är nöjd så är det bra!

Förstår ditt (Christers) tankesätt och jag tackar för tipset men jag kommer i första hand att titta på kameran, och för nuvarande så känner jag att KM 5D skulle passa mig bäst. Har varit i fotoaffären och klämt lite på den och några Canon. Skulle inte alls ha nåt emot Canon heller, men jag kommer bra överens med 5D:n och har dessutom lite tillbehör jag kan använda till den. Och som sagt så tycker jag mycket om skakstabiliseringen i huset så att jag slipper köpa IS-gluggar...
Just nu gäller det bara att få med den i budgeten! :)

/Fredrik

Fredrik,
Jag förstår att du gillar KM´s kameror, har haft en A2 och det var en mycket bra kamera och efterföljaren bör vara minst lika bra.
Jag hade turen att också ha en gammal Canon S45 skjortfickskamera och hade i och med det tillgång till ZB.
ZB går utmärkt att använda till KM´s kameror för JPG-bilder men inte till RAW. Det är därför jag råkar veta en hel del om detta.

Jag använde ZB till A2:an för att få fortsatt automatisk kontinuitet på bilddatabasen som idag innehåller mer än 10100 bilder i datummappar märkta ÅÅÅÅ_MM_DD.
Christer

Jag har idag också en Olympus mju300 och har väl tagit 4-5000 bilder med den, så problematiken med mappar känner jag igen... :)
Just nu använder jag halvimproviserade mappnamn, typ Järvzoo_0508. Har funkat rätt så bra hittills, men det är alltid bra att få tips på andra sätt. Det är lätt att bli blind på det man har.

I samband med DSLR-inköpet får jag se till att upprätta ett bättre system för lagringen och backuptagning. Hur det kommer att bli får tiden utvisa. Kanske kan ta mig en titt på zoombrowsern hemma hos en kompis som är canonist? Vet inte hur han gör faktiskt...

/Fredrik

Fredrik,
Om du går till kompisen och tittat på ZB är det viktigt att det är version 5.2.1 Om han inte uppgraderat till den bör han göra det först så att du får se vad man kan göra idag.
Det finns en massa bra funktioner att använda i sållningsfasen som också du kan använda.
Man kan inte ladda in ZB uppgradering direkt i en dator som inte först har en gammal version. Du förstår vad jag menar.
Christer

Japp, jag är med. Skall kolla med honom när jag är förbi där nästa gång. Tack för tipset.

/Fredrik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar