Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Begagnad D30

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag köpte en D30 för 25 000 för 2 år sedan. Jag har tagit ungefär 10 000 bilder med den. Om jag skulle sälja den idag för 10 000 kr så har varje bild kostat mig 1,50 kr. Helt ok kostnad tycker jag.
Om jag hade köpt Ericsson aktier för samma pengar för 2 år sedan hade de idag varit värda under 1 000 kr. Så min D30 har varit en riktigt bra investering jämförelsevis..;-)
 
Mycket bra jämförelse Torsten

Själv betalar jag nästan 2:- per bild + ramkostnad för de jag ramar.

Ps.. Hade du köpt Clas Olsson för samma pengar så hade de idag varit värda 54000 idag. Dvs mer än en fördubbling ;)
 
Om du köpt en analog systemkamera och en bra scaneer (= bättre resultat) hur mycket hade det gått på då? Kanske mer beroende på scanner, men om du vill ha en bra utskrift i a3 så sorry, d30 duger inte, d60 kanske gör det har ej testat denna.
 
Förövrigt lägger jag ned min disskusion här då jag inser att det mer börjar likna en "är det dags att byta till digitalt":tråd. Roligt att diskutera med er!
 
BorlängeBilbo skrev:
Om du köpt en analog systemkamera och en bra scaneer (= bättre resultat) hur mycket hade det gått på då? Kanske mer beroende på scanner, men om du vill ha en bra utskrift i a3 så sorry, d30 duger inte, d60 kanske gör det har ej testat denna.
En bra skanner och en analog kamera är faktiskt ganska dyrt det också. När du menar att det blir bättre resultat så är du uppe i prisklass +40000 för skannern.

D30 duger fint till utskrifter i A3 men en bra utskrift hänger också ihop med vilken skrivare man har och hur man blåser upp bilden.
 
BorlängeBilbo skrev:
Förövrigt lägger jag ned min disskusion här då jag inser att det mer börjar likna en "är det dags att byta till digitalt":tråd. Roligt att diskutera med er!
Tråden har ju handlat om det hela tiden. Pris på en D30. Men när du provocerar (som du skriver är roligt) så bör du ju också räkna med att få svar på dina inlägg.

Om någon är intresserade av att byta eller köpa en d30 så betyder inte det att någon tvingar dig att göra samma sak. :)
 
Sålde just min D30

Sålde min d30 för 10000 kronor, vilket var betydligt mindre än jag kunde ha fått för den. (JAg var snäll mot en kompis kompis) Faktum är att det inte finns begagande D30 som motsvarar efterfrågan. Det är en väldigt bra kamera som uppfyller de flesta krav (från nybörjare till yrkesfotografer med mindre plånbok)

Om folk kan lägga ner 10 000 kr på en kompaktkamera och sedan tveka på en begagnad D30 för samma peng så har jag väldigt svårt att se logiken i det. Att betala 12 000 kr för en D30 är fortfarande ett bra pris även om man jämför med en 10D för 19500 kr.
 
Re: Sålde just min D30

Niklasan skrev:

Om folk kan lägga ner 10 000 kr på en kompaktkamera och sedan tveka på en begagnad D30 för samma peng så har jag väldigt svårt att se logiken i det.

Du måste ju lägga till kostnaden för optik till en D30. T ex en D7i för 10kkr är ju skjutfärdig dirkt ur lådan.
 
Att betala 12 000 kr för en D30 är fortfarande ett bra pris även om man jämför med en 10D för 19500 kr.

Nej..inte en chans..

Jag tror du överdriver efterfrågan...

Du var snäll mot en kompis, kompis.. ;)

Jösses...förlåt.. men att förlora 2000:- för att vara snäll mot sin kompis, kompis... Nja...
 
Re: Re: Sålde just min D30

gundj skrev:
Du måste ju lägga till kostnaden för optik till en D30. T ex en D7i för 10kkr är ju skjutfärdig dirkt ur lådan.

Ja, men det är ju som att jämföra päron och äpplen. En kompaktmaera är en kompaktkamera även om den försöker se ut som en systemkamera. Inga möjligheter att växa med kameran. Ny optik etc.
 
Jeppe skrev:
Nej..inte en chans..

Jag tror du överdriver efterfrågan...

Du var snäll mot en kompis, kompis.. ;)

Jösses...förlåt.. men att förlora 2000:- för att vara snäll mot sin kompis, kompis... Nja...


Läs dina egna forumregler

\\ Niklas
 
Ja?

Du kom med ett påstående att den var värd x antal kronor.. jag har en annan åsikt.. det är väl OK?

Annars ber jag om ursäkt...

/Jeppe...inte bara forumvärd
 
Jeppe skrev:
Ja?

Du kom med ett påstående att den var värd x antal kronor.. jag har en annan åsikt.. det är väl OK?

Annars ber jag om ursäkt...

/Jeppe...inte bara forumvärd utan också privatperson..

Ställ dig själv frågan. Är en 10D dubbelt så bra som en d30? Erbjuder en kompaktkamera i 10000-12000 kronors klassen samma möjligheter och kvalité som en D30?

Jag ska byta till en 10D, men den största anledningen är autofokusen. Jämfört kompakt med D30 är D30:n väldigt mycket bättre ändå.

Så vad är mest för pengarna. Ny kompakt eller begagnad D30?

\\ Niklas
 
Japp.. 10D är ju dubbelt så bra (6MP istället för 3) ;)

Nej.. men skämt åsido.. Har man redan Canon, så är det väl bättre att köpa en D30 än en allt-i-ett-digitalare (Jag kallar dessa inte för kompakter).

Men.. precis som Gunnar skriver.. har man ingenting så är nog en Coolpix 5700 eller Fuji 602 eller vad de heter ett bättre val. Annars måste du räkna in pris för motsvarande objektiv. Jag skulle vilja påstå att ja.. du har samma möjligheter med en sådan.

D30 är en bra kamera.. men den är trots allt lite mer än 2 år gammal. Att betala nästan 3/4 av vad en ny, bättre DSLR kostar är inte befogat enligt mig.

Din kompis, kompis blir med största sannolikhet mycket nöjd med D30n
 
Jag räknade till inte mindre än 4 st begagnade D30 för 10000 eller mindre på cyberbörsen idag..

Vänta bara tills 10D kommer ut....
 
D30 inget dåligt köp

jag hade mycket nytta och sparade mycket pengar med min D30,,, jag sparade ca 18.000 kr i film och framkallnings kostnader när jag hade den i 2månader typ så en D30 är inte att slänga pengarna i havet direkt ,, allt går ur tiden så är det bara,,,,
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.