Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

beg.vs nytt

Produkter
(logga in för att koppla)

jimpan

Medlem
Jag har köpt mig ett beg. canon 28-105 USM objektiv efter noggrant studerande av recensioner av olika objektiv. Nu behöver jag ett lika bra kamerahus! Jag har haft en eos 500n tidigare med sigma objektiv, vill byta upp mig lite, ta bättre foton och så. Har funderat på nya 300v(ca 3000 kr nytt) eller att köpa ett beg. kamerahus och då för runt samma prislapp. Har funderat på 600 som verkar vara bra, men kanske lite omodern? eos 50, 10, 100? Jag fotar inte jättemycket, mest blir det på resor och sånt, möjligt man skulle plåta mer med bättre grejer. Frågan är om jag ska sátsa på ett nytt och fräsht, men kanske lite plastigt, hus eller ett äldre och gedignare. Mitt objektiv väger ju en del, tänkte att det blir obalans med ett lätt kamerahus? Jättetacksam för svar!

Köp en begagnad EOS med nummer upp t.o.m 100. De är alla bra och matchar ditt objektiv. Annars är 300/300V helt OK och om du satsar på extra batteripack blir balansen rätt. EOS 600/620/650 är bra men autofokusen är lite långsammare och osäkrare på dessa. Undvik 500/700/800/1000/3000/5000 serierna om du vill ha ett hus som matchar objektivet (balans och "känsla").

varför inte lägga pengarna på en beg vidvinkel istället (eller film+framkallning)?

IMHO är det lätt att överskatta huset betydelse ...

600:an är mycket gedignare är 300:an och har dessutom spotmätning. Så vitt jag vet är det oxo den bästa av EOS6XX-modellerna. Dessutom kan du få den (beg.) för hälften av vad en ny 300:a kostar...

För mig skulle valet vara givet, hoppas att du hittar ett hus du blir nöjd med!

objernulf skrev:
Nej, 600-an har inte spotmätning. Däremot utsnittsmätning vilket även 300-an har.

Det låter som en definitionsfråga. Utsnittet är på 6,5%.

Egentligen är alla spotmätare utsnittsmätare eftersom pricken är ett utsnitt. Det är mest en fråga var vi sätter gränsen, 10%, 5%, 1% 0,1% eller 0,01%.

berga skrev:

Det låter som en definitionsfråga. Utsnittet är på 6,5%.

Egentligen är alla spotmätare utsnittsmätare eftersom pricken är ett utsnitt. Det är mest en fråga var vi sätter gränsen, 10%, 5%, 1% 0,1% eller 0,01%.
Jämför Canon EOS-1V. Spot: 2,4 %, utsnitt 8,5 %. Riktiga spotmätare har fast mätvinkel, oftast 1° (t ex Pentax Digital Spotmeter).

Jag har haft EOS 600 sedan den kom ungefär och även kört en del med EOS 10, 100, 50 och 5 (jag har nyligen sålt ett av mina 600 hus till förmån för just 5:an).

Som det tidigare sagts, 600an är mycket mer genigen än alla andra EOSar med nummer över 6. Autofocusen är ochså väldigt bra med tänke på kamerans ålder, mer jämförbar med 100, t.ex. än med äldra 650 och 620. Dock finns endast en focuspunkt och ingen korscensor. SPeciellt med USM-objektiv är dock kameran förvånansvärt snabb. SKillnaden till 5an är inte så stor som jag trott, Möjligen är EOS 30, som är klart nyare, snäppet vassare när det gäller focusen, jag vet inte.

Annars är som sagt frammatiningen snabb på 600an, ca 5 b/s. Dock är de nyare kamerorna, speciellt med vertikalgrepp/batteripack skönare att hålla. Dessutom har ju systemen med inmatningsrattar förbättrats vilkat gjort de nyare kamerorna klart snabbare att hantera.

Dock, har man vant sig vid känslan i en 600 är modeller som 50, 100, 300 osv nästan outhärdligt plastiga i känslan och för mig var det inget alternativ utan det var 5, 30 eller bättre som gällde. Dock, priset för en begagnad 600 kan vara ned mot en tredjedel av vad man får ge för en bagagnad 5:a eller 30:a. 600 är alltså fortfarande ett bra alternativ.

Tack för alla svaren! Jag har nog bestämt mig för en beg. kamera, tror jag :). De bästa alternativen verkar vara eos 5, 50, 600 eller 100. Vilken är mest prisvärd, bäst överhuvudtaget?Har hört mycket bra om 5:an ,dock så verkar programratten gå sönder lätt, dyrt att reparera, och känns lite riskigt att köpa en beg. då, utan garanti. Hur stor är risken att den går sönder, nån som har erfarenhet?
tack för svar!

Så länge du är noga med att alltid trycka ned låsknappen för programratten när du vrider från L så är det ingen fara med programratten på femman.

Det är då problemet uppstår..när man slarvar med att trycka ned den...

Jag har iofs. läst om folk som har fått den till att gå sönder trots att de (visserligen enligt egen utsago) har varit noga med att trycka in låsknappen så det behöver inte betyda någonting.

Förresten, har inte EOS 30 också en sån där låsknapp? (fast på sidan)

Jodå, 30'n har en låsning men den sitter som sagt på sidan av ratten och kan typ inte missas när man vrider på ratten. Sen tror jag att dom har gjort konstruktionen kraftigare på 30'n, har i alla fall inte hört talas om någon som har haft sönder sin.

Jeppe skrev:
Så länge du är noga med att alltid trycka ned låsknappen för programratten när du vrider från L så är det ingen fara med programratten på femman.

Det är då problemet uppstår..när man slarvar med att trycka ned den...

jag tyckte jag var noggrann med att hålla knappen nere men det hjälpte inte...

på min andra 5:a (jag har bytt hus ett par ggr)brukade jag låta bli att stänga av strömmen om jag trodde att jag skulle använda kameran snart igen (det verkar inte som om den drog särskilt mkt ström när den är avstängd). Den programratten hade jag aldrig några problem med.

IMHO är Eos5 en go kamera på många sätt men den får inte många poäng vad gäller robusthet.

Jag har nog bestämt mig för att skippa 5:an, pga programratten och att den nog blir lite för dyr. har satt en gräns på ca 3000 för huset, och då står det väl främst mellan 50/50e eller ett nytt 300v hus som båda går att fås för 3000kr. eos 100 kostar ungefär lika mycket som en 50:e, och 50:e borde väl vara bättre, eller? En eos 30 har jag sett för 4500 kr, är den värd mer så mycket mer än 50e? Har hört att 30 är sämre att foto med i dåligt ljus än 50e? Som sagt jag är mest inne på en 50e, men som glad amatör kanske jag inte märker så stor skillnad mot en 300v, som jag dessutom får ny?
tack, tack för alla svar!

Jag skulle definitivt hellre ha en begagnad 50 än en ny 300v. Är ganska stor skillnad mellan dessa kameror. Det är nog inte värt att lägga ut ytterligare 1500 på att få en 30 istället. Eos 100 har jag aldrig provat och vet inte mycket mer än att det är föregångaren till 50. Något som docks sägs vara bra med den är att den är otroligt tyst (tystaste eos:en någonsin?). I ditt läge skulle jag köpa en beg. 50 eller 100. Jag stod i precis samma val som dig för några år sedan och valde till slut en beggad 50, ett val jag blev mycket nöjd med. Frågan är om du behöver modellen med ögonstyrning. Har det på min Eos 3:a och har aldrig använt den under 2 år. Provade lite i början men jag tycker det är så mycket enklare att alltid ha fokuseringspunkten i mitten.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

erhu skrev:
.... IMHO är Eos5 en go kamera på många sätt men den får inte många poäng vad gäller robusthet.

Hehehe.. ja det var oxå ett sätt att se på det.. att kameran inte skulle vara robust byggd för att programratten möjligen går sönder...

Det är ju som att säga att en Volvo 740 inte är robust byggd för att växellådan rasar.....

EOS 5 är konstruerad av polykarbonat, dvs samma som EOS 1N och samma som används i tillverkning av MC-hjälmar... Så nja.. jag skulle vilja säga att det är en del i konstruktionen som inte är hållbar.

Jajaja.. en sak är inte starkare än den svagaste länken blaja blaja blaj..

Jeppe: det låter inte som om du har råkat ut för fenomenet "blixten-pajar-en-vecka-efter-dyr-reparation-av-programratten-på-eos5-fenomenet".

Vänta bara ;)

/erik

för tillfället med en Eos50

Nej jag kör med en EZ 430, så det problemet kommer jag inte att drabbas av.. Dessutom har jag garanti i 1½ år till :).

Kameror går sönder, vissa mer än andras (ej modellberoende) beroende på hur hårt man använder dem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar