Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Beg Canon 30D eller ny Pentax K10D

Produkter
(logga in för att koppla)

csy

Medlem
Skall nu investera i min första digitala systemkamera. Har ingen historik med något speciellt märke, så valet av system/märke är fritt.

Efter att ha läst det mesta på nätet om de nuvarande digitala systemkamerorna har jag hamnat i prosumer klassen (inte pga erfarenhet/krav, utan att 400D och D40/x är för små rent fysiskt). Tak för kamera och kitlins är 9000 kr, vilket ger en tusenlapp till väska/minneskort innan den magiska 10 000 kr gränsen.

Här står nu valet mellan en ny Pentax K10D eller en beg Canon 30D (båda med 18-55 glugg).

En Nikon D80 ligger med som joker då paketpris ligger på 10,5 med 18-135 lins, väska, minneskort, etc.

K10D känns som en mer modern och uppdaterad kamera jämfört med 30D, vilken i sin tur har ett enormt större utbud av nya/beg tillbehör/gluggar.

Min fråga är således om fokus mer skall läggas på kamerahus (fördel Pentax) eller märke/system (fördel Canon) eller om man skall köra den gyllende svensonmedelvägen och välja Nikon ;-)

Har kännt och klämt på alla utom 30D som har varit slut överallt. Pentax/Nikon ligger båda bra i handen, så detta kommer inte att avgöra saken.
 
Med de objektiv du nämner så är min självklara reaktion D80. Hur Pentax 18-55 är vet jag inte men jag misstänker att den inte är jättekul. 18-135 Har jag inte heller provat men vet att det finns många nöjda ägare så den är nog hyffsad.

Sen för att göra det ännu svårare för dig så är 20D i princip samma kamera som 30D, fast billigare.

Ha det/ Gustaf
 
GustafUggla skrev:
Med de objektiv du nämner så är min självklara reaktion D80. Hur Pentax 18-55 är vet jag inte men jag misstänker att den inte är jättekul.

Vet inte om man skall smutskasta saker man inte känner till. Pentax kitzoom lär vara ganska bra i jämförelse med andras motsvarigheter. Citerar photozone.de

"The Pentax SMC DA 18-55mm f/3.5-5.6 AL is a surprisingly good kit zoom although it has its weaknesses specifically at 18mm"

och vidare

"The build quality is good for a kit zoom and a level up from the rest of the gang such as the Canon EF 18-55mm f/3.5-5.6 or Nikkor AF-S 18-55mm f/3.5-5.6 ED."

Har plockat ut det positiva för att kontra det förra inlägget men det finns såklart även negativt. Har själv inte använt gluggen tillräkligt för att ge ett personligt utlåtande om hur den uppför sig.

H. Axel
 
Tack för tipset Gustaf.

Har inga förväntningar att kitoptik 18-55, oavsett märke, skulle vara i proffsklass. Dock är nog allt bättre än min Canon 850is.

Planen är att börja med ett kamerahus och kitobjektiv nu under sommaren för att lära mig grunderna och därefter komplettera med en superzoom (18-200?) inför semestern i höst/vinter.

Ett kitobjektiv ger ju, till en liten kostnad, möjligheten att lära sig fotografera samt se vad som saknas i objektivomfång/kvalitet.

Ställer ytterliggare en följdfråga:

Både Canon och Pentax har "kit" med 16-45 resp 17-40/4 gluggar. Är dessa att föredra framför ett 18-50/2,8 från Sigma/Tamron/etc (som ligger kring samma prisnivå)?
 
Jag försöker inte på någotvis smutskasta Pentax. Jag skrev bara vad jag trodde utifrån andra erfarenheter med 18-55 gluggar. Funkar Pentax kitglugg bra så är ju det inget dåligt.

Nu skall jag inte säga något om Pentax gluggar.
Jag har själv Tamron 17-50/2.8 och kan inte klaga på den optiska prestandan. Jag har ändå övervägt ett byte till 17-40/4L för bättre byggkvalite och fokushastighet.

Det tror jag är en smaksak om man vill ha ljusstyrka eller byggkvalite.

Nu pratar jag då enbart om tamron 17-50/2.8 och 17-40/4L eftersom jag inte har testat de andra objektiven som nämnts.
 
csy skrev:
Tack för tipset Gustaf.

Både Canon och Pentax har "kit" med 16-45 resp 17-40/4 gluggar. Är dessa att föredra framför ett 18-50/2,8 från Sigma/Tamron/etc (som ligger kring samma prisnivå)?

De är bra objektiv alla och mer en smakfråga om man föredrar några extra milimetrar på vidvinkelkanten eller ljusstyrka. Det är ju en lång och mörk årstid här uppe i norr där man defintivt kan ha glädje av ett f 2.8 objektiv även dagtid ute. Optimalt för Pentaxen borde var nya tätatde 16-50/2.8 ssm men priset är ju lite högre för den. En 16 mm glugg på K10 motsvarar för övrigt 24mm analogt och ett 17mm på 30D 27mm.
 
Hej Carl-Fredrik.
De kamerasystem du nämner är alla bra och du kommmer säkert bli nöjd med vilket du än väljer, i alla fall till en början. När du sen har använt din kamera ett tag kommer du vilja komplettera, först med fler objektiv och så småningom med ett nytt hus. Så min rekomendation är att du redan nu försöker se frammåt och välja det system som du tror på i framtiden. Med andra ord det system som tilltalar dig mest, och har de prylar/funktioner (i sitt sortiment) som du redan nu kanske känner att du kommer vilja ha i framtiden. På detta sätt så slipper du förhoppningsvis byta ut allt som du lyckats samla på dig.
Lycka till med valet och glöm inte att känsla är minst lika viktigt som teknik :)

Mvh
Ivo
 
Senast ändrad:
Jag var i exakt samma sits som du för ett tag sedan. Jag valde K10D över D80 för att:

Inbyggd anti-skak: (billigare i längden, slipper betala för anti-skak på varje objektiv du köper. Anti-skak på alla gamla begnade exceptionella objektiv).

Väderskyddad: Bara tanken på scenariot att när det börjar spö regna och alla mina kamrater med Nikon/Canon rusar in i panik, står jag lugnt kvar och fortsätter fota värmer. =)

Billigare: Trots att man får mycket mer kamera är den dessutom billigare.

Den har även(fick jag reda på efter att jag köpt den) vunnit TIPA 2007 som bästa expert kamera, vann även Camera Grand prix i japan, utnämnd camera of the year i USA etc etc....listan är lång.

När C/N folket inte har något konkret att komma med skriker de för full hals om deras utbud och objektiv. Faktum är att du inte kommer ha några som helst problem med de objektiv som finns för Pentax. Sigma och Tamron har en hel drös plus att du kan använda alla Pentax objektiv som gjorts sedan ~1950-talet. Nya vädertätade objektiv kommer också ut nu de närmaste månaderna.
 
Jag tycker nog du ska ta dig än ordentlig funderare över Pentax K10D. Här får du än kamera som har det mesta, Stor sökare, något ljussvagare än D80, men betydligt bättre än Canon. AS på alla objektiv. Ett kamerahus som verkar helt i sin ordning. Pentax har mycket av äldre manuella objektiv, som ligger ganska bra i pris. Sedan har du Sigma, Tamron och Tokina
 
Tack för alla tips och kommentarer :)

Givetvis söker jag det omöjliga, dvs en Pentax K10D med Canons utbud av optik och tillbehör.

Även om den kommande Eos 40D skulle dyka upp i höst, så skulle den nog ändå inte ligga i aktuellt prisintervall (sub 10K).

De som har en K10D med batterigrepp, hur tycker ni att batterigreppet fungerar rent praktiskt?

Själva idén gillar jag, men blir det inte jobbigt att montera av/på hela tiden för att ladda batteriet i huset? Eller går det möjligtvis att ställa in att kameran drar ström från batterigreppet först?
 
Om du inte har något emot att köpa från Tyskland, kostar en ny 30D inkl. kitzoom under 9.500 SEK. Dra dessutom ifrån 900 som Canon ger i cashback. Dock tillkommer frakten på några hundralappar samt ev. svensk manual.
Voila - du får en ny 30D inom din budget.
/Curt
 
När det gäller K10D och batterigreppet så är åtminstone jag lite missnöjd med det. Jämfört med vad man får för pengarna när man köper huset så anser jag priset på batterigreppet (utan batteri!) vara rena rånet. Kameran blir trevligare att hålla, men framkanten på greppet är väldigt smal. Gäller att lära sig hur man ska hålla fingrarna. Knapparna är lite väl lättryckta, och ska man inte använda greppet så slår man lämpligtvis av det. Men som sagt, det blir "mer" kamera med greppet på. Man kan ställa in i vilken ordning strömmen tas från batterierna. Huset eller greppet först eller automatiskt. Jag har haft problem när jag ställt in att strömmen ska tas från greppet först. När strömmen tagit slut i det batteriet så har jag varit tvungen att gå in i menyn för att byta till husets ack. Men hur kommer man in i menyn när strömmen tagit slut?....... Det brukar fungera om kameran får vila lite, men oftast har jag inte tid att vänta när det väl händer, så det har skapat en del problem. Nu ska jag testa att bara ha ett i greppet och det andra löst i reserv för att se om jag får bättre koll på hur batterierna mår.

En sak jag kan rekomendera med K10D (kanske alla dslr egentligen) är att skaffa focusskiva med snittbild. Till Pentax finns ju så många gamla manuella objektiv. Med snittbild blir det mycket roligare med dessa gluggar! Nackdelen med Pentax kommer den dagen du vill ha ett riktigt fett tele. Visst, det kanske inte är så "bara" att skaffa ett rejält tele överhuvudtaget, om inte annat så är de dyra. Men till Pentax får du vara glad om du får tag på ett överhuvudtaget! Å andra sidan, du har AS oavsett vilket tele du hänger på.
 
P-E Claesson skrev:

Nackdelen med Pentax kommer den dagen du vill ha ett riktigt fett tele. Visst, det kanske inte är så "bara" att skaffa ett rejält tele överhuvudtaget, om inte annat så är de dyra. Men till Pentax får du vara glad om du får tag på ett överhuvudtaget! Å andra sidan, du har AS oavsett vilket tele du hänger på.

Jag vet inte vad du definerar som "fett" men ett 600mm prime borde duga...finns på scandinavian photo ;) Annars funderar jag själv på att inhandla ett 70-300mm från Sigma för 2.300 kr inom nån månad eller två.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.