Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Hittade ytterligare en bedragare. Han kallade sig för Erik Svensson och ville sälja D90 med kit för sjukt bra pris.

Eftersom jag är sunt försiktig när det gäller sånt här skickade jag två mail från olika epostkonton (med olika namn); ett som ville betala pengar direkt och ett där jag ville kolla på grejerna först. Jag fick bara svar till kontot som ville betala.

Han skrev så här:
Hej.
Jag kommer skicka redan imorgon om pengarna finns insatta på mitt konto.
Skicka din adress-.

Erik Svensson
19840103-5996

Bronsåldersvägen 12
542 45 Mariestad

Swedbank
Clearnr 81059
Kontonr 913 490 9895

Som någon skrev tidigare; Hade man som vanligt dödligt kunnat bekräfta att kontot i fråga tillhör en viss person, hade vi sluppit sånt här!

Annonsen är numer borttagen.

Kontentan är en en gång: Betala ALDRIG i förväg, om man inte är säker.

Kanske kan vara intressant att nämna i sammanhanget, men det släpps faktiskt liiite på banksekretessen nu fr o m 1/4:

Om man satt in pengar "felaktigt" på någons konto, fick man tidigare be banken skriva ett brev till mottagaren och uppmana denna att återbetala, vägrade mottagaren så kunde banken inte göra något, inte ens lämna ut namnet, utan betalaren fick vända sig till polis.

Fr o m 1/4 ändrades detta så att den som felaktigt fått pengarna via brev upplyses om felbetalningen, vem som gjort den, och vilket konto pengarna kan sättas tillbaka på. Inbetalaren får också brev med samma innehåll, där det står namn och adress på den som fått pengarna. Det nya är alltså att mottagaren namn faktiskt kan lämnas ut, och samtliga banker i Bankföreningen är överens om dessa nya rutiner.

Men fortfarande är det så att om mottagaren inte vill betala tillbaka så får man vända sig till polis. Men nyheten är alltså att man på detta sätt kan få fatt i vem som står bakom kontot. Men det gäller ju också att påstå att det är en "felbetalning" (och här är det väl öppet för tolkning... :)

Hittade ytterligare en bedragare. Han kallade sig för Erik Svensson och ville sälja D90 med kit för sjukt bra pris.

Eftersom jag är sunt försiktig när det gäller sånt här skickade jag två mail från olika epostkonton (med olika namn); ett som ville betala pengar direkt och ett där jag ville kolla på grejerna först. Jag fick bara svar till kontot som ville betala.

Han skrev så här:
Hej.
Jag kommer skicka redan imorgon om pengarna finns insatta på mitt konto.
Skicka din adress-.

Erik Svensson
19840103-5996

Bronsåldersvägen 12
542 45 Mariestad

Swedbank
Clearnr 81059
Kontonr 913 490 9895 Som någon skrev tidigare; Hade man som vanligt dödligt kunnat bekräfta att kontot i fråga tillhör en viss person, hade vi sluppit sånt här!

Hans personummer stämmer åtminstone överens med namnet och adressen. Vore dumt att försöka luras med sitt egna personnummer, men den siste dåren är ju inte född ;)

Hans personummer stämmer åtminstone överens med namnet och adressen. Vore dumt att försöka luras med sitt egna personnummer, men den siste dåren är ju inte född ;)

Det är väldigt vanligt att man tar en annans persons uppgifter för att det ska verka äkta, men sitt eget kontonummer, eftersom det inte går att spåra (så lätt).

En Per-olof Johansson (64 år) i Karlskrona lurade mig på 1600kr utan och skämmas... Han hade inga som helst problem med att lämna ut sina fullständiga uppgifter. Han räknade kallt med att jag inte skulle ta bilen och köra 60 mil för att få tillbaka mina pengar, vilket han dessutom hade alldeles rätt i. Naturligtvis gjorde jag (och många andra som han lurat på samma sätt) en polisanmälan och han fick väl troligtvis ta sitt straff. Pengarna blev jag dock utan naturligtvis.

/K

Polisanmäla kan man väl göra men det leder väl oftast inte till någonting. Om man vill ha tillbaka sina pengar är det troligen bättre att dra ärendet via Kronofogden. Det kostar 600 kr men om bedrägeri konstateras av domstol så måste bedragaren betala även dessa 600 kr såvida bedragaren har mer än säng- och gångkläder…
/Harald

Det verkar finnas en Stefan Svensson på Bronsåldersvägen 12, clearingnr 8105-9 tyder på att kontot är öppnat i Göteborg.

Detta måste ju innebära att straffsatsen borde öka med antalet brott - dessutom att stjäla någons identitet borde ju också innebära ett straff.

Är det alltså Nordea som hjälper till att hålla dessa typer bakom ryggen??

ja absolut nordea håller indirekt kriminella bakom ryggen. de är dessutom de enad polisen inte kan ringa in en begäran om upgifter

Ni har missuppfattat det hela det finns alltid en person, det är bara det att det är inte samme som konto innehavaren..

Det är helt ok att säga "du" till mig :) . Nej, jag har inte missuppfattat något, men den som nu är osäker på denne Erik på adressen kan ju slå en signal till Stefan på samma adress, han är sökbar och går att hitta tfnnr till, och se vad reaktionen blir? Det har ju hänt att bedragaren (som inte jag heller tror bor där, utan någon helt annanstans) använt sig av ett annat tilltalsnamn än det tilltalsnamn den med det uppgivna personnumret har. Fråga mig inte riktigt varför, men det är väl för att förvirra på något sätt, och göra det svårare att få fatt i någon att kontrollringa.

...och en fråga till dig: varför skulle polisen inte kunna begära uppgifter från Nordea?

Senast ändrad:
Det är helt ok att säga "du" till mig :) . Nej, jag har inte missuppfattat något, men den som nu är osäker på denne Erik på adressen kan ju slå en signal till Stefan på samma adress, han är sökbar och går att hitta tfnnr till, och se vad reaktionen blir? Det har ju hänt att bedragaren (som inte jag heller tror bor där, utan någon helt annanstans) använt sig av ett annat tilltalsnamn än det tilltalsnamn den med det uppgivna personnumret har. Fråga mig inte riktigt varför, men det är väl för att förvirra på något sätt, och göra det svårare att få fatt i någon att kontrollringa.

...och en fråga till dig: varför skulle polisen inte kunna begära uppgifter från Nordea?

polisen kan begära från Nordea men de är den bank som tar längst tid på sig att lämna ut uppgifter till, mellan 2-3 veckor. Det tål att jämföras med affärsbankerna som lämnar ut samma eller nästa dag, swedbank tar en vecka på sig. Nordea är dessutom den enda bank som inte kräver mottagar namn på insättningar under 10 000 kronor. Vi är ett gäng som synkat information och själv har jag lagt ner säkert 300 timmar på att jobba med det här. Jag har oxå gått på blind spår. och vi har Stefan Erik Melin född 670103. Vänta ett tag får du se att nummer försvinner från eniro och hitta. På adresen där min bedragare sades bo finns endast ett missionshus. Det är bus enkelt att lägga in en person på en adress och ändra nummer hit och dit. Den som tar emot pengarna är en person, den du pratade i telefon med eller via mail är en annan. Den jag pratade med var garanterat svensk, den som tog emot mina pengar är gripen och heter Modou Sowe utredningen är klar i hans fall så det är offentlig handling. Han tog emot 500 000 på blocket bedrägerier på mycket kort tid så glöm stefan eller robert. kontoinnehavaren är intressantare

Samma person hade en Desire HD ute... till ett relativt bra pris, betalade en handpenning.. men telefon kom aldrig.. någon som tagit reda det rätta namnet?

Erik Svensson
19840103-5996
Bronsåldersvägen 12
542 45 Mariestad

Swedbank
Clerarnr 81059
Kontonr 913 490 9895

Han skrev så här:

Som någon skrev tidigare; Hade man som vanligt dödligt kunnat bekräfta att kontot i fråga tillhör en viss person, hade vi sluppit sånt här!

Samma person hade en Desire HD ute... till ett relativt bra pris, betalade en handpenning.. men telefon kom aldrig.. någon som tagit reda det rätta namnet?

Erik Svensson
19840103-5996
Bronsåldersvägen 12
542 45 Mariestad

Swedbank
Clerarnr 81059
Kontonr 913 490 9895

CLEARING NUMMER 8105-9 Är öppnat i Göteborg eller Mölndal.... testa att gå in på en swedbank sätt in 5 kronor och lämna fältet betalnings mottagar fältet tommt. kassörskan kommer då att säga att du måste skriva i bet mottagare. Säg att du vunnit en radera auktion och att du inte minns. Har du tur fyller hon/han i åt dig och du får en kopia!!!!! MEN BEHÅLL FÖR DIG SJÄLV HUR DU FICK FRAM DET! Annars kommer det bli stenhårt att fylla i själv!

CLEARING NUMMER 8105-9 Är öppnat i Göteborg eller Mölndal.... testa att gå in på en swedbank sätt in 5 kronor och lämna fältet betalnings mottagar fältet tommt. kassörskan kommer då att säga att du måste skriva i bet mottagare. Säg att du vunnit en radera auktion och att du inte minns. Har du tur fyller hon/han i åt dig och du får en kopia!!!!! MEN BEHÅLL FÖR DIG SJÄLV HUR DU FICK FRAM DET! Annars kommer det bli stenhårt att fylla i själv!

https://www.flashback.org/t441411p3

polisen kan begära från Nordea men de är den bank som tar längst tid på sig att lämna ut uppgifter till, mellan 2-3 veckor. Det tål att jämföras med affärsbankerna som lämnar ut samma eller nästa dag, swedbank tar en vecka på sig. Nordea är dessutom den enda bank som inte kräver mottagar namn på insättningar under 10 000 kronor. Vi är ett gäng som synkat information och själv har jag lagt ner säkert 300 timmar på att jobba med det här. Jag har oxå gått på blind spår. och vi har Stefan Erik Melin född 670103. Vänta ett tag får du se att nummer försvinner från eniro och hitta. På adresen där min bedragare sades bo finns endast ett missionshus. Det är bus enkelt att lägga in en person på en adress och ändra nummer hit och dit. Den som tar emot pengarna är en person, den du pratade i telefon med eller via mail är en annan. Den jag pratade med var garanterat svensk, den som tog emot mina pengar är gripen och heter Modou Sowe utredningen är klar i hans fall så det är offentlig handling. Han tog emot 500 000 på blocket bedrägerier på mycket kort tid så glöm stefan eller robert. kontoinnehavaren är intressantare

Nordea kräver inte mottagarnamn, det är riktigt. Men inte nog med det, dom checkar heller inte mottagarens namn mot kontonumret när man ändå fyllt i namnet. Det svaret fick jag vid en direkt fråga till kundtjänst. När jag frågade varför så hade hon inget svar.
Att mottagarfältet överhuvud taget finns där är en rökridå för att vi som för över pengar till annat konto ska känna oss tryggare.

Jag finner då inget annat trovärdigt argument.

/K

Sorry that am not good in speaking the language.I am buying this item
for my Daughter Deployed to U.S.A,.Let me know the COST of the item
with the shiping fee via posten to Sundsvall before i go on BUSINESS
TRIP.Hope to read back from you soon.
Thanks

Fick först ett meddelande på rätt taskig svenska där han frågade om min annons var aktuell fick sedan detta meil som svar. Ska man tolka det som ren och skär bluff lr?

Sorry that am not good in speaking the language.I am buying this item
for my Daughter Deployed to U.S.A,.Let me know the COST of the item
with the shiping fee via posten to Sundsvall before i go on BUSINESS
TRIP.Hope to read back from you soon.
Thanks

Fick först ett meddelande på rätt taskig svenska där han frågade om min annons var aktuell fick sedan detta meil som svar. Ska man tolka det som ren och skär bluff lr?

Absolut. Om du byter ut USA mot Afrika så känner jag igen texten som jag fick mejlat häromdagen angående en dator som jag har ute på blocket.

/K

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar