Media är ett mäktigt vapen
Jag också blivit lurad på detta vis. Har precis fått meddelande från åklagaren att mitt ärende är nedlagt pga att det inte kommer att ge personen i fråga mer straff.... denna typ av brott preskriberas efter 5 år. De prioriteras inte av polis. om inte anmälan leder till åtal är det omöjligt att få tbx pengarna. Chansen är iofs rätt liten endå, för de som agerar målvakter är redan skuldsatta upp över öronen. De här vi blivit lurade av är en liga som samarbetar. Den som äger kontot får bara behålla en del. De konton som används finns på olika platser i Stockholms förorter och i Uppsala trakten. Nordea konton är mest fördelaktiga att använda för bedragare för de tar längst tid att lämna ut info när polisen begär in den. Dessutom är Nordea den enda bank som om du går in på banken och vill sätta in ett belopp under 10 000 INTE kräver ett mottagarnamn. (Om du går in på Swedbank och vill sätta in 20 kronor och inte skriver i mottagarnamn kan de neka insättning, om du har tur och spelar dum, säger att du vunnit en tradera auktion, och att du inte visste att du var tvungen att ha med mottagarnamn, kan de skriva i det åt dig!) Vilket innebär att de kan göra många bedrägerier med samme målvakt. I största möjliga mån använder man sig av belopp under 10 000 för då är det inte grovt bedrägeri. Djupare in i denna härva finns personer som inte tidigare har ett kriminellt förflutet och som har företagsverksamhet och konton i tex. Thailand. På så vis tvättas pengarna. Mitt förslag är att vi vänder oss till Uppdrag granskning och liknande tv program. Till aftonbladet och expressen, Dagens nyheter, Uppsala nya tidning och liknande. Ni har dessutom rätt att få ut, av åklagaren, kontoinnehavare samt hela förundersökningen om den inte är sekretessbelagd.