Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Admin här: Jag har redigerat bort namnuppgifter och telefonnummer som pekar ut. Det riskerar att bryta mot PUL. Bankkonto och epostadresser som inte identifierar får vara ok.

Jag tror inte bankkontonen är okej enligt PUL heller, jag saxar från lagtexten:

Personuppgifter All slags information som direkt eller
indirekt kan hänföras till en fysisk
person som är i livet.

Det faller ju på "indirekt" eftersom banken kan koppla det till en person.
 
OT och vill du diskutera så starta en tråd en annan tråd, men här är svar. Eftersom det endast är banken som kan det så bedömer vi att det är ok.
 
möjlig bedragare...?

Det här låter lite för bra...

Säljes av Philip. 17 mars 13:48
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pris: 8 600:- Typ: Foto & Videokameror Plats: Krokom

Jag har en sparsamt använd kamera som jag nu vill sälja.
Kameran är i absolut toppskick och är komplett med kartong och tillbehör.
Objektiv 18 - 135 mm - f/3.5-5.6 Canon EF-S medföljer samt kvitto och garanti.

vid snabb affär så bjuder jag på ett 8gb minneskort
----------------------------------------------------------------------------------------------------------

http://www.blocket.se/jamtland/Canon_7D_Optik_32655597.htm?ca=2&w=2

man ska väl inte tro det värsta men...
 
Senast ändrad:
Det finns bara ett sätt att vara säker när du handlar på Tradera/Blocket/etc:
- Möt personen IRL och avsluta affären face to face. Dvs, gör INGA affärer med personer som ska skicka.

Om man efter initial kontakt säger att "Jag har en vän som kan hämta grejerna, när är du hemma?" och det då börjar kinka sig, då är det med stor sannolikhet en bedragare.

Har själv aldrig blivit blåst, men jag är sunt misstänksam. T ex skulle jag köpa ett Canonhus för två år sen. Kameran fanns i Jokkmock, Säljaren i Linköping.
Jag skrev att jag har en kollega som jobbar i (kollade upp nån liten ort bredvid Jokkmock) och kan hämta prylarna. Då ändrade sig säljaren och sa att kameran fanns i Linköping. "Vad bra", sa jag, då kommer jag och hämtar den, det är inte långt bort. Då var han i Finland, och bilen hade pajjat...
Kollade upp alla IP-nummer (jobbar med IT så jag har lite koll på sånt), bank etc, och trots att han var i Finland, så kom alla mail från Linköping (där även banken låg).
Polisanmälde hos Linköpingpolisen, men hörde aldrig något mer sen....

Kontenta: Sätt aldrig in pengar i förväg, och möt personen som du ska göra affärer med.
 
Jag kan lova att annonsen är borta inom kort. Jag har nog mailat med killen 10 gånger nu. Han bor så långt bort han kan. Först kunde han vara hemma på söndag för ett besök. Nu har han ändrat sig och vill att jag gör en överföring redan i kväll. Han har mailat över ett löjligt kvitto från en känd fotofirma i GBG. Dock så är viss information på kvittot översuddat, eftersom han inte vill visa vissa uppgifter för en 'okänd person'.

He he:)
 
Alla såna här problem beror ju till stor del på att bankerna erbjuder så dåliga tjänster. Hur svårt kan det vara för dem att man kan ange både kontonummer, namn, personnummer och skattskrivningsadress när man gör en betalning. Om uppgifterna inte stämmer kan inte betalningen genomföras. Man väljer själv vilka uppgifter som måste finnas med. Det betyder ju att jag kan kräva personnummer av killen som säljer och fyller sedan i detta tillsammans med kontonummer. Har jag fått fel personnummer kommer inte betalningen att gå igenom men banken har heller inte avslöjat vem som är kontoinnehavare för mig. Har jag personnumret kan jag kolla tex betalningsanmärkningar på säljaren om jag är misstänksam. På det sättet utesluter jag även de flesta som har gjort sånt här tidigare.

Kan någon komma på någon nackdel eller svaghet med ovanstående förslag? Jag kan det inte och jag tycker att bankerna borde ta sitt ansvar för vad som händer idag.
 
Jag har en kompis som fick en burk coca cola istället för den D7000 han köpt via blocket. (2 v sedan)
Han fick en massa uppgifter av säljaren, pass-kopia och trevliga samtal, där säljaren berättade glatt hur fina bilder mm kameran tog...

Hen betalade då han löste ut "kameran"
Kompisen polisanmälde och kollade vad han kunde göra. Han fick rådet att försöka få postombudet att stoppa pengarna, vilket han har möjlighet till. Men postombudet vägrade. Visserligen kan jag förstå det för min kompis kunde ju ha bytt ut innehållet i kartongen han fick.

Vad jag försöker säga är att man kan ju, eller man bör nog, öppna kartongen med ett postombud som vittne.
 
Är det någon som har försökt med att få postombudet som vittne, och som dessutom har haft nytta av det? Jag är skeptisk till att det skulle fungera. Jag tror mer på personnummervarianten som Matte_J föreslog. Men då måste nog mottagaren få möjlighet att anonymt kunna säga stopp för att slippa avslöja sig. På så vis kan mottagaren alltid välja att vara anonym om den vill utan att avsändaren kan avslöja nåt.

Ett fall skulle väl vara anonyma donationer. Källan till dessa skulle då kunna avslöjas genom att skicka 1 öre till alla troliga donatorers personnummer tillsammans med kontonumret. Tror inte det skulle gå åt så många kronor innan donatorn är avslöjad.
 
Till Matte_J: Ditt förslag är bra, men bankerna kan tyvärr inte göra något åt det, banksekretessen är reglerad i lag, så det måste ändras i lagen först... En bank får inte ens uppge om ett kontonr och ett personnr du fått stämmer överens med varandra, för därigenom skulle de indirekt tala om att kunden är kund hos dem, och i så fall bryta mot banksekretessen...
 
Video

Hej på er allihopa.
Har själv varit med om att bli lurad på nätet så jag vet hur surt det är.
Att få kopior på id-handlingar är inte pålitligt om identiteten är kapad. Att träffas i verkligheten är såklart alltid bäst men ibland är det svårt eftersom vi trots allt bor i ett avlångt land. Men vad tror ni om att köra med videosamtal, tex Skype?
Då får både säljare och köpare se varandra och kan visa upp id-handlingar. Det är något jag själv tänker prova för att slippa bli lurad igen.
Någon som provat det?
Mvh
Johan
 
Hej på er allihopa.
Har själv varit med om att bli lurad på nätet så jag vet hur surt det är.
Att få kopior på id-handlingar är inte pålitligt om identiteten är kapad. Att träffas i verkligheten är såklart alltid bäst men ibland är det svårt eftersom vi trots allt bor i ett avlångt land. Men vad tror ni om att köra med videosamtal, tex Skype?
Då får både säljare och köpare se varandra och kan visa upp id-handlingar. Det är något jag själv tänker prova för att slippa bli lurad igen.
Någon som provat det?
Mvh
Johan

Det kan fungera, men hur hindrar det förfalskade ID-handlingar? Om personen har ett förfalskat körkort med sin egen bild på, vilket jag har för mig även har nämnts tidigare i tråden eller om det var i en annan tråd någonstans, blir du blåst ändå. Fördelen du har i det fallet är att du har personen på film och vet exakt hur han/hon ser ut. Om man ska tänka positivt så är det nog inte så stor risk att bedragare skulle använda Skype och avslöja sitt verkliga utseende då deras vanliga tillvägagångssätt fortfarande fungerar, men man ska aldrig säga aldrig.

Förr i tiden hade jag säkert skickat pengar mot att få bilder på ID-handlingar och personen i fråga. Nu lämnar jag inte en spänn förrän jag verkligen verifierat till hundra procent att personen som säljer verkligen är den person han/hon utger sig för att vara.
 
Jag kan lova att annonsen är borta inom kort. Jag har nog mailat med killen 10 gånger nu. Han bor så långt bort han kan. Först kunde han vara hemma på söndag för ett besök. Nu har han ändrat sig och vill att jag gör en överföring redan i kväll. Han har mailat över ett löjligt kvitto från en känd fotofirma i GBG. Dock så är viss information på kvittot översuddat, eftersom han inte vill visa vissa uppgifter för en 'okänd person'.

He he:)

Jag besvarar min egen kommentar. Jag har idag fått bekräftat från fotofirman i GBG att det kvitto på faktura som säljaren mailat mig redan förekommer i en Polis utredning. Flera köpare har redan blivit blåsta.

Alla larmklockor passar in på detta ärende
- Säljaren bor avsides
- För billigt pris på prylarna
- Kopia på körkort
- Registrering på Eniro för att luras med adress osv
- Vill inte att man kommer och tittar på varan
- Vill ha pengar överförda snabbt
- Kopia på lurig inköpsfaktura
- Etc

Och mycket riktigt, annonsen är redan borttagen. Kanske tack vare att jag anmälde den till Blocket sent i går kväll.
 
Att få kopior på id-handlingar är inte pålitligt om identiteten är kapad.

Det är ingen garanti att köpa av någon även om identiteten inte är kapad. Min som köpte en telefon på blocket men fick inget. Säljaren försvann givetvis så fort pengarna hade betalats och vi polisanmälde. Bedragaren uppgav riktigt namn och använde sitt eget kontonummer och har enligt polisen lurat minst 70 personer. För att vara säker på att inte bli lurad gäller nog att köpa öga mot öga...

Johan
 
Vem kan man lita på?

Ja, onekligen verkar det som att ingenting är säkert. Det kan ju till och med vara så att man köper något öga mot öga som visar det sig vara stulet eller trasigt och handlar man privat ligger det på köparens ansvar att kolla upp sådant.
Fast jag tror ändå på att det kan vara värt att göra affärer via tex Skype och spela in det. Då har man åtminstone ett ansikte och bevis på vad som är sagt. För mig i varje fall, som bor i en liten by i norra Norrland, är det svårt att alltid göra upp ansikte mot ansikte även om det såklart är tryggast.

Fast jag tycker att polisen borde kunna göra ett bättre jobb med att ta fast personer när de har ett svenskt bankkonto att gå på. Borde inte vara något problem för dem att kringgå banksekretessen när det är påtaglig misstanke om brott.
 
Och mycket riktigt, annonsen är redan borttagen. Kanske tack vare att jag anmälde den till Blocket sent i går kväll.[/QUOTE]

Snyggt jobbat!!!
Det finns trots allt en hel del hyggligt folk ute på Blocket. Jag har haft kontakt med några och det har slutat bra. Lustiga med det är att vi har inte litat på varandra från start och det kan vara en bra signal. Det har löst sig efter lite trassel hit och dit.
Bra med den här tråden...kanske den skulle vara lite närmare ytan här på fotosidan så att fler ser den...?
 
Till Matte_J: Ditt förslag är bra, men bankerna kan tyvärr inte göra något åt det, banksekretessen är reglerad i lag, så det måste ändras i lagen först... En bank får inte ens uppge om ett kontonr och ett personnr du fått stämmer överens med varandra, för därigenom skulle de indirekt tala om att kunden är kund hos dem, och i så fall bryta mot banksekretessen...

Ok, men då borde kanske lagstiftningen justeras. Visst är det bra med banksekretess i den bemärkelsen att ingen ska kunna kunna gå in på en bank och fråga vad jag har på kontot och vilket kontonummer jag har, men man borde kunna kontrollera identiteten före överföring på något vis eftersom det skulle lösa många av dagens problem med bedrägerier. Ett annat otäckt problem är ju att jag tex vid en överföring kan råka slinta med fingret eller läsa fel på kontonumret varefter pengarna försvinner ned i ett svart hål och bara kan återfås med den kontoinnehavarens goda vilja. Om det fanns ett kontrollsystem som undersökte om kontonummer och namn stämde överens skulle sådant inte behöva hända.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.