Photocon
Aktiv medlem
Kusligt med sådan här typer!
Min sambo var i funderingar på en Eos 550D och jag hittade en i trakten av Östersund!!!
Mailade med den här figuren för att kolla in hur det låg till.
Jo...det var hans sambo som skulle sälja och det var ett kit med EF-S 55-200, EF-S 18-55 samt kamera huset.
Jag svarade..."kanon, får jag dina adress uppgifter så kommer jag." Då blev det tvärtyst! Hörde inte av den typen nåt mer. Kanske är ett bra sätt att testa de här Blocket "säljarna".
Har själv precis sålt min Eos 40D samt batterigrepp på Blocket så jag finns i den där gruppen Blocket säljare...=)
Kusligt, javisst! Med risk för att kallas mjuk hävdar jag att sådana här personer är i starkt behov av vård. Orsak: De saknar helet enkelt empatikänsla och fattar förmodligen inte hur mycket jävelskap de ställer till när de lurar av människor surt ihopsparade slantar. Detta trots att de förmodligen själva är i stort behov av pengar. Empatibrist är ett stort tecken på psykopati där personen tror sig stå över vanliga lagar.
Dock medför det en annan allvarlig konsekvens: Alla som vill sälja något på Blocket blir snart dragna över en kam som i alla fall potentiella bedragare.
Förr sålde och köpte jag på Blocket, men absolut inte nu längre. Fick så många konstiga svar samt även erbjudanden om att köpa kameror i "nyskick" till rena langningspriser. Blev också lurad på 20.000:- och polisanmälde. Polisen stod maktlös. Sedan dess aldrig mer Blocket utom då från företag som lagt ut sina annonser där.
Å andra sidan är allt jäkelskap som förekommer via Blocket rena sandlådan jämfört med vad Kameraexperten genomförde i slutet av 2008. Någon månad innan jul annonserade man i många stora fototidningar. Däribland FOTO med två och en halv helsida (kostar mycket med sådan annons). Jag vet inte hur många som blev lurade på att förskottsinbetala avsevärda belopp utan att få något levererat.
De kunde hålla på så, trots misstankar en längre tid eftersom enstaka personer fick leverans och enstaka fick pengar tillbaks, men den stora majoriteten blev blåst. på miljonbelopp.