davidSthlm
Medlem
Att personen kan ha problem som ligger bakom beteendet tycker jag faktiskt inte rättfärdigar så mycket.
Ponera att spelskuld, narkotikamissbruk, eller andra tufft ekonomiska/sociala problem ligger bakom, vad hjälper det personen i fråga att inte polisanmäla?
Visst, det kanske är "schysstare", men i det långa loppet, får man inte ta konsekvenser för handlingar som oavsett orsak är felaktiga, då löper man stor risk att fortsätta och i värsta fall eskalera sitt beteende.
Mitt råd: Polisanmäl, tala med hans mor och försök få tillbaka vartenda korvöre.
Ja, det är ju inte så att jag överväger att låta det hela bero om någon trodde det. Sedan har jag ju som sagt varit i kontakt med tjejen som han sålde kameran till efter mig, och vi kommer att tillsammans göra allt i vår makt för att få tillbaka våra pengar.
Det borde rimligtvis inte vara några problem med bevisningsläget, då han uppgett sina personuppgifter, kontouppgifter etc - och sedan refererat till dem i sms och mail. Dessutom har han ju kommenterat att jag ringde hans mamma vid den tidpunkt detta skedde.
Någon som vet hur polisen och hans bank komemr att se på detta? Tacka för visat intresse och sedan lägga ned ärendet? Är det någon ide att ta sig hem till honom (för tydlighets skull syftar jag inte på någon visit á la Bandidos)? Kanske prata med den lokala polisen? Någon som vet hur det brukar fungera?