Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Hej !

Kolla startdatumet längst ner:

Domain name: betalatryggt.com

Status: Locked

Name Servers:
NS1000.MOCHAHOST.COM
NS2000.MOCHAHOST.COM

Creation date: 15 Feb 2013 14:56:00
Expiration date: 15 Feb 2014 06:56:00

Ja jo... Fast creation date säger ju bara att det är nytt, inte att det är olagligt..
Sen vet man ju inte om namn och adress stämmer iom att du kan skriva
precis vad du vill när du reggar den så därav att jag bara skrev 47 årig kvinna.. :)

Det roliga är att siten verkar vara nere nu.. :)

Detta svar fick jag av finansinspektionen när jag mailade dem:

Tack för ditt mejl till Finansinspektionen. Prepaid Services Company Ltd är ett betalningsinstitut med tillstånd från den brittiska Finansinspektionen. Efter anmälan kan bolaget därmed även verka i Sverige.

Med vänliga hälsningar

Jaha?

SKönt att Finans Inspektionen är helt lost...
Iofs, statligt.. Det är ju inte direkt hackers som sitter där... :)

Grejen var ju det att betalatryggt.com hävdar att dom heter Services Company LTD
och ett regnummer som inte finns i UK... :) Men varför kolla upp sånt..
Och då dessutom reggad på en kvinna bosatt i Gbg..
Det är ju inte direkt svårt att ta reda på allt men Finansinspektionen sk!ter högaktningsfullt i
om Svensson blir lurade.. Vi kan ju alltid gå till Polisen och få ärendet nerlagt direkt.. :)
Och näe, jag har inget förtroende för speciellt många myndigheter... :)

Misstänkt bedrägeri?

En annons här på FS, en dyrare Canon. Ingen bild, och texten verkar OK. Svarade och killen ringde, lät OK. Vill träffas i Stockholm centrum, mitt på dagen. Exakt samma annons, med samma text på Blocket, men med broshyrbild och annat namn, men exakt samma text.

Vad kan faran vara med detta? Om man ses borde det väl vara OK? I morse bad jag honom ta en bild med mobilen och skicka till mig.

Han svarade så här:

Ta med ett objektiv så du kan testa kameran. Inte riktigt rätt svar känner jag? Nu skrev jag och ville ha serienumret, få se vad han svarar på det.

Profilen han har här på FS är flera år gammal, men väldigt lite aktivitet. Där är han Nikon-ägare dessutom. Inga bilder. Namnet finns ej när man googlar, vilket är väldigt ovanligt, alla får ju nån träff?

Är jag överdrivet misstänksam? Om han tror jag kommer ha pengarna på mig tror han fel, känns allt bra och det blir affär tar man ju ut då?
P

Rätt säker nu på att han var en luring

Jag har fler som ska titta på kameran men tack för visat intresse och lycka till med kamera inköpen
Mvh
mxxx

--
mxxx
Sent with Sparrow

On Tuesday 5 March 2013 at 08:51, Per Ottenström wrote:
Vill ha en bild och serienummer innan jag kommer, annars får det nog vara.

Tack ialllfall.
P

Svårt att avgöra. Är man inte bronsmedlem får man ju inte lägga in bild här och det är ju inte alltid man orkar ta bild på kameran för att lägga på Blocket.

Att man har annat namn på Blocket än här ser jag inte heller som något konstigt. Jag vill sällan ha telefonkontakt som första kontakt och om man som jag har ett namn som är lätt att hitta så kanske man skriver något annat för att slippa 100 telefonkompisar...

Kan du länka till annonsen?

Svårt att avgöra. Är man inte bronsmedlem får man ju inte lägga in bild här och det är ju inte alltid man orkar ta bild på kameran för att lägga på Blocket.

Att man har annat namn på Blocket än här ser jag inte heller som något konstigt. Jag vill sällan ha telefonkontakt som första kontakt och om man som jag har ett namn som är lätt att hitta så kanske man skriver något annat för att slippa 100 telefonkompisar...

Kan du länka till annonsen?

Fast om du vill sälja en kamera kan du väl ta en mobilbild och skicka till seriös köpare? Eftersom vi haft telefonkontakt? Vill inte länka till annonsen här på FS, OM den är OK, eftersom jag då pekar ut en medlem.

Googlar man på mig så hittar man inte något, håller mig borta från Facebook och liknande, jag ser det som en fördel men är det nackdel i dagens samhälle?
Är jag opålitlig för att jag inte är med i FB?

PS: inget tyket, jag undrar bara.

Googlar man på mig så hittar man inte något, håller mig borta från Facebook och liknande, jag ser det som en fördel men är det nackdel i dagens samhälle?
Är jag opålitlig för att jag inte är med i FB?

PS: inget tyket, jag undrar bara.

Lite OT, men låt så vara.

Att vara anonym på internet är mycket svårt.

En snabb googling på "Marcus Johansson akterspegel" ger till exempel direktträff till din youtube-kanal. Och där är google snälla nog att direktlänka till ditt googleplus-konto, som ger en bild på dig, var du bor, info om vem som är med i dina cirklar och var du jobbar.

Med denna info är det sedan mest en transportsträcka för att kartlägga större delen av ditt internet-liv.

Jag menar inget tyket heller med detta, hade bara några minuter över i väntan på en databearbetning.

Som sagt, att vara anonym på internet kan kännas lätt men är väldigt svårt.

/Martin, med nytt efternamn som ställer till det lite vid googling

Lite OT, men låt så vara.

Att vara anonym på internet är mycket svårt.

En snabb googling på "Marcus Johansson akterspegel" ger till exempel direktträff till din youtube-kanal. Och där är google snälla nog att direktlänka till ditt googleplus-konto, som ger en bild på dig, var du bor, info om vem som är med i dina cirklar och var du jobbar.

Med denna info är det sedan mest en transportsträcka för att kartlägga större delen av ditt internet-liv.

Jag menar inget tyket heller med detta, hade bara några minuter över i väntan på en databearbetning.

Som sagt, att vara anonym på internet kan kännas lätt men är väldigt svårt.

/Martin, med nytt efternamn som ställer till det lite vid googling

Exakt min point. Jag har varit i kontakt med fler säljare av likadan kamera, dom har direkt skickat bild + att kameran sålts snabbt (har inte hunnit med att köpa). Denna kille mxxx har annons både på FS och Blocket men den blir aldrig såld. Bara det ör ju ovanligt,

Man kan ju också stoppa in namnet i www.ratsit.se Får man inte träff där heller så .....

Bra tips! Är man bosatt i Sverige ska man gå att hitta där (så länge man inte har skyddad identitet gissar jag). Lustigt nog kan jag konstatera att här på FS finns en del aktiva forumdeltagare som inte går att hitta den vägen, så det där att man är aktiv medlem är inte något helt säkert tecken ...

Det är väl ungefär halva priset mot nytt? Inte orimligt i så fall.

Lägger man upp en sådan kamera som "mellanformat", är helt nyregistrerad och inte på något sätt redogör för när och var kameran är inköpt eller ens bemödar sig med att ta några egna bilder på utrustningen utan istället länkar till bilder från både dustin och cyberfoto så får i alla fall inte jag några bra vibbar.

Mellanformat?

Visst finns det sånt i annonsen som gör att man böra vara försiktig. Jag kommenterade bara priset.

Om man bor i Stockholmstrakten så kan man ju lätt träffa säljaren och se på grejerna innan man bestämmer sig för att göra affär. Det vore faktiskt intressant om någon i denna tråd vill göra det.

ANNONS