Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Den ligger i kategorin Kameror/mellanformat. Syns i översikten

Säljarens alias "en.smartis" känns i sammanhanget som en ringklocka till.

Jag bor i rätt stadsdel men kameraväskan är nyss påfylld med flera saker så mitt eget intresse är lågt. Möjligen för den goda saken men tid över ... tveksam.

På hitta.se finns två med rätt namn och stadsdel.

Är det misstänkt billigt så finns det mer än annars anledning att kolla orginalkvitto och kanske som man rekommenderar för ex.vis privat bilaffär, att säljaren är ägaren, d.v.s. kolla legitimation.
"säljer för en kompis" eller liknande så ringer fler klockor
 
Bra nyheter

Jag har lite bra nyheter till ni som har råkat ut för en bedragare.
I 2011 betalade jag in 7000,- för ett D7000 hus jag hade vunnit på Tradera. Det kom dock aldrig någon paket, det endaste jag fick var några hotfulla mails sen försvann säljaren och hans mobilnummer avstängt. Nu, såhär 2 år senare ska vi äntligen träffas i tingsrätten, jag och de andra 13 pers. han lurade på samma sätt. Det var en seg process och jag är tveksam till att jag någonsin får åter de pengar han lurade sig till. Men jag hoppas han får sig en tankställare i rätten iaf.

Mitt råd till alla är bara att aldrig lita på att namn och telefonnummer ens tillhör den pers. Oftast är dom kapade identiteter, eller som i mitt tillfälle tillhör de en "målvakt"
Alltid handla på plats, eller använda ditt nätverk till att få hjälp med att hämta saker runt i landet.
 
Här är ett skumt fall till...

http://www.tradera.com/canon-eos-1d-mark-iv-auktion_340230_177367922

där var inget reservationspris ...

då jag mailade och frågade om jag kunde hämta den på plats vid eventuell vinst
så fick jag till svar:
_____________________________________________
Priset är 15000 kr.
Skicka pengar till mitt Payson-konto: [email protected]
Du kommer att få kameran i 2 dagar.
______________________________________________

har mailat om serienummer men inte fått svar..
 
Exakt :)

på NH finns en bild också, inget konstigt.

Välkommen till Fotosidan! (Får jag väl säga trots att jag inte är representant för Fotosidan).

I den här tråden är vi paranoida när det gäller annonser av nyregistrerade medlemmar vilket ibland tyvärr går ut över helt legitima annonser.
 
"Du kommer att få kameran i 2 dagar."

Måste vara en rejält stor kamera som behöver 2 dagar från det att den först kommit tills leverensen är klar ("i 2 dagar")!
 
Här är ett skumt fall till...

http://www.tradera.com/canon-eos-1d-mark-iv-auktion_340230_177367922

där var inget reservationspris ...

då jag mailade och frågade om jag kunde hämta den på plats vid eventuell vinst
så fick jag till svar:
_____________________________________________
Priset är 15000 kr.
Skicka pengar till mitt Payson-konto: [email protected]
Du kommer att få kameran i 2 dagar.
______________________________________________

har mailat om serienummer men inte fått svar..



Efter jag frågat om serienummer så försvann auktionen... !!!!
 
Den skulle jag nog akta mig för. En del bilder visar EOS 5D MkII medan andra visar EOS 5D MkIII.

Exakt, noterade det också. Om man nu ska försöka sälja stöldgods, (ska dock inte konstatera att detta är) varför sätter man ofta så lågt pris att det är misstänksamt? Visst vill man vara säker på att bli av med det men ändå, come on!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.