Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Alla tre bilderna finns på nätet. Stark varningsflagg om man äger en 5 D och inte lyckas ta någon vettig bild på egen hand. Han äger väl en mobilkamera?

Jag har lite bra nyheter till ni som har råkat ut för en bedragare.
I 2011 betalade jag in 7000,- för ett D7000 hus jag hade vunnit på Tradera. Det kom dock aldrig någon paket, det endaste jag fick var några hotfulla mails sen försvann säljaren och hans mobilnummer avstängt. Nu, såhär 2 år senare ska vi äntligen träffas i tingsrätten, jag och de andra 13 pers. han lurade på samma sätt. Det var en seg process och jag är tveksam till att jag någonsin får åter de pengar han lurade sig till. Men jag hoppas han får sig en tankställare i rätten iaf.

Mitt råd till alla är bara att aldrig lita på att namn och telefonnummer ens tillhör den pers. Oftast är dom kapade identiteter, eller som i mitt tillfälle tillhör de en "målvakt"
Alltid handla på plats, eller använda ditt nätverk till att få hjälp med att hämta saker runt i landet.

Kom ihåg att det är upp till dig att driva in skulden. Oavsett om personen i fråga blir dömd att betala så är det du som måste driva in pengarna. Du kan använda dig utav kronofogden, som troligtvis är billigast av alla inkasso-bolag. Du behöver inte ha något beslut för att göra detta. Du behöver enbart anse dig ha en fodran gentemot någon för att kunna vidarebefodra detta till kronofogden.

Alla tre bilderna finns på nätet. Stark varningsflagg om man äger en 5 D och inte lyckas ta någon vettig bild på egen hand. Han äger väl en mobilkamera?

Jag lyckades hitta en av bilderna på nätet med hjälp av TinEye.
http://www.tineye.com/search/7a741b25af5802b79ee9ad9a7bbe2e15479ab432?page=1

Många klockor ringer på den annonsen: olika kameror, en bild med 16GB minneskort, ingen bild på objektivet. Nackdelen med gratisannonser på nätet, det blir så ”billigt” att spamma med skräpannonser.

... man får ju en Lens med på köpet, det är ju bra.

De kör med banköverföring endast. Helskumt!

Jag har faktiskt gjort FS-ledningen observant på den annonsen. Den verkar inte seriös och den som står för annonsen är nyregistrerad icke-betalande medlem som började sitt medlemsskap samma dag som annonsen sattes in. Alltså idag den 25 mars.

Sedan länkas det vidare till ett företag i Storbritannien. Men det är FS-ledningens bedömning som gäller om den ska anses seriös eller inte.

Företag erbjuds ju att annonsera på Köp/Sälj också, men jag tror knappast under sådana här former.

"med Lens" låter ju inte så där riktigt förtroendeingivande.

//Lennart

Mer lurad

Varning: Har blivit lurad då jag satt in en annons om att köpa ett Pentax-A 50/1.4 objektiv. Säljaren svarade på Blockets annons som jag hade, då han hade ett i mycket bra skick för 1000:-. Dum som jag var satt jag in pengarna. Nu har jag inte hört av honom på fem dagar, så jag ringde upp den enda person med det namnet, då han direkt talade om att 3-4 andra personer hade hört sig av till honom om var varorna tagit vägen.

Han menade att han själv hade gjort en polisanmälan och även fått veta att kontonumret ledde till en gammal man genom banken. Om nu detta är att lita på, jag själv gjorde nyss en polisanmälan , där dom menar att i Sverige får man inte öppna bankkonto i att annat namn utan det ska vara personligt. Så vad den gamla mannen skulle hetta då, om inte det jag sökt efter, men hittar bara ett i Sverige. Jag hittar ett till som har mellannamn som är det jag söker, det kanske är gamlingen då. Hans söner kanske inte är så hederliga eller hur det nu ligger till.

Jag kan uppge clearingsnumret i alla fall så att andra kan se varningen, mer vågar jag inte uppge, då jag inte kan lagen om sådant.

Clearing: 6114

Senast ändrad:

Jag kan uppge clearingsnumret i alla fall så att andra kan se varningen, mer vågar jag inte uppge, då jag inte kan lagen om sådant.

Clearing: 6114

Handelsbanken i Stockholm har 6114 som clearingnummer. Gör andra en tjänst och lägg upp numret och namnet, kanske någon annan hinner se det innan de oxå blir lurade.

Den man med det namnet jag ringde till bor nära Skellefteå, så han ljuger nog inte då. Jag skulle gärna lägga ut namn och kontonummer, men det tror jag inte är lagligt eller? Det är ett svenskt namn i alla fall.

Jag har faktiskt gjort FS-ledningen observant på den annonsen. Den verkar inte seriös och den som står för annonsen är nyregistrerad icke-betalande medlem som började sitt medlemsskap samma dag som annonsen sattes in. Alltså idag den 25 mars.

Sedan länkas det vidare till ett företag i Storbritannien. Men det är FS-ledningens bedömning som gäller om den ska anses seriös eller inte.

Företag erbjuds ju att annonsera på Köp/Sälj också, men jag tror knappast under sådana här former.

"med Lens" låter ju inte så där riktigt förtroendeingivande.

//Lennart

Fick mail från FS (Ulrika) idag att annonsen blivit borttagen och medlemsskapet spärrat för personen ifråga. Snabbt och bra agerat från FS.

Den man med det namnet jag ringde till bor nära Skellefteå, så han ljuger nog inte då. Jag skulle gärna lägga ut namn och kontonummer, men det tror jag inte är lagligt eller? Det är ett svenskt namn i alla fall.

Visst kan man lägga ut NN's namn om man klart och tydligt skriver att hans identitet är kapad och att NN inte har med saken att göra? Det är ju för att undvika att fler går på den här niten.

Svårt att nå säljaren när telefonnr. tas bort

Den skulle jag nog akta mig för. En del bilder visar EOS 5D MkII medan andra visar EOS 5D MkIII.

köpte häromdan ett objektiv på Blocket. När det kom upptäckte jag att bländargaffeln saknades. Försökte att ringa säljaren på samma nr. som tidigare men blev hänvisad till ett nr. som visade sig ha upphört samma dag. Han fanns inte heller på Eniro eller hitta.se Jag upptäckte att samma formulering som säljaren hade använt fanns även i en Tradera annons.Med lite detektivarbete lyckades jag att få fram telefonnr. till alias "WOW"
När jag ringde upp honom för att fråga varför han inte hade nämnt att bländargaffeln saknades tyckte han att det borde jag ha sett på bilden...Och eftersom jag inte frågade specifikt behövde han inte upplysa mig !
Till saken hör att han visste att jag ville använda objektivet på en Nikon F2, då behöver man gaffeln för exponeringsmätaren. Så av alias"WOW" köper jag aldrig nånting mer!

Till saken hör att han visste att jag ville använda objektivet på en Nikon F2, då behöver man gaffeln för exponeringsmätaren.

På vissa F2 behöver man gallfen för att exponeringsmätningen ska fungera. På andra F2 behövs inte gaffel, men då måste objektivet vara ett AI-objektiv. Var det ett AI-objektiv?

Från forumreglerna:

Diskutera inte andra personer
Diskutera inte personer eller personers uttalanden (till exempel som en länk till någon annan medlems bildkommentar eller profil) utan att de får en chans att vara med i diskussionen från början, detta är särskilt viktigt om det riktas kritik mot personen. Lägg heller aldrig ut personligt adresserad korrespondens i ett inlägg odyl utan tillåtelse från motparten.

Det är alltså inte lämpligt att diskutera personer som står utanför forumet oavsett om de fått sin identitet kapad eller inte. Om någon råkat ut för en identitetskapning vill han eller hon nog inte skylta med det utan att få välja själv.

/Mod

Vill bara meddela att en person som uppenbart använder sig av en kapad identitet hade en annons ute på blocket igår på en Nikon d7100 till ett allt för billigt pris. Påstod sig ha vunnit kameran och vill skicka varan genom att använda sig av internetgirot.
Sökte upp personens nummer och fick bekräftat att identiteten var stulen.

Vill bara meddela att en person som uppenbart använder sig av en kapad identitet hade en annons ute på blocket igår på en Nikon d7100 till ett allt för billigt pris. Påstod sig ha vunnit kameran och vill skicka varan genom att använda sig av internetgirot.
Sökte upp personens nummer och fick bekräftat att identiteten var stulen.

Har sedan tidigare använt Internetgirot.se och allt brukar funka kanon! Tänkte slå till på ovannämnde D7100. Snackade med snubben och allt verkade fin fint tills när jag fick bekräftelsemeddelandet från "Internetgirot.se". Blev förvånad att det var ett Nordea-konto och jämförde därför direkt på hemsidan: www.internetgirot.se. Kontonumret stämde inte överens och när mitt mail inte kunde hittas gällande "pågående betalärende" så var det uppenbart. Inte en jävla slant skickades till idioten!

Se upp gott folk!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar