Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Blev utsatt för ett bedrägeriförsök på Blocket idag. La ut en annons för min 24-200, annons även här på fotosidan, och inom ca en kvart hade en Eva-Marie angett ett köpförslag. Som jag accepterade.
Glad i hågen packade jag objektivet och satte mig att vänta på betalningen.
Blocket jobbar med Schenker för att skicka paket. Ungefär en timme senare kom ett sms med en länk.

1736881813283.png
Notera att texten saknar "å" i "Fa pengar..." och att formuleringen är annorlunda mot äldre meddelanden från Schenker.

Öppnade länken i en sandbox på datorn då jag ville vara säker på att inte råka ut för något. Hamnade då på denna sida:

1736882054888.png

Går man vidare ombeds man att ange sitt kortnummer och alla uppgifter för att de ska kunna skicka pengarna.

Tänker man efter så går man ju inte på det men om man är lite stressad eller inte tänker efter så kan man mycket väl gå på det hela.
Såvitt jag kan se är sidan upplagd på en polsk server men det behöver ju inte betyda att det är någon från Polen som är skyldig. Rätt proffsigt och genomtänkt gjort tycker jag.

Schenker skickar ju inte pengarna direkt. Först måste man skicka paketet och mottagaren får godkänna leveransen. Inte riktigt vad jag vill göra men jag har testat det en gång tidigare.

Det är nu mer regel än undantag att någon försöker blåsa dig när du annonserar. Det finns lite olika varianter, men den här var ny för mig.
Tack för det!

/Kenneth

De första svaren på annonserna är alltid någon form av bedrägeriförsök, tror inte någon av mina annonser de senaste 4 åren varit utan försök.
Verkar oundvikligt ☹️

Tänker man efter så går man ju inte på det men om man är lite stressad eller inte tänker efter så kan man mycket väl gå på det hela.
Såvitt jag kan se är sidan upplagd på en polsk server men det behöver ju inte betyda att det är någon från Polen som är skyldig. Rätt proffsigt och genomtänkt gjort tycker jag.
Rätt snyggt, tycker jag. Alla tänker nog inte på att titta på URLen.

"Fullständiga" istället för det riktigare "Fullständigt" kanske gör att en och annan blir misstänksam, men även svenskar gör fel på (obestämd) singular och plural ibland. (Jag tror inte att den som skrev den avsåg att använda bestämd singular)

Provade du supportchatten? Det vore intressant att se hur bra AI den har.

Otäckt!:mad:

På blocket så ska all kommunikation ske via egna meddelandefunktionen.
Där är både säljare och köpare inloggade med bankID.
Det innebär att SMS, mail och dylikt är fake.

Det finns ingen anledning att lämna ut tel.nr, adress eller e-post adress i meddelanden.

Rätt snyggt, tycker jag. Alla tänker nog inte på att titta på URLen.

"Fullständiga" istället för det riktigare "Fullständigt" kanske gör att en och annan blir misstänksam, men även svenskar gör fel på (obestämd) singular och plural ibland. (Jag tror inte att den som skrev den avsåg att använda bestämd singular)

Provade du supportchatten? Det vore intressant att se hur bra AI den har.
Provade inte supporten! Kanske jag borde ha gjort det. Det fanns minst två sidor förberedda. Den första för att förklara vad man ska göra och nästa sida skrev bland annat ungerfär "Du behöver inte oroa dig, det här behöver du bara göra första gången för att säkerställa din identitet". Inte ordagrant men med ungefär den lydelsen. Bara att de direkt skriver att man inte behöver oroa sig gör att man oroar sig...

• Gilla
Reaktioner: PMD
De första svaren på annonserna är alltid någon form av bedrägeriförsök, tror inte någon av mina annonser de senaste 4 åren varit utan försök.
Verkar oundvikligt ☹️
Nu har jag inte lagt ut så mycket på Blocket på sista tiden. Men jag har fått flera sms med innehållet att jag måste bekräfta min adress på försändelsen från utlandet. Ett av meddelanden hade en länk som innehåll adress "postsnord.se". Läser man lite slarvigt kan man ju tro att postnord skickat meddelandet. Lyckligtvis har jag inte beställt något från utlandet på ett bra tag. Blir det fler sådana ska jag testa länkarna min sandbox. Som jag lärde mig om bara häromdagen.

• Gilla
Reaktioner: PMD
I princip en virtuell version av operativsystemet som körs som ett program på din dator. Fördelen är att det kan agera helt oberoende av din dator och om man skulle stöta på problem (virus till exempel) så kan det inte infektera din dator. Så fort programmet stängs av så försvinner "infektionen". Det här är inget nytt. Man kan köra Windows på en Mac med hjälp av ett virtuellt operativsystem. Jag upptäckte hur lätt det var att aktivera det på min dator häromdagen. VMWare är ett sånt program. Har tidigare labbat med liknande saker men det var flera år sedan.

I princip en virtuell version av operativsystemet som körs som ett program på din dator. Fördelen är att det kan agera helt oberoende av din dator och om man skulle stöta på problem (virus till exempel) så kan det inte infektera din dator. Så fort programmet stängs av så försvinner "infektionen". Det här är inget nytt. Man kan köra Windows på en Mac med hjälp av ett virtuellt operativsystem. Jag upptäckte hur lätt det var att aktivera det på min dator häromdagen. VMWare är ett sånt program. Har tidigare labbat med liknande saker men det var flera år sedan.
Jag blev också intresserad av detta med "sandbox." Måste man installera något program (har VM installerat på datorn redan) eller skapa konto för att få tillgång till detta, och kan du lägga in en länk till denna "sandbox" !?

Jag blev också intresserad av detta med "sandbox." Måste man installera något program (har VM installerat på datorn redan) eller skapa konto för att få tillgång till detta, och kan du lägga in en länk till denna "sandbox" !?
Har du Win 11 eller Win 10? Och Pro.
Följer med men måste aktiveras. Annars fungerar väl VMWare lika bra

För att komma åt verktyget Sandbox. Kör min dator på engelska som systemspråk men jag tror du klarar översättningen.
1 - Skriv "Control Panel" i Windows sökruta.
2 - Klicka på "Programs and Features"
1737041435603.png
3 - Välj alternativ "Turn Windows features on or off".
1737041534740.png
4 - Leta upp fältet "Windows Sandbox" i listan.
1737041694314.png

Notera följande:
Här är alternativet grått. Jag kan inte bocka för möjligheten att köra Sandbox. Det beror på att jag måste tillåta "Virtualisation". Det görs i BIOS något jag inte har på min stationära dator (som jag sitter på nu).
Vidare är kravet att du behöver köra Windows10 Pro eller Windows11 Pro. Processen är i princip lika på bägge operativsystemen. Själv gjorde jag det på min bärbara där jag kör med Windows10 Pro.

Hoppas detta var begripligt! Hittade detta i denna video från Sheridan Computers.

Det finns drösar av alternativ tillgängliga för den som vill testa virtuella system. Jag blev mest överraskad att jag hade ett program tillgängligt.

För att komma åt verktyget Sandbox. Kör min dator på engelska som systemspråk men jag tror du klarar översättningen.
1 - Skriv "Control Panel" i Windows sökruta.
2 - Klicka på "Programs and Features"
Visa bilaga 176643
3 - Välj alternativ "Turn Windows features on or off".
Visa bilaga 176644
4 - Leta upp fältet "Windows Sandbox" i listan.
Visa bilaga 176645

Notera följande:
Här är alternativet grått. Jag kan inte bocka för möjligheten att köra Sandbox. Det beror på att jag måste tillåta "Virtualisation". Det görs i BIOS något jag inte har på min stationära dator (som jag sitter på nu).
Vidare är kravet att du behöver köra Windows10 Pro eller Windows11 Pro. Processen är i princip lika på bägge operativsystemen. Själv gjorde jag det på min bärbara där jag kör med Windows10 Pro.

Hoppas detta var begripligt! Hittade detta i denna video från Sheridan Computers.
Tack och bock. Men jag har inte Windows Pro, bara Windows home.

Beklagar.
Sökte lite snabbt på alternativ till Windows egen Sandbox.
Här är en lista att välja från
Vet inte om något av alternativen är bättre än de andra men kanske du kan hitta något här som passar.

Det här är förstås en djungel och jag är inte kompetent nog att förklara så mycket mer än jag gjort ovan. Lite kul är det att man så pass enkelt kan testa misstänkta länkar eller installera operativsystem som gör det möjligt att köra vissa gamla tillbehör som till exempel en gammal skanner som endast går att köra med Windows 3.1 (eller något sånt...)

Vet inte om något av alternativen är bättre än de andra men kanske du kan hitta något här som passar.
Hej igen och tack !

Jag har redan en Virtual Machine (VM, Virtual Box) installerat på min laptop (som är den primära datorn för denna typen av uppgifter), men hur jag skall kunna köra Windows från den, begriper jag inte.

Jag har Linux Installerat på den VM (Virtual Box), men som sagt, inte Windows. Hur kan jag få mitt Windows i denna VM utan att köpa en separat licens !?

Hej igen och tack !

Jag har redan en Virtual Machine (VM, Virtual Box) installerat på min laptop (som är den primära datorn för denna typen av uppgifter), men hur jag skall kunna köra Windows från den, begriper jag inte.

Jag har Linux Installerat på den VM (Virtual Box), men som sagt, inte Windows. Hur kan jag få mitt Windows i denna VM utan att köpa en separat licens !?
Har du provat köra windowslicensen på den virtuella maskinen?

ANNONS