Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Du måste ha varit på banken för att kunna få Swish.
Swish går via banken o deras identifiering så blir det svårt att luras där.
Men visst en målvakt kan det vara men då finns det kopplingar mellan målvakten o personen.

Det är ju inte så att du måste gå till en bank för att få det eller bli kund, du gör allt med BankID idag... ingen kollar ju vem som verkligen knappar på BankID:et när man blir kund och skaffar Swish (Du kan även ha ett oregistrerat kontantkort till Swish)
 
1. Kolla om personen förekommer hos Lexbase.
2. Mejla personens lokala tingsrätt och be om ett utdrag på mål personen ingår i.
3. Begär ut målen.

Det var ingen vacker syn på en jag begärde ut omnämnd i denna tråd.
 
Senast ändrad:
Det är ju inte så att du måste gå till en bank för att få det eller bli kund, du gör allt med BankID idag... ingen kollar ju vem som verkligen knappar på BankID:et när man blir kund och skaffar Swish (Du kan även ha ett oregistrerat kontantkort till Swish)
Du får inte Bank ID utan att du har varit fysiskt på banken.
Nej, du har rätt i att vi inte vet vem som knappar bakom ett bank ID.
Banken kommer dra in möjligheten till Bank ID om man missköter det.
 
I min bank behöver man inte visa upp sig. Jag har såväl mobilt Bank-ID som Swish. Exakt när jag senast visade mig i en bankmiljö minns jag inte. Det torde dock vara mer än 10 år sedan, alltså åratals innan Bank-ID och Swish blev allmänt i bruk och jag skaffade dem. Man kan lugnt påstå att jag går inte i banken!
 
Kan du verkligen säkerställa att det var exakt samma person som begick bedrägeriet som legitimationens identitet visade?
Det låter annars som att fotot visade en identitet som stämde med namnet på Swish men som inte alls kan styrkas vara den som utförde det hela.Det öppnar för att kunna vara en målvakt?

Eller har jag missat något?

Jag vet inte längre. Han har kontaktat mig via Whatsapp också och förhalat så fort jag har hotat med polisanmälan. Han foto på whatsapp stämmer med hans bild på legitimationen. Han har t.o.m en profil på linkedIn. Whatsapp numret är danskt, så hans story om att hans skulle flytta till Köpenhamn verkar stämma. Fast man kan ju skaffa dansk kontantkort lätt och använda det i Sverige.

Det som är intressant är att jag aldrig pratade i telefon med honom. Oavsett om jag har ringt hans svenska nummer (som nu är inaktivt) eller det danska så har jag kommit till telefonsvar. Provade att ringa från mitt jobbnummer också ifall han skulle ha blockerat mitt nummer.

Fick besked av banken att dom inte skulle ersätta mig då jag självmant valde att swisha och verifierade transaktionen med band ID. Jag kontaktade då deras konsumentombudsman och hänvisade till polisrapporten att personen har flera anmälningar mot sig och hade jag känt till detta så hade jag aldrig fört över pengarna. Det register som jag sökte i (mrkoll tror jag) visade på inga anmärkningar. Hade han fällts så hade det framgått.
 
Och...
Digipassen krävs för att kicka igång Swish....
ridå!

Digipass skickar SEB med Postmord. jag har inte besökt ett bankkontor på många år (sedan långt innan Swish fanns). Det saknar förstås betydelse när det som här är någon som begår bedrägerierna i eget namn vilket inte är helt ovanligt.

Det är långt från alla som anmäler bedrägeriet, och "säljaren" är i allmänhet så pass långt skuldsatt att det inte spelar någon roll med några fler anmälningar.
 
Digipass skickar SEB med Postmord. jag har inte besökt ett bankkontor på många år (sedan långt innan Swish fanns). Det saknar förstås betydelse när det som här är någon som begår bedrägerierna i eget namn vilket inte är helt ovanligt.

Det är långt från alla som anmäler bedrägeriet, och "säljaren" är i allmänhet så pass långt skuldsatt att det inte spelar någon roll med några fler anmälningar.
En ersättare - Ja.
Men den första behövde jag hämta ut på SEB kontor.
Kan ha ändrats med åren o kontoren som blir allt färre.
 
Jag har skaffat Freja EID. Det var lite enklare än att skaffa bankid. Freja går att använda som legitimation på ganska många ställen som man besöker fysiskt, förutom att det fungerar på samma sätt som bankid på rätt många webbplatser.

Dessutom kan man använda telefonen fingeravtrycksläsare istället för att slå en PIN-kod. Bankid har iofs också infört det. Det är bra med konkurrens.
 
Jag refererade vad jag läste på SEBs webplats. Möjligen gäller det bara första digipasset.
 
En ersättare - Ja.
Men den första behövde jag hämta ut på SEB kontor.
Kan ha ändrats med åren o kontoren som blir allt färre.
Ett litet sidospår vi hamnat på nu. Men jag bidrar också.

När dottern skulle skaffa Swish via Länsförsäkringar behövde hon först skaffa BankID, och för det behövdes bankens kod-dosa. Någon sådan hade hon inte. Vi gick ner på kontoret på stan. Där gjorde vi en anmälan och hon legitimerade sig med id-kort. Men dosan skickades via post! Det var säkrare så, sa banktjänstemannen.
 
När frugan och jag bytte telefoner behövde vi gå till banken ( Swedbank )- för att fixa BankID hon frågade efter dom gamla Kod dosorna som vi inte hade med oss.
Vi fick nya som var viktiga enligt den trevliga kvinnan på banken, man skulle slå koder på den också. Hon hjälpte till med Swish också för mig ( första BankID och Swish för mig )- jag hade hämtat in båda apparna och var förberedd, enligt Swedbank då 2020 så blir man kallad med vissa års mellan rum för någon typ av omstart med BankID, har med säkerhet och kontroll som jag fattade. Firman som vi köpte telefonerna av hjälpte så klart till med att överföra allt från den gamla telefonen till den nya, men BankID kunde dom inte överföra vilket Banken var nödvändig att gå till. Har sett då när man öppnar BankID så finns det mycket möjligheter, öka på Swish, överföringar, och allt möjligt, är inte så jätte hemma på allt sånt där, men mycket trevligt att år tillbaka kolla var man handlat och summan, man glömmer lätt var man varit under åren och spenderat pengar.
 
När dottern skulle skaffa Swish via Länsförsäkringar behövde hon först skaffa BankID, och för det behövdes bankens kod-dosa. Någon sådan hade hon inte. Vi gick ner på kontoret på stan. Där gjorde vi en anmälan och hon legitimerade sig med id-kort. Men dosan skickades via post! Det var säkrare så, sa banktjänstemannen.
Jag har för mig att det var samma procedur när jag skulle skaffa en på Handelsbanken. Jag tror inte riktigt på säkerhetsmotiveringen. De lokala bankkontoren har antagligen inga bankdosor.
 
Jag har för mig att det var samma procedur när jag skulle skaffa en på Handelsbanken. Jag tror inte riktigt på säkerhetsmotiveringen. De lokala bankkontoren har antagligen inga bankdosor.
Det lustiga är att de visst har bankdosor. Kassören var på väg att sträcka sig efter ett färdigt kuvert med dosa när han kom på att han inte fick göra så. Säkerhetsaspekten skulle väl ligga i någon sorts tvåfaktorkontroll: id-kort på plats, och sedan leverans till folkbokföringsadress.
Jag tror dock att det går att få dosan rakt över disk om man bara står på sig.
 
Uppenbarligen verkar det lite olika på olika banker och de flesta har olika erfarenheter om detta med bankdosor.
Mitt förslag är att denna diskussion stoppar här eller om admin kan flytta den till en egen tråd för att inte fylla denna tråd om bedragare med ett helt OT ämne.

Bara ett förslag sådär en torsdagkväll…
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.