ANNONS
Annons

Bedrägeri eller ej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det vore ändå inte helt förvånande.
På alla mina resor i Etiopien, så har jag flera gånger sett bilar som av någon anledning är utrustade med dubbdäck :)

En bekant med afrikanskt ursprung hade ett tag sin inkomst från att fylla och skicka sjöcontainrar med svenskt "skrot" som var säljbart söder om sahara.
Någon gång följde en hel bil med. Det slank säkert med ett och annat vinterdäck. 😀

Låter som ett typiskt bedrägeriförsök, om jag vore dig skulle jag annulera detta och defenitivt inte skicka någon kamera som om jag inte misstog mig du har ute på försäljning. Anmäl till Blocket som misstänkt bedrägeriförsök.

.. Skicka inga objekt utomlands innan du fått betalt!..
Man kan hamna i trubbel även om man fått betalt! Någon variant av nätbedrägeri (ofta bil- eller båtförsäljning) gick ut på att bedragaren kopierar din annons och lägger ut varan till försäljning på någon annan sajt. Där nappar förhoppningsvis en blåögd köpare som skickar pengar i förskott.. direkt till ditt konto. Sen kommer bedragaren/mellanhanden som gett sken av att vara köparen och hämtar bilen. Allt verkar okej, pengarna har ju anlänt. Men inom kort kommer polisanmälan från köparen som skickade pengarna till dig och inte fick någon bil. Och av bedragaren (likaså bilen) syns inte ett spår..

Senast ändrad:
Detta är identiskt till vad som hände med mig tur att jag kollade upp för det kändes jävligt skumt. Jag hade lagt upp mobil på tradera och dom ville kontaktade mig genom mejl. Men jag tänkte de kanske ville diskutera priset lite. Så jag skicka dem ett mejl. Och sen skrev de att dom ville köpa det till sitt "brorsson" som studerar I Italien som födelsedags present. Jag gav de ett pris och de ville göra ett banköverföring som betalning. Jag såklart ville testa dom, så jag gav de ett fejk kontonummer. Sen säger att jag kommer få ett bekräftelse mejl från deras bank att betalning blev godkänd å så. Mejlet såg precis ut som det gör nu på denna.

• Gilla
Reaktioner: PMD
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar