Annons

"batscha" byte filformat tiff - jpeg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Jag har en mapp med högupplösta tiff bilder jag vill byta format på till jpg. Finns det något sätt att byta filformat på alla bilder samtidigt? eller måste jag ta dem en och en. - Det är mååånngaa bilder
 
Antar att du har Photoshop. Ta arkiv-automatisera-skapa droplet. (Innan så måste du ha skapat ett makro.) Sen är det bara attsläpa bilderna till dopletknappen som kommer att skapas.
 
Funktionen Fil -> automatisera -> webfotogalleri skalar även om bilderna och gör tumnaglar och fint. Praktiskt om bilderna ska ut på webben.
 
I Bridge finn en funktion under Tools-->Photoshop som hetter Image processor. I den kan du välja format plats och lite annat och sen spara ner alla bilderna som du valt i Bridge. Antagligen det absolut smidigaste sättet att konvertera bilder som finns i Photoshop CS2.
 
Tackar för svaren! Börja med att testa lösningarna som inte krävde ytterligare program.

Börja med att testa att skapa ett Webgalleri, verkade vara det enklaste, Funkade, men blev bara lågupplösta jpg-bilder

Finns Bridge i CS eller bara i CS2?, var hittar jag den?

Hur skapar jag ett Mackro?

Jonas
 
Ett makro skapar du genom att klicka på knappen "funktionsmakron" vid paletten händelser till höger. Därefter klickar du på den lilla ikonen brevid papperskorgen som heter "skapa ett nytt funktionsmakro" (står när man håller musen över den.) Därefter ställer du in det du vill på fönstret som kommer upp, sen klickar du på spela in. Sen gör du det du vill att makrot ska göra t.ex skäpa upp, spara för webb 800X600 mm. Sen klickar du på stoppknappen i samma fönster som "skapa nytt funktionsmakro". Sen är det bara att klicka på knappen funktionstangenten som du ställt in och vips så är allt gjort. (På en bild.) Sen om du vill göra makrot på fler bilder så får du skapa en droplet, (ta inte mer än typ 20 bilder i taget, photoshop kan bli överbelastat annars.:) Hoppas att du förstod. /Fabian
 
Joja skrev:


Börja med att testa att skapa ett Webgalleri, verkade vara det enklaste, Funkade, men blev bara lågupplösta jpg-bilder


Man kan ställa in om skriptet ska skala om bilderna eller behålla storlelen.



Finns Bridge i CS eller bara i CS2?, var hittar jag den?

bridge ingår i CS2
 
Jag slår ett starkt slag för Image Processorn i Bridge! Mycket enklare och smidigare än att använda droplet. Den låter dig dessutom välja ett makro att köra, ifall du t.ex. vill lägga på skärpa, ställa nivåer, m.m.

Sen kan den spotta ut både tiff och jpg samtidigt. Du kan även välja om du vill skala ner bilderna till mindre storlek.

Kolla upp den. Jag använder den alltid när jag batchar större mängder raw-bilder.
 
Jag har bara "första" CS, och Bridge tycks bara finnas i CS2, synd för det där lätt bra. Finns det någon motsvarighet i CS?
 
Tillägg till denna tråd.
Jag har en mapp med ett gäng Raw-filer som jag vill göra Jpg-kopior på. Om jag kör Bridge/Image processor så söker den bara efter XML-filer?
Går detta att justera att den skall göra om mina Rawfiler?
 
gesoulis skrev:
Tillägg till denna tråd.
Jag har en mapp med ett gäng Raw-filer som jag vill göra Jpg-kopior på. Om jag kör Bridge/Image processor så söker den bara efter XML-filer?
Går detta att justera att den skall göra om mina Rawfiler?

Glöm det, jag kom på det själv :)
 
jag tycker att kommandoraden är oslagbar när det gäller att "batcha" saker, t.ex. skulle det här lösa omvandligen av alla tifs i den aktuella mappen:
for a in *tif; do base=`echo $a | sed s/\.tif//`; convert $a $base.jpg; done

Notera att "convert" kan mycket mer.
 
Prova faststone du hittar programmet på www.faststone.org Det är ett suveränt program när det gäller att byta namn, byta format etc. Du kan göra batchkörningar. Och det är Gratis!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.