Annons

Barnpool - bilder av det viktigaste vi har

Produkter
(logga in för att koppla)
PerFogelberg skrev:
Christer: Exakt vad jag har tänkt på.

Innebär detta att din ide´ om att radera bilder för att de inte passar in inte är aktuell längre. Jag har nämligen svårt att få ihop Christers förslag med dina tidgare inlägg. Om så är fallet, bra. Då kan man vi kanske istället fundera lite konstruktivt över hur poolen skall utvecklas.

Detta inlägg finns även i följande forum: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=38946#post451877

Ojdå, vilken diskussion! Fast, något vidare originell är den inte - tror det funnits ett stort antal redan på FS, om samma sak.

Och varje gång det startas en diskussion med elitistiska undertoner, då blir debatten alltid intensiv. Det är brandfarligt att väcka elitistiska funderingar!

Jag delar inte dessa meningar, som jag också skrivit i tidigare forum. Jag förstår faktiskt inte alls varför det ska dyka upp sådana diskussioner.

Och varför detta ständiga kopplande mellan motiv och bild? Barn, familj, husdjur - vem bestämmer att detta är motiv av mindre värde? Inte jag!

Minns debatten om solnedgångsbilder på 70-talet. Ett tag var solnedgångsbilder förbjudna i fototävlingar... Är det verkligen så illa ställt med bildseendet här på FS att MÅNGA inte ser BRA BILDER? På barn och husdjur. Kan ni inte skilja ut guldkornen?

FS är för alla - nybörjare som avancerade. Här finns alla motiv! Från solnedgånger till porträtt. Här finns guldkorn blandat med skit. Så är det och så ska det vara. Alla har gjort skitbilder (fast jag kan själv inte minnas att jag gjort några...).

Vi har alla varit nybörjare och vi har alla olika ambitioner. Så måste det vara för att mångfalden ska finnas kvar.

Slutligen: För att provocera lite, så roar jag mig ofta med att kolla bilderna till de medlemmar som klagar på andras lägre kompetens - det hade inte skadat med lite självkritik innan man ger sig på andra!

Jag har själv fått min beskärda del av kritik från flera medlemmar här på FS - fast då har det konstigt nog varit för att jag har för bra bilder... Aldrig blir folk nöjda... Några har frågat varför jag ser något värde i att lägga ut mina bilder på FS, vad det kan ge mig... Det finns även de som önskar att jag ska lägga ut sämre bilder, som jag inte är nöjd med själv. För att få tips till hur de kan bli bättre... *förstår ni min ironi nu?*

Sluta med alla former för elitistiskt beteende! Ingen fotograf är bättre än sina egna bilder! Ingen har rätt att sätta sig över andra! Alla måste få finnas, alla har samma rätt!

/Terje

Bent C. skrev:
Innebär detta att din ide´ om att radera bilder för att de inte passar in inte är aktuell längre. Jag har nämligen svårt att få ihop Christers förslag med dina tidgare inlägg. Om så är fallet, bra. Då kan man vi kanske istället fundera lite konstruktivt över hur poolen skall utvecklas.
Om man tittar i poolen idag så finns det ingen anledning att radera någons bilder. Poolen har blivit bättre än vad jag vågat hoppas.

En sak jag har undrat över är var gränsen går, när slutar det vara barn? Själv tycker jag att man är barn upp till ungefär 25år, men det förstår jag ju att det kanske inte fungerar så bra.. Så då borde man ju gå efter lagstiftningen att man blir myndig först vid arton års ålder. Så min fråga nu är om det är helt okej för mig att lägga upp mina bilder på 17åringar i barnpoolen?

Jag känner mig skyldig Jennie. Ifrågasatte ju igår om en bild låg i rätt pool men skrev också att det kanske var jag som var "bakom" som inte förstod. Alltså var det inte en anklagan om att du "gjort fel" utan bara en fråga då din bild inte kändes som att det var ett barnfotografi för mig.

Att jag inte kände det beror nog på att jag tolkade in andra budskap i din bild som inte låg närmast "bättre barnfotografi" i min tankevärld. Som att du ville visa annat än just det jag uppfattat att poolen är till för i din bild..
Sen är bilden intresant och jag misstänker att du skulle få mer feedback på den i bildkritik också.
Bilder jag lagt i barnpoolen får väldigt få tittar.

Senast ändrad:
Ingen fara, Lotta. Jag var själv lite tveksam om jag skulle lägga bilden i poolen, men sen läste jag att den enda regeln var att det skulle finnas ett barn med i bilden. Men det fick mig att börja fundera på var gränsen egentligen går.

Och när man pratar ungdomar är inte dom barn också? Barnkonventionen definierar ett barn som en människa upp till 18 år.
Men vad säger FS?

Jag tycker inte att det finns någon fast gräns. Om det finns en gräns så ligger den långt ifrån 18-åringar.

Varför är det så få som tittar i barnpoolen?

Det är nog inget specifikt för barnpoolen. T.ex. poolen för alternativa tekniker är närmast heldöd. Poolsystemet som helhet tycker jag är så där halvlyckat, men det kanske beror på att det ännu inte är helt utvecklat.
/ F.

Kanske det är själva "stora poolen" bildkritik som ställer till det? Om den togs bort och allt placerades under utvalda pooler i stället skulle det kanske funka?

Fast det jag skrev nu är inte ett dugg genomtänkt och antagligen inte något jag vill propsa på heller. Det var bara en snabb spekulation om "problemet" eftersom det är där de flesta tittarna verkar vara..

lottae skrev:
Kanske det är själva "stora poolen" bildkritik som ställer till det? Om den togs bort och allt placerades under utvalda pooler i stället skulle det kanske funka?

Fast det jag skrev nu är inte ett dugg genomtänkt och antagligen inte något jag vill propsa på heller. Det var bara en snabb spekulation om "problemet" eftersom det är där de flesta tittarna verkar vara..

fast det känns rätt viktigt med en allmän bildkritikspool. även om det tillkommer nya pooler så kanske man inte känner att ens bild passar där.

ariadne skrev:
fast det känns rätt viktigt med en allmän bildkritikspool. även om det tillkommer nya pooler så kanske man inte känner att ens bild passar där.
Jo det kanske är sant..
Men kombinationen av bildkritik, små subpooler och nya bilder verkar funka riktigt dåligt så någonting kanske borde bort iaf? Nya bilder senaste 2 dygnen kanske är ett bättre val att propsa för att det försvinner?
Men det är iaf en annan diskussion.

Första dygnet i barnkritikpoolen har inga av mina bilder haft över 40 tittar totalt ens sammanslaget med tittar i nya bilderlistan. Lägger jag dem däremot i bildkritik så är man rätt snabbt uppe i de 40 tittarna bara i den poolen men jag är ändå inte säker på att den poolen är så viktig. Inte så länge nya bilder också finns iaf. Dock förstår jag att det skulle bli ramaskrin om man föreslog ett försvinnande av den på riktigt..

Tillägg: Sen framhäver ju menyn bara bildkritik, svartvitt och nybörjarpoolen. För att nå de andra krävs att man kollar i undermenyn.

Senast ändrad:
lottae skrev:
Jo det kanske är sant..
Men kombinationen av bildkritik, små subpooler och nya bilder verkar funka riktigt dåligt så någonting kanske borde bort iaf? Nya bilder senaste 2 dygnen kanske är ett bättre val att propsa för att det försvinner?
Men det är iaf en annan diskussion.

Första dygnet i barnkritikpoolen har inga av mina bilder haft över 40 tittar totalt ens sammanslaget med tittar i nya bilderlistan. Lägger jag dem däremot i bildkritik så är man rätt snabbt uppe i de 40 tittarna bara i den poolen men jag är ändå inte säker på att den poolen är så viktig. Inte så länge nya bilder också finns iaf..

en av poängerna med poolerna är väl att man har ett lugnare tempo där, ett mindre flöde.
de som är särskilt intresserade av svart/vitt, barnfotografering osv samlas. nackdelen (?) är väl att det blir mest de som laddar upp bilder i poolen som kommenterar. när man får välja så kanske man inte går in i banpoolen (är jag särskilt intresserad av barnbilder? nä..) men ligger den i den allmänna poolen så ser man alla bilder som bilder oavsett motiv/genre

*babblar bara på*

Det jag menar är att jag ser att det ramlar in många bra barnbilder på fotosidan. Dock är det sällan just dessa bilder hamnar i poolen. Istället väljer man att bara lägga bilden i bildkritikpoolen.

Många bilder är väldigt lika. Ofta är det bara närbilder på barns ansikten. Hur många gånger kan man kommentera en sådan bild utan att tröttna? Hur kul är det att titta på mängder av likadana bilder?

Det jag efterlyser är de där barnbilderna som har något extra. Dvs bättre barnbilder. För min del kan poolen gärna få vara ett ställe att visa upp redan perfekta bilder. Då kan man få lite inspiration för sitt eget fotograferande

PerFogelberg skrev:
Det jag efterlyser är de där barnbilderna som har något extra. Dvs bättre barnbilder. För min del kan poolen gärna få vara ett ställe att visa upp redan perfekta bilder. Då kan man få lite inspiration för sitt eget fotograferande

En elit-pool alltså. Då blir jag besviken.
Inte bara för att jag inte platsar i en sån pool utan för att jag trodde den var bredare och mer generös än så.

//Liza

Det är absolut ingen Elit-pool. Alla är välkomna att publicera sina försök till att utveckla sitt barnfotograferande.

I den andra tråden försöker jag bena ut vad som gör en barnbild lite bättre. Jag tänkte att materialet från tråden ska bli ett dokument där man kan få lite självhjälp i sina första stapplande steg. En FAQ är alltid bra att hänvisa till för att slippa ge samma nybörjarråd om och om igen. Till slut tröttnar folk att ge konstruktiv kritik om det inte finns någon slags nybörjarnivå.

Det är en balansgång med att försöka göra en pool som är intressant att titta i samtidigt som ingen ska bli ledsen. Genom att göra en FAQ kan varje fotograf själv jämföra sina bilder och se efter om man kommit över alla nybörjarfel och är redo för barnpoolen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto