Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Barnpool - bilder av det viktigaste vi har

Produkter
(logga in för att koppla)
Estethia skrev:
jag gillar att man kan sätta en bevakning på nån pool man gillar.
men att sätta en bevakning på bildkritikpoolen kommer ge mejlprogrammet hicka...

Ok. Har ej varit aktiv efter poolsystemet så jag har noll koll. Man borde ju kunna bevaka även alla motiv/teknikkategorier? Kanske.

Tycker hursomhelst att båda har en poäng. Dels att det behövs fler pooler. Men ej heller för många, då det blir kaka på kaka om poolerna istort sett är som motiv/teknikkategorierna.

Fast som sagt, jag minns ej vad syftet med poolerna från början var.

Åandrasidan tror jag det kan bli svårt att helt undvika att poolerna ej blir kopplade till motiv. Motiv går ofta hand i hand med genre/intresse osv

Hur gick det med det här?
Jag vill ha en barnpool.... Tycker det vore en suverän idé. Att få möjlighet att ha en pool för ett motivintresse.
Om inte en barnpool är en bra idé kan man ju ta det som en jämförelse med att kunna starta ett Familjeforum under Fotografera...varför annars natur, action mm...?
Barn och familj är en så pass stor andel av de bilder som läggs upp här så det känns lite märkligt att det inte kan få ha en egen pool.

Jag vet många på FS som borde vara glada om barnfotograferna blir bättre...fler fina barnbilder o färre familjealbumsbilder...:D

//Liza

En idé är att göra poolen till en invalspool. Dvs att någon annan än fotografen kan plocka bilder ur medlemmarnas kritikalbum för att publicera och diskutera i poolen. På så sätt blir man inte hemmablind på sina egna barn och diskussionen blir intressantare.

Jag skulle gärna se en vanlig barnpool, med möjlighet att själv lägga upp bilder för kritik. Som det är nu drar jag mig personligen väldigt mycket för att lägga upp bilder som kan hamna inom genren barn eftersom det tydligen i den grad stör en hel del medlemmar på sidan. Under mina år här har jag lagt upp fler bilder på tropiska ormar än på barn, trots att jag förmodligen fotar barn typ 1000 gånger oftare. Som jag ser det vore det väldigt trevligt att ha en pool där folk som hatar barnbilder helt enkelt håller sig från. Argumenten att man då också måste ha pooler för bilder på gamla, hästar, fåglar osv osv håller helt enkelt inte, eftersom dessa bilder inte får den massiva motivberoende kritiken barnbilder gör. De enda övriga pooler som i konsekvensens namn vore rimliga att ytterligare skapa är väl poolen katt- och hundbilder, eftersom dessa bilder ofta får samma generella kritik som barnbilderna.

Nja..invalspool vet jag inte om jag vill ha. Jag är nog mer inne på en "vanlig" kritikpool för att alla ska känna sig välkomna och ha en chans att förbättras.
Invalspool känns som att det varnar för att det blir samma (lilla grupp) fotografer som kommer ha bilder där hela tiden...

Ja varför inte en husdjurspool också?
De här kategorierna bilder har, av nån märklig fisförnäm anledning, allmänt fått dålig status och man kan ju undra om motsträvigheten att starta dessa pooler speglar det... Jag undrar iaf.

//Liza

Jag tycker det är ett jättebra förslag med en barnpool! Som småbarnförälder är ju barnet det främsta motivet eftersom man (jag i varje fall) inte har tillfälle att ge sig ut på andra avancerade fotoäventyr. Man tar ju tusentalsbilder på ungarna och förhoppningsvis så blir det ju bättre med tiden - särskilt om det bereds en speciell pool för det på fotosidan.se. Och åtminstone för mig är det så att min bildseende förbättras av att studera andras bilder - inte bara genom att få kritik på mina egna bilder.

För att bemöta kommentaren om pool för gamla etc så tycker jag att det inte skulle skada med en porträttpool.

(Ni som är hund- och kattägare får önska er en husdjurspool *ler*)

Invalspooler är något som funkar tekniskt men som vi måste snickra lite vidare på, för att styra rättigheter odyl och ge en möjlighet att välja att ens bilder inte får "plockas" till en pool av andra alternativt kunna ta bort den därur om den blivit plockad.

Så, första steget får vara en vanlig barnfotopool. Som jag pratade med Per om så är det isåfall inte bara en "motivpool" utan mer intressepool; "Ta bättre barnbilder" där man specifikt pratar och tipsar hur bilderna blir bättre. Och på en redan bra bild lyfter man tex fram vad som är bra med den (tex skärpedjupet) som info till andra

Kommentarer som "gu vad söt" borde vara bannlysta dvs... ;-) Det skall förståss handla mer om bilden än motivet.

Jag kan tänka mig en rejält hård uppladdningsregel, 1 i veckan - för att ge varje bild mer chans att synas och kommenteras.

Finns önskemål om speciella kritikkriterier (a'la Nybörjarpoolen)?

Nu vet inte jag exakt vad du menar clindh, men jag tycker det ska vara en pool för registrerade (finns d andra? Jag kollade vad det stod på Nybörjarpoolen bara.) och sen kanske 2 per vecka. En bild per vecka känns lite snålt o hårt tilltaget.

Jag håller med dig om att det blir mer en intressepool.. Att bara visa upp sitt bedårande barn är inte vad jag menar heller...tanken är ju som sagt att försöka hjälpa varandra att skapa mer intressanta barnbilder.

//Liza

clindh skrev:

Kommentarer som "gu vad söt" borde vara bannlysta dvs... ;-) Det skall förståss handla mer om bilden än motivet.

Finns önskemål om speciella kritikkriterier (a'la Nybörjarpoolen)?

Det skulle väl vara just det då, att trycka på att det är bildkritik och inte kritik av motivet i fråga (vilket ju förstås kan bli väldigt känsligt om det blir motsatsen till "gu va söt";)) I övrigt bra med en uppladdningsgräns på en/vecka, det känns vettigt.

Ja, alla pooler är enbart för registrerade medlemmar. De kan också sättas upp med diverse extra regler, som att bara brons/silver/guld får lägga in, så bara inloggade får kika etc (det senare skulle kunna vara relevant för barnbilder men bestäm ni..)

Nej, ingen pool har den regeln idag.

(Jag har dock spärrat "Bilder per motivkategori" och bildsökning för oinloggade, för att reducera det "anonyma fluktandet" lite)

OK. Då skall vi ha en bra poolbeskrivning också, som förklarar vad poolen är till för och ev regler.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto