Annons

Barnpool - bilder av det viktigaste vi har

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror på att med vänliga kommentarer ifrågasätta de bilder som är tveksamma i de fall ingen fråga finns. I de fall direkta frågor om bilden finns kan man kanske svara konstruktivt och sanningsenligt med sina åsikter på dem?

Tror alltså inte att någon kommer att behöva radera om kommentarerna är såpass att mottagaren förstår bristerna.

Jag ska försöka bidra med kommentarer när min tid hinner ikapp mig.

Och förresten lade jag in en bild för att visda mitt söta barn;) Nä, allvarligt. Jag lade in den för att få kritik men jag kan inte själv direkt ange exakt på vad jag vill ha kritiken. Hoppas det är ok och att inte såna utan frågor heller raderas bara för att ingen direkt fråga finns.

Re: Att gallra i poolen

PerFogelberg skrev:
.....Dock händer det att det slinker med en och annan snap shot-bild.

Jag tycker att det krävs lite mer än att bara rikta kameran mot ett barn och trycka av. Kanske en tanke bakom bilden innan man knäppte den.
Egentligen kanske vi bara tolkar orden olika men just denna meningen är jag inte helt hundra med på som den är skriven.

Jag vill absolut kunna ta snapshots då och då. Fånga de ögonblick som uppstår på en sekund typ alltså och jag vill kunna göra det så bra som möjligt..
Visst, jag är med på att man inte ska ladda upp bilder utan att tänka på varför man laddar upp dem och utan att rannsaka orsaken/viljan att ladda upp rätt rejält innan också, men jag tror faktiskt helt fullt och fast att man kan träna upp sin fotografering till att lära sig ta bra snapshots också. Därför kan kritik även på såna vara bra tror jag.

Jag tycker också det finns bilder som inte borde laddas upp men det är inte nödvändigtvis snapshotsen som skulle stannat utanför fotosidan.

Jag vill alltså skilja på ordet snapshot och meningen bild som inte passar. Det är alltså bara ett ord som fick mig till detta inlägget.

Upptäckten att ens bild är borttagen från poolen är väl feedback. Feedback som, om man är intresserad av att utvecklas. bör få en att jämföra sin bild med de som plats.

/M – som hoppades på denna pool men var rädd att det skulle sluta så här. Vilket det i o f s inte har gjort. Än.

Men stopp och belägg. En anledning till att denna pool kom till var att många kategoriskt sågade en viss motivgrupp, nämligen barn. Barnbilder ansågs av en stor grupp vara ointressanta, familjealbumsbilder, "snap-shots" osv osv.. De flesta som diskuterade tillblivelsen av denna grupp var väldigt kritiska till att man i den grad generaliserar baserat på motiv, och att man desutom antar att folk som lägger upp mindre lyckade bilder bara gör det för att kunna visa bilderna för familj och vänner. Samma trista typ av generalisering händer här nu. I första meningen till poolbeskrivningen står det: "Poolen är till för att du som fotograf ska lära dig ta bättre barnbilder". På vilket sätt vet poolvärdarna att "snap-shot" bilder från snap-shotfotografer bara finns här för att visa upp dem? Vore det inte rimligare att gå ut fån att folk faktiskt ber om konstruktiv kritik, oberoende av hur "dålig" bilden är? Givetvis måste poolvärden/erna få ta bort bilder som uppenbart inte stämmer med poolbeskrivningen, men som det är skrivet nu passar den uslaste, fånigaste, mest ointressanta bild på vilket barn som helst in på första meningen, och bör därför inte tas bort.

Bent C. skrev:
Men stopp och belägg. En anledning till att denna pool kom till var att många kategoriskt sågade en viss motivgrupp, nämligen barn. Barnbilder ansågs av en stor grupp vara ointressanta, familjealbumsbilder, "snap-shots" osv osv.. De flesta som diskuterade tillblivelsen av denna grupp var väldigt kritiska till att man i den grad generaliserar baserat på motiv, och att man desutom antar att folk som lägger upp mindre lyckade bilder bara gör det för att kunna visa bilderna för familj och vänner. Samma trista typ av generalisering händer här nu. I första meningen till poolbeskrivningen står det: "Poolen är till för att du som fotograf ska lära dig ta bättre barnbilder". På vilket sätt vet poolvärdarna att "snap-shot" bilder från snap-shotfotografer bara finns här för att visa upp dem? Vore det inte rimligare att gå ut fån att folk faktiskt ber om konstruktiv kritik, oberoende av hur "dålig" bilden är? Givetvis måste poolvärden/erna få ta bort bilder som uppenbart inte stämmer med poolbeskrivningen, men som det är skrivet nu passar den uslaste, fånigaste, mest ointressanta bild på vilket barn som helst in på första meningen, och bör därför inte tas bort.

Håller helt med!

Jesper

Snap Shot

Jag kanske valde fel ord när jag skrev snap shot. Självklart kan det finnas en tanke och en komposition i en snap shot-bild.

Bent: Barnpoolen har definitivt inte tillkommit för att vara en soptipp för alla dessa barnbilder som inte platsar någon annan stans.

Ni får tycka att jag är dum som sätter en lägsta nivå på bilderna. Jag tror poolen kan ge mer om det även finns intressanta bilder att titta på i den. Är poolen intressant så kommer förhoppningsvis fler personer att hitta till den och kanske kommentera bilderna.

Per:

Kan inte risken vara att oerfarna fotografer som fotar sina barn, och som kanske inte hinner med annat än att fota just sina barn, de som blivit anklagade för att de lägger upp motiv som är jämförbara med kattbilder, fortfarande inte har någonstans där de kan känna sig hemma och utvecklas.

Re: Snap Shot

PerFogelberg skrev:

Bent: Barnpoolen har definitivt inte tillkommit för att vara en soptipp för alla dessa barnbilder som inte platsar någon annan stans.

Jag har väl aldrig förespråkat att poolen skall vara en soptipp för någotsomhelst, eller? Jag tycker bara att det är helt orimligt att a priori tro att folk som läger upp i dina/era ögon dåliga bilder av familjealbumtyp gör så för att visa upp dem för familj och vänner. Det är i mina ögon lika fel en generalisering som att tycka att alla barnbilder är ointressanta. Kommnetera för min skull gärna att det ärt den uslaste bild du någonsin sett, att bilder bör vara åtminstone i fokus, att man inte bör centrera en unge mitt i bilden eller vad det nu är som skiljer dåliga bilder från bra bilder, men kommentera dem. Ta inte bara bort dem, det tycker jag är att tilltro sig själv lite väl mycket förmåga att gissa sig till andra människors syften med att ladda upp bilder och hjälper inte dessa usla fotografer det allra minsta.

PerFogelberg skrev:

Ni får tycka att jag är dum som sätter en lägsta nivå på bilderna. Jag tror poolen kan ge mer om det även finns intressanta bilder att titta på i den. Är poolen intressant så kommer förhoppningsvis fler personer att hitta till den och kanske kommentera bilderna.

Inte dum, men kanske med väl stor tilltro till din egen förmåga att kunna bedöma vilka uppladdare som vill ha kritik och vilka som inte vill. Varför inte bara utgå från att uppladdade bilder laddas upp för att kommenteras? Och är bilden verkligen usel finns det ju en hel del att kommentera! Jag är även lite fundersam över fixeringen på intressanta bilder. Poolens främsta syfte är väl knappast att ha en bildsamling som attraherar tittare (även om det givetvis är kul om många tittar in). Poolens främsta syfte torde vara att hjälpa folk att ta bättre foton av barn. Hur det skall ske genom att bara ha kvar den bättre delen av bilderna, och kassera de sämsta, har jag svårt att förstå.

Jag tycker fortfarande min idé är lysande. Kan bero på att det är fredag.

De bilder som har ett uttalat önskemål om en bedömning skall få kommentarer och vara kvar.
De som bara läggs upp skall tas bort.

Egentligen borde det gälla alla bilder på FS, utom portföljen.
Det borde finnas en formulärruta man tvingas fylla i med de saker man vill ha kritiserade.

mipert skrev:
Jag tycker fortfarande min idé är lysande. Kan bero på att det är fredag.

De bilder som har ett uttalat önskemål om en bedömning skall få kommentarer och vara kvar.
De som bara läggs upp skall tas bort.

Egentligen borde det gälla alla bilder på FS, utom portföljen.
Det borde finnas en formulärruta man tvingas fylla i med de saker man vill ha kritiserade.

Om man nu är orolig för okynnesuppladdning är väl detta ett lysande förslag. Då slipper man från orimliga gränsdragningar från en forumvärd samtidigt som man säkerställer att alla som finns kvar med bilder på forumet faktiskt har funderat lite grann på sin bild. Då kan man kommentera både usla, hyffsade och lysande bilder, men dock bilder som alla vet att någon har tänkt något med.

Njae för det där om att tvingas skriva specifika kritikfrågor.

Jag tror dels att det blir för teknikinriktat och att kommentatorn dessutom inte får ut lika mycket själv av att ge kommentarer om så vore.
Alltså, för min del har det iaf känts utvecklande att "analysera" och tänka runt bilder på ett sätt som vore lätt att komma undan om de direkta frågorna alltid stod. Jag tror därför det skulle bli stelare och tråkigare både att bedöma och skriva kommentarer.
Fast självklart ska det kunnas frågas av de som vill veta något specifikt. Det menar jag inte är fel.

Själv skulle jag använda frasen "All kritik är välkommen" rätt ofta om krav fanns för det är ofta helheten jag vill ha kritik på och inte lika mycket specifika detaljer.

Inga specifika frågor enligt formulär.

Men, lägger man bara ut en bild = bort.

Lägger man ut en bild med ”visst är barn underbara?” = bort.

Ställer man frågan om vad som skulle kunna göras bättre = kvar.

Lägger man ut en bild med en undran om den är för personlig eller om den kan tilltala en utomstående = pang, kommentarer och vågen.

Jag vill att den som lägger ut bilder skall göra det i syfte att få kritik, ett minikrav från min sida är att man försöker fundera en liten gnutta smula över vad man vill få kritiserat.
Behövs inga poolbestämda kryssrutor eller två fält, en för teknik och en för ööhh, det där andra.

Annars blir det som i serien där han jamie/kocken skall välja ut de som skall gå hans kockskola.
Ett antal elever får smaka på två rätter och ge sina personliga åsikter om vad de tycker.
Nästan inte en enda kunde ens säga att det var lite salt eller smakade surt eller jag gillar inte pasta...
Sådana människor har jag inte tid med, därför tycker jag man skall orka säga vad man vill veta. Bilden kan vara usel, men FRÅGA om den är det då.

Jag tycker också det är toppen att man lägger ut en bild som man är kanonnöjd med, man tycker att ingen bild i historien är bättre än denna bild.
Men då får man lägga några ord och förklara varför man tycker det och fiska efter medhåll eller mothugg.

Jo, jag förstår din tanke men ibland känns det som att man ser saker man inte sett annars när folk frågar. Jag frågar också ibland, ganska ofta t o m men vill ju inte alltid "leda" in betraktaren på det jag själv anser är lite fel utan ofta vill jag snarare testa om andra tänker på samma saker ändå..
Hur gör man lämpligast då om krav med kritikfråga finns?

Sen händer det ju att man har en bild man inte själv ser direkta fel i eller har så värst stora funderingar om mer än hur andra ser på den. Det är inte detsamma för mig som att jag är nöjd och tycker det är en kanonbild utan bara att jag vill visa den här för att få andras spontana reaktioner typ.

Jag funderar runt mina bilder innan jag laddar upp men är inte alls sugen på att behöva ställa frågor om alla.

Bara kritik? Vad hände med inspiration?

Jag tycker den här diskussionen är på tok för kritikcentrerad. Tanken med fotosidan är väl inte enbart att man ska kunna få sina bilder kritiserade, utan även att man ska kunna få inspiration för att förbättra sitt eget bildskapande?

Jag förstår Pers (och övriga musketörers) tankegång, men håller inte helt med. Om man har tagit en bild man tycker är innehållsmässigt (och då menar jag inte att barnet är extra gulligt utan att bilden exemplevis har ett tydligt budskap eller effektfull stämning) eller tekniskt väldigt bra bör den definitivt platsa i den här poolen.

Krav på kritikfrågor eller liknande förslag motsätter jag mig därför starkt. Jag håller dock helt med om att man ska tänka över vilka bilder man lägger upp och adderar till pooler. Det gäller inte bara i den här poolen, utan generellt.

Arleklint skrev:
........de som blivit anklagade för att de lägger upp motiv som är jämförbara med kattbilder, fortfarande inte har någonstans där de kan känna sig hemma och utvecklas.
Janne, rätta mig om jag missuppfattat men de bilder det talas om här är väl ungefär de admin redan skrivit en hänvisning till MSN om i reglerna?

Alla bilder som laddas upp kanske inte gör det av syftet som fotosidan är till för? Men det gäller ju knappast bara barnbilder eller kattbilder utan kan väl hända även i andra kategorier och förmodligen är det fortfarande bara ett fåtal det handlar om.

Jag gjorde en liten kommentarsraid i går och kollade massor av bilder på fs. Sanningen är att jag upplever det som kvaliten sjunkit på bilderna, fast inte främst vad det gäller dessa barn och katter som det alltid pratas om och det vore kul och inspirerande med fler bilder i högre kvalite och med tankar bakom (fast kanske är det bara jag som inte förstår förstås.) Så eg. tycker jag inte det handlar om just dessa kategorier till största delen.

Nu ska jag sluta gnälla här och gå och fota katterna istället. (Ungarna är ute inte lika nära nu..)

Det är några som tycker att alla bilder borde få en chans till en kommentar. Dåliga som bra. Varför passar dessa personer inte på att besöka poolen och kommentera lite bilder. När dom har gjort det kan jag börja ta dessa personer på allvar.

/Per

Jag förmodar att jag är en av dem som du syftar till. Jag kommenterade ett antal bilder i poolen igår. Innebär det att du börjar ta mig på allvar nu?? Jag vet inte riktigt var du vill komma med ditt inlägg, annat än att diskutera i en ganska tråkig ton.

Dock tycker jag inte att detta har med den principiella frågeställningen att göra, dvs om en poolvärd utifrån bilden som laddas upp kan bedöma om uppladdaren vill ha kommentarer på bilden eller bara "okynnesuppladdar". Du tycker tydligen att du kan det. Jag skulle gärna att du försöker förklara hur du kan sära på "bilder som är dåliga men kan vara värda en kommentar" och "bilder som uppladdaren uppenbarligen inte vill ha en konstruktiv kommentar på".

För att slippa skriva samma typ av kommentar på alla de bilderna som är lite av av nybörjar/snapshot/kolla min bebis-karaktär kunde man ha en artikel som ackompanjerar poolen, med lite grundläggande tips och råd om hur man tar en bra barnbild. Det behöver inte vara något stor artikel alls - lite bildexempel "sämre/bättre" odyl. Det är subjektivt vad som är "bättre" förståss, men nu tänker jag på de grundläggande tabbarna som helt tokig bakgrund, slagskugga från blixt, röda ögon odyl. För tekniktips som skärpedjup, hänvisa till Olle Bjernulfs artiklar tex.

I poolbeskrivningen kan man ha med länken dit.

En pool kan också ha alternativ betygsskala som tex Nybörjarpoolen, där tex en 1:a kan betyda "läs denna artikel och försök igen"

Bilder som lagts i denna pool skall inte behandlas som "okynnesuppladdade"; fotografen har haft chans att läsa poolreglerna etc och skall därför behandlas som ärliga försök - och fotografen måste vara beredd att ta kritik också. Är det "skitkass" bör man ju därför skriva det (med normalt språkbruk :).

Håller helt med. Jag har full förståelse för att man inte orkar kommentera en massa m el m totalt misslyckade bilder, men att ta bort dem ur poolen för att de är misslyckade i sig känns väldigt okonstruktivt. Men det torde väl knappast vara något större merjobb för en forumvärd att pasta en länk i kommentarsrutan jämfört med att radera bilden i fråga.

Finns det i övrigt någon annan pool på FS där poolvärden raderar bilder utifrån en bedömning av syftet med uppladdningen?

Jag har tagit bort mina bilder ur barnpoolen.
Det känns inte alls bra att ha bilder i en pool där poolvärden inte tar folk med åsikter om poolen på allvar och vill som enda (?) poolvärd på FS radera bilder som inte passar in.

Nej, inga fler bilder i den poolen för mig!

Jesper

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto