Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara negativa inlägg om egna märket

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är välkänt faktum att Canons absolut trognaste kundkrets domineras av färgblinda.

Precis som att Nikon behöver hängslen, liverem eftersom deras kameror tappar klädseln. Där kan man tala om strippa(n)de modeller.

Sonys nya bakre objektivlock kan fås i rött, svart och silver och är åt helsike för dyra. desuutom är de rektangulära. NEX har de visst döpt dem till.
 
Det är välkänt faktum att Canons absolut trognaste kundkrets domineras av färgblinda.

Precis som att Nikon behöver hängslen, liverem eftersom deras kameror tappar klädseln. Där kan man tala om strippa(n)de modeller.

Sonys nya bakre objektivlock kan fås i rött, svart och silver och är åt helsike för dyra. desuutom är de rektangulära. NEX har de visst döpt dem till.

Ha ha, den var bra.
Ett riktigt dyrt objektivlock får man nog lov att säga :)
 
Att inte Hasselblad utvecklat ett vridbart bakstycke a´la Mamiya RB/RZ är ett mysterium... Tänk va enkelt de skulle bli att ta 6x6 höjdformat o inte bara liggande.... ;-) *Host


Nikons urusla gummiblandning har avhandlats redan men det blir inte begripligare för det, Människan har troligen gått på månen men att uppfinna ett klister som håller fast några gummibitar det klarar man inte. Problemet var välkänt redan med F5 förra århundradet men utvecklingen har inte gått framåt sedan dess...

Att förstå sej på skalan för förlängningsfaktor av exponering vid "långa utdrag" på Mamiya RB/RZ kräver phD i matematik samt förstoringsglas.... Då den dessutom är analog...kameran alltså.. så har man ju inte råd att göra alltför många alternativexp. som digitalnissarna gör ;)

Canon kan jag ju inte skälla på eftersom jag inte har någon.. Nöjer mej med att konstatera att.. Ofula är dom Inte :D
 
Här vi klagomuren får man väl klapa på vad som helst för elände...eller har jag missat något?...

Vad gäller Säters paviljonger så har de ett varumärke som heter Skönvik, mitt märke alltså ;-))

Ni som har Canonvägen där uppe mellan Våmhus och Älvdalen bör ju veta, är det där alla kastar ut sina usla Canonkameror?
 
Det är välkänt faktum att Canons absolut trognaste kundkrets domineras av färgblinda.

Precis som att Nikon behöver hängslen, liverem eftersom deras kameror tappar klädseln. Där kan man tala om strippa(n)de modeller.

Sonys nya bakre objektivlock kan fås i rött, svart och silver och är åt helsike för dyra. desuutom är de rektangulära. NEX har de visst döpt dem till.

Kanske dags att klaga på rgb-filtret i glasögonen då... :) och att inte Canon har några exklusiva objektivlock även om ett NEX-lock passar vad jag hört...?
Och ska Nikon strippa så är det ju inte speciellt upphetsande med hängslen och livremmar ;-))
 
Ja, och du skolkade! Fast du blev kvarglömd på gamla Beckis när dom lade ner..........................................................................................

.

Jaaa va ere med de ra, jag fick en flashback från tiden jag var flygtekniker på Bromma (70-talet) där ute på fälten kring Beckis. Jag letade efter en nödutgång som blåste bort från ett av LIN:s turbopropplan Nord 262 (uselt franskt bygge) och drog med både en repstege och en uppblåsbar livbåt!!! (luckan satt i taket på planet). En av städarna på "Brommasvabben" som det hette hade visst kommit åt handtaget på utsidan och av misstag öppnat luckan som sedan flög av när kabintrycket kom på. Hade sett Sherlock på TV och tänkte att någon bara måste gå till botten med detta. Vem vet, städaren kanske var oskyldig trots allt ....

Man ska inte ignorera flashbacks, så det var helt naturligt att åka till Beckis . Ville bara förklara.

När jag var tonåring och jobbade med att kasta postsäckar på Centralen var det en kille som hade fått för sig att flyga, så han hoppade från viadukten ovanför spåren och lyckas pricka en skarv i plåttaket och ramlar ner helt omtumlad på transportbandet som transporterade postsäckarna ut på perrongen på Stockholm Ban. Undrar om han också har flashbacks nu och fortfarande letar efter en bättre landningsbana.
 
Jaaa va ere med de ra, jag fick en flashback från tiden jag var flygtekniker på Bromma (70-talet) där ute på fälten kring Beckis. Jag letade efter en nödutgång som blåste bort från ett av LIN:s turbopropplan Nord 262 (uselt franskt bygge) och drog med både en repstege och en uppblåsbar livbåt!!! (luckan satt i taket på planet). En av städarna på "Brommasvabben" som det hette hade visst kommit åt handtaget på utsidan och av misstag öppnat luckan som sedan flög av när kabintrycket kom på. Hade sett Sherlock på TV och tänkte att någon bara måste gå till botten med detta. Vem vet, städaren kanske var oskyldig trots allt ....

Man ska inte ignorera flashbacks, så det var helt naturligt att åka till Beckis . Ville bara förklara.

När jag var tonåring och jobbade med att kasta postsäckar på Centralen var det en kille som hade fått för sig att flyga, så han hoppade från viadukten ovanför spåren och lyckas pricka en skarv i plåttaket och ramlar ner helt omtumlad på transportbandet som transporterade postsäckarna ut på perrongen på Stockholm Ban. Undrar om han också har flashbacks nu och fortfarande letar efter en bättre landningsbana.

Såja, såja...lugn och fin! Om du Sten-Åk...förlåt Napoleon Bonaparte...bara stiger in den lilla bilen, ursäkta jag menade sjuspannsvagnen här...så ska vi gärna ombesörja Er snara förflyttning tillbaks till det kejserliga gemaket så kommer Er avklädare att ordna så Ni kommer tillrätta på brits...sängen i Er nytvättade tvång...nattskjorta efter att Ni avnjutit Er spru..hrm..Ert favoritvin...
 
A700 nytt i höstas....justering av hus. A850 nytt i dec.......justering av hus, båda stod åt he**ete.
cz16-35 (nytt i dec) innom toleranserna, cz24-70 (nytt i höstas) innom toleranserna, sal50mm makro (nytt i höstas) innom toleranserna, 2.0tc (2,5 år) skickad till Frankrike för kalibrering lika så 70-200G (2,5 år) som också fokuserar fel.

Tc'n kom tillbaks från Frankrike via Assist igår och är nu justerad............0.3mm shims!!!!
Den har ju inte krympt sedan den var ny så då gick den från fabrik så här. Så Sony's QC är väl som andra..sisådär:(. Tc'n är utanför garantitiden men innom 3 års reklamation så Sony stod för kostnaden:) (shit, det där blev ju positivt)
70-200G är kvar i Frankrike och är ej klar än, något fel är det med denna då........
 
När ska Canon klämma i med multiexponeringsfunktion? Hur svårt kan det vara...

+ till de tillverkare som har det
 
Såja, såja...lugn och fin! Om du Sten-Åk...förlåt Napoleon Bonaparte...bara stiger in den lilla bilen, ursäkta jag menade sjuspannsvagnen här...så ska vi gärna ombesörja Er snara förflyttning tillbaks till det kejserliga gemaket så kommer Er avklädare att ordna så Ni kommer tillrätta på brits...sängen i Er nytvättade tvång...nattskjorta efter att Ni avnjutit Er spru..hrm..Ert favoritvin...


Born apart om jag får be! Jag vill f.ö. inte åka till Säter. Den entre Leif visade på sin bild av till "Säterpalatset" kommer inte att klä mig. Gråsuggor istället för portal och var är baldakinen över entren?

Men du Lennart jag börjar bli lite orolig för dig. Du verkar visst lite förvirrad! Du har väl inte fått för dig att det är du som är vårdare? Har du aldrig funderat hur du fick tvångströjan på dig?
 
Senast ändrad:
Vi är effektivare och mer produktiva nu för tiden! Skälet till att jag inte kommenterat detta tidigare var att jag varit grundad i en halv vecka då bredbandsmodemet pajade.

BertÅke Varg fick hela svenska folket att skratta när han härma en norrlänning, men det var när han började med det för 50 år sedan, och karln slutar ju alldrig, jag blir nästan galen när han kör igång med den där dialekten i både tid och otid, man skäms och vet inte var man skall ta vägen när karln kör igång igen. plocka persikor i fjärran land under ungdomsåren det är en förbaskat bra oftopik det. Mera av sådana levnadsöden är riktigt intressant att läsa.
 
Born apart om jag får be! Jag vill f.ö. inte åka till Säter. Den entre Leif visade på sin bild av till "Säterpalatset" kommer inte att klä mig. Gråsuggor istället för portal och var är baldakinen över entren?

Men du Lennart jag börjar bli lite orolig för dig. Du verkar visst lite förvirrad! Du har väl inte fått för dig att det är du som är vårdare? Har du aldrig funderat hur du fick tvångströjan på dig?

Born apart kan väl översättas med född i farstun, antar jag. Fast som livet utvecklar sig skulle det kännas bättre med ofödd ibland. (svarta tankar, sorry)

Jaså, Säter passar inte? Har du blivit en sådan som ska din dagliga spruta på Stureplans innerestaurang?

Som jag känner det föddes jag med tvångströja. Men jag ju misstagit mig. Fast nu måste jag skynda mig. Idag har jag beordrat min flotta att möta Lord Nelsons usla linjeskepp vid Trafalgar.
 
Born apart kan väl översättas med född i farstun, antar jag. Fast som livet utvecklar sig skulle det kännas bättre med ofödd ibland. (svarta tankar, sorry)

Jaså, Säter passar inte? Har du blivit en sådan som ska din dagliga spruta på Stureplans innerestaurang?

Som jag känner det föddes jag med tvångströja. Men jag ju misstagit mig. Fast nu måste jag skynda mig. Idag har jag beordrat min flotta att möta Lord Nelsons usla linjeskepp vid Trafalgar.

Lennart, du som är utflyttad stockholmare vet väl att det bara är lantisar som är intresserade av innerestauranger vid Stureplan. Har du glömt att det är passkontroll vid Slussen när man lämnar republiken Söder? Allt norr därom är per definition Norrland och kungahuset håller sig stadigt norr om Karl Johan-slussen. Statyn av den gamle fältmarskalken som står där på norra slusskajen riktar sig mot Söder liksom för att inskärpa att packet ska tänka sig för fler gånger än en innan det passerar diket.

Tror f.ö. dessutom att det är mer vanligt att inta dylika stoffer du syftar via pipen där.
 
Lennart, du som är utflyttad stockholmare vet väl att det bara är lantisar som är intresserade av innerestauranger vid Stureplan. Har du glömt att det är passkontroll vid Slussen när man lämnar republiken Söder? Allt norr därom är per definition Norrland och kungahuset håller sig stadigt norr om Karl Johan-slussen. Statyn av den gamle fältmarskalken som står där på norra slusskajen riktar sig mot Söder liksom för att inskärpa att packet ska tänka sig för fler gånger än en innan det passerar diket.

Tror f.ö. dessutom att det är mer vanligt att inta dylika stoffer du syftar via pipen där.

Dags för lite negativa inlägg om det egna märket?

:)
 
Dags för lite negativa inlägg om det egna märket?

:)

Sure man! Som nuvarande Canonanvändare kan jag efter Leif Bengths bilddokumention och Sten-Åkes senare inlägg konstatera att många av Canons senare skapelser sannolikt konstruerats på Säter.

Dessutom är deras kameror sannolikt formgivna av någon Stureplansfjolla. Vissa av kamerahusen har ju former som ser ut att deformerats som om någon försökt steka dem i ugnen.
 
Det är väl bara att det är så otroligt deprimerande att inse att jag aldrig hade några problem med min analoga Pentax under stundtals ganska krävande resor med damm, fukt och smällar under 30 års tid (ja med samma kamera!) och att jag nu haft 5 DSLR-hus på drygt 5 år och jag har inte haft annat än problem med 3 av dessa - både kamerahus och en del objektiv. Mina digitala SLR har varit av märke Minolta och Sony.

Värst alla kategorier var min första DSLR Konica Minolta. Herre gud vilken prövning. Lyckligtvis har jag haft ett par Sony-hus som funkat perfekt annars skulle jag helt ha misströstat.

Det sorgliga är att jag är helt övertygad om att detta förmodligen är mer regel än undantag - oavsett märke. Baksidan med DSLR-kameror är relativt sett enormt mycket strul och då har jag bara berört kamerorna. Ska vi räkna in mjukvarustrul och PC-strul så kan listan göras ännu längre. Jag har heller inte räknat med alla timmar man försökt fatta vad i helsicke som varit fel när bilderna sett ut som skit med en del objektiv. Påminner mig om min kusin som vid ett svagt ögonblick sa att han förmodligen skulle fått betydligt mer skrivet med gåspenna och bläck än med ordbehandlingsprogram och en strulande Windows PC. På samma sätt skulle fler säkert få mer kvalitetstid med verkligt fotografiskt skapande om de fotat analogt istället för digitalt och då menar jag inte kvantitativt hur många bilder man tagit eller hur många timmar man gått vilse i Photoshop utan hur mycket fotografisk process och fotografiskt skapande man faktiskt ägnat sig åt.

Jag är verkligen inte förvånad om en del hamnat på hispan som en del av den processen! Man undrar ju var de gör av folk nu när Säter verkar bommat.

Usch! Det är nog jag som känner mig onödigt sur Lennart. Dags att pigg upp mig med en sen film. "Täcknamn Odessa" kör igång nu och det är inte på nån jäkla reklamkanal heller tror jag. Natti Natti
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.