Annons

Bara negativa inlägg om egna märket

Produkter
(logga in för att koppla)
Usch! Det är nog jag som känner mig onödigt sur Lennart. Dags att pigg upp mig med en sen film. "Täcknamn Odessa" kör igång nu och det är inte på nån jäkla reklamkanal heller tror jag. Natti Natti

Det är fortfarande en demokratisk rätt att vara sur. Dock plockade jg fram mina gamla 30x40 kopior plåtade med en Contax RTSII (vilken på något sätt har reinkarnerats i A900 vad gäller känsla) och den berömda Zeiss 25mm. Jag plåtade med Technical Pan och stativ och anno dazumal var jag extremt nöjd med kavlitet och detaljåtergivning. Fanns ju bara manuell fokus.

Bara att konstatera att kopiorna på Galleripapper såg bra ut, men i teknisk renhet och detaljåtergivning blir slagna av en dslr i aps-c format. Vad innehållet och komposition beträffar är det ju andra saker som gäller så där är det jag som är felfaktorn.

Tekniskt strul har jag mest upplevt med Canon där kamerahus och objektiv kommer påtagligt ofta med AF som ligger utanför såväl mina som tillverkarens toleranser vad gäller AF. På Sony har det i princip varit problemfritt när det gäller den detaljen.

Men hela grejen, som gör mig verkligt sned, är detta ständiga "uppgraderande" i form av nya kamerahus 1 gång om året (minst). Okej, det kallas utveckling och i många fall är det en ordentlig utveckling. Men någonstans känns det bara så sjukt. Speciellt när man kollar gamla bilder tagna med 6MP och 8MP dslr och jämför med vad man får ut idag med "moderna" dslr.

Jag har inget emot att slänga pengar på något som verkligen förbättrar det jag vurmar för, men det känns lite småäckligt att samla på sig ( och sälja med stor förlust) kameror som de facto ger bra resultat fortfarande. Så jag har tagit ställning för att det får fanimej bli något verkligt revolutionerande för att jag ska byta inom överskådlig framtid. Jag frestats av och till att sälja hela skiten och skaffa en mellanformatare (digital), men jag har för tillfället fastnat och hittar inga bra motiv längre enligt eget tycke och då kvittar det vad man har för utrustning.

Tekniskt bra blir det alltid, men få bilder blir det innehållsmässigt. Och det är här som det blir fukkständigt ointressant om ett kameraskrälle brusar mer än ett annat. Jag måste hitta motiven igen så jag vill klaga på mig själv.
 
Hunden hade precis rymt (i morse) och under sökandet upptäckte jag att grannen är produktchef på Nikon och därmed har "alla grejerna". Suck.

Hunden återfanns hos polisen, grejerna kan jag bara drömma om.

Men du kan ju trösta dig med att han säkert inte äger grejorna utan bara lånat dem :).
Men visst, jag har också varit produktchef (dock inte för kameror) och visst har man ofta tillgång till sånt andra inte har och för att göra det ännu mer svåruthärdligt för genuina prylnördar, så har han dem alltid före alla andra :-(. Och jag hade kompisar som var produktchefer för både Canon och Konica Minolta på den tiden och genom det kunde man ofta få bra priser på det man köpte.

Vem har sagt att världen inte är orättvis!
 
Det är fortfarande en demokratisk rätt att vara sur. Dock plockade jg fram mina gamla 30x40 kopior plåtade med en Contax RTSII (vilken på något sätt har reinkarnerats i A900 vad gäller känsla) och den berömda Zeiss 25mm. Jag plåtade med Technical Pan och stativ och anno dazumal var jag extremt nöjd med kavlitet och detaljåtergivning. Fanns ju bara manuell fokus.

Bara att konstatera att kopiorna på Galleripapper såg bra ut, men i teknisk renhet och detaljåtergivning blir slagna av en dslr i aps-c format. Vad innehållet och komposition beträffar är det ju andra saker som gäller så där är det jag som är felfaktorn.

Tekniskt strul har jag mest upplevt med Canon där kamerahus och objektiv kommer påtagligt ofta med AF som ligger utanför såväl mina som tillverkarens toleranser vad gäller AF. På Sony har det i princip varit problemfritt när det gäller den detaljen.

Men hela grejen, som gör mig verkligt sned, är detta ständiga "uppgraderande" i form av nya kamerahus 1 gång om året (minst). Okej, det kallas utveckling och i många fall är det en ordentlig utveckling. Men någonstans känns det bara så sjukt. Speciellt när man kollar gamla bilder tagna med 6MP och 8MP dslr och jämför med vad man får ut idag med "moderna" dslr.

Jag har inget emot att slänga pengar på något som verkligen förbättrar det jag vurmar för, men det känns lite småäckligt att samla på sig ( och sälja med stor förlust) kameror som de facto ger bra resultat fortfarande. Så jag har tagit ställning för att det får fanimej bli något verkligt revolutionerande för att jag ska byta inom överskådlig framtid. Jag frestats av och till att sälja hela skiten och skaffa en mellanformatare (digital), men jag har för tillfället fastnat och hittar inga bra motiv längre enligt eget tycke och då kvittar det vad man har för utrustning.

Tekniskt bra blir det alltid, men få bilder blir det innehållsmässigt. Och det är här som det blir fukkständigt ointressant om ett kameraskrälle brusar mer än ett annat. Jag måste hitta motiven igen så jag vill klaga på mig själv.

Har hört att golfspelare kan bli så bitna av spelet att allting annat av livet nästan förlorar sitt värde, det är givetvis inget bra liv. för mig är det så att fotandet oftare nu för tiden går i stå, så när kameran kommer fram är det nästan som att jag har en ny kamera, får då gå igenom menyerna och bekanta mig med kameran igen. PGA. det så har jag inget brottom med nytt kameraköp.

Faktiskt lite tråkigt att jag tappat min ungdomliga spontanitet, och min stora iver vid olika nyköp, jag kan minnas den härliga spänning inför ett biobesök i ungdomen, den fins inte kvar längre. tusan hur man blir med stigande ålder, så jag klagar också på mig själv.
 
Sure man! Som nuvarande Canonanvändare kan jag efter Leif Bengths bilddokumention och Sten-Åkes senare inlägg konstatera att många av Canons senare skapelser sannolikt konstruerats på Säter.

Dessutom är deras kameror sannolikt formgivna av någon Stureplansfjolla. Vissa av kamerahusen har ju former som ser ut att deformerats som om någon försökt steka dem i ugnen.

jo, canons kameror är lite små-bögiga faktiskt.
 
Kodak Retina I

Min Kodak Retina I från 1938 är lite besvärlig att använda. Visst är jag van att mäta ljuset separat och ställa in tid och bländare manuellt, men det är inte det som stör mig. Sökaren är liten, bara en 3x4mm öppning att kika genom som gör det svårt för mig med glasögon att se hela motivet. Kameran saknar tillbehörssko, så ska jag använda en avståndsmätare så måste jag mäta avståndet före jag tar upp kameran. Slutaren saknar självutlösare, så jag måste använda en som tillbehör. Skärpedjupsskalan sitter på botten av kameran istället för direkt på objektivet. För att dra fram filmen måste jag först frigöra en spärr manuellt! Kameran saknar dessutom spärr mot dubbelexponeringar.

J-a skit från Kodak! Hur kunde de tidiga Retinorna bli så populära egentligen och kosta tusenlappar i dåtida motsvarande penningvärde? Ok, de tar skarpa och fina bilder, men de är knappast bekväma!
 

Bilagor

  • Retina141.jpg
    Retina141.jpg
    42.7 KB · Visningar: 364
På Nikon:

- Idiotiskt att vissa kombinationer inte är möjliga på de programerbara knapparna. Dvs ställer du en en viss funktion för när du trycker in knappen så avaktiveras "trycka in och snurra på hjulet".

- Gummi som släpper.

- Vill ha en möjlighet att köra autoiso efter vald brännvidd. Speciellt viktigt med zoomar.

- Det eviga problemet med feljusterad AF. Är dock inte enbart ett problem hos Nikon .....

På min Canon G9:
Bakvända menyer. För att stänga av en funktion skall den aktiveras i menyn. "Stänga av funktion X = On".
 
Så det skulle vara en tröst att han inte bara har grejjorna utan att han sluppit betala för dem oxo.

Life sux and then you die, eller nått liknande :)

Jag försökte bara muntra upp dig lite :).
Men självfallet har du helt rätt i att life sucks och folk har verkligen dött som flugor runt mig de senaste åren. Så har det inte varit tidigare men det beror väl på att man blir äldre .....(det senaste har jag kommit på helt själv).
 
Så har det inte varit tidigare men det beror väl på att man blir äldre .....(det senaste har jag kommit på helt själv).

Skar bort den lite allvarligare delen av ditt inlägg (vet dock hur det känns)
Nåväl nu till saken:

Vill bara klaga på att man blir äldre. Hade man inte blivit det skulle tiden stått stilla och därmed skulle man också haft den senaste tekniken i sin kamera. Alltid.

Vore kanske skönare att födas gammal och skröplig och tiden gick moturs. Man blir piggare och friskare för varje dag, grånat hår förvsvinner, man blir mer och mer förälskad i sin fru etc...
Livet slutar väl i stort sett likadant i alla fall. Man skiter i blöjan som bäbis istället för att göra detsamma på något äldreboende.

Fast man får väl ändå ett bättre slut: D v s känns lite häftigare att krypa in i ett kvinnosköte istället för att tyna bort som gammal gaggig gubbe som glömt sina egna minnen.

Å andra sidan undrar man hur det skulle kännas att få trappa ned gradvis från en FF dslr och gå baklänges genom kamerahistorien och sitta där med en Agfa Clack i bakelit.
 
Helt otroligt att en tråd där man bara får skriva negativa saker om just det egna märket helt har gått i stå efter bara drygt en månad och då efter knappt 10 sidor! Lite förvånande är det allt. Har varit på semster knappt 3 veckor och trodde att den måste ha svämmat över under den tiden....

Undrar hur lång en motsvarande tråd skulle blivit där man bara fick skriva negativa saker om andra märken än sitt eget under samma tid?
 
Lite sur på Nikon blir jag då dom inte stoppade in Matrixmätning i min F2 :( och att minneskortet tar slut efter 36 exp. Finns ju 250 bilder men dom är dyra
 
Nikons gummi som släpper, hur svårt kan det vara?

Nikons liveview har långsam af.

Sonys autoiso är långt sämre än nikons dito.

Canon har fattat hur man gör snygga och greppsköna (7d och 60d) kameror.

Härlig tråd f ö.
 
Jag håller med Lennart att för oss stillbildsfotografer händer det inte så mycket om man nu kanske inte är ren sportfotograf. Visst pixlarna ökar men 6-8 mpx räckte långt. Ju större bilden skrivs ut desto längre bort står man och betraktar den. Ökat ISO är väl inget fel på, men för oss icke sportfotograferande stillbildsfotografer finns det stativ att ta till. Jag skulle dock vilja se om någon kunde öka kontrasten för manuell fokus utan att sökaren blev mörk - det vore skönt. På sikt kanske EVF löser problemet men det är en lång väg tills de är lika bra som en FF optisk sökare. Sedan undrar jag hur länge EVFen håller.

Det glädjande är väl att utrustningen min håller väl för flera år framåt - även om ett av husen är 6 år.
 
Dåligt Gummi :) # Femtielva

Det stora gummit :) xxl blir ju större efter en tids användning till allas förtret med känt resultat ( fler Nikonians)
Det lilla gummit det man har där bak har ju förmågan att ramla av och förvinna. :(

Nikon kom på den briljanta iden att man slutade klistra på ett nytt, nu byter man hela minneskortluckan pris för några år sedan 700 kronor på enligt Lasses. Tidigare kunde man få hemskickat ett gummipaket med en liten faktura på en hundring eller nåt vill jag minnas.
Nu måste alltså kameran skickas ner a´sådär en 150 spänn, byta lucka för 700 skickas tillbaka för ytterligare en fraktkostnad så den löjliga prylen som gör så mycket för känslan att hålla kameran kostar cirka en tusenlapp.

Man ser många D kameror på bla. Blocket som säljs med "gummit på minneskortluckan saknas tyvärr "men kostar bara en mindre summa att fixa" ..jojo.

På min första F5 började gummiklädseln svälla redan efter ett halvår eller så, då skickade man en ny sats (gummi alltså) utan kostnad när jag förklarade att jag var på väg på en längre resa till Ryssland och inte hade tid eller lust att skicka ner någon kamera till dom. Var inte svårt att byta heller.

(Ok, de sista var väl lite skryt då men det är ju längesen så det kanske passerar censuren :)))
 
Undrar hur lång en motsvarande tråd skulle blivit där man bara fick skriva negativa saker om andra märken än sitt eget under samma tid?
Kolla vilken som helst annan tråd på Fotosidan.

Om jag ska fortsätta klaga så vill jag då klaga på herr fältmarskalken Bernard L Montgomery. Han må ha formulerat reglerna, men han satt ju bara och tittade på vad andra wannabe fältherrar tog reda på, genom praktiska experiment.
 
Nikons gummi som släpper, hur svårt kan det vara?

Nikons liveview har långsam af.

Sonys autoiso är långt sämre än nikons dito.

Canon har fattat hur man gör snygga och greppsköna (7d och 60d) kameror.

Härlig tråd f ö.


Urspårning att prata om snygga och greppsköna Canon-kameror. Den kommentar som kallade Canon-kameror för "lite bögiga" och fula (ja det var inte jag som uppfann den skrivningen) skulle åtminstone inte brutit mot trådens kod om han haft en Canon.

Själv håller jag helt med i kritiken mot Sonys autoiso. Den är ju helt hopplös. Den går upp alldeles för snabbt och okänsligt till alldeles för höga värden. Micke Risedal föreslog i en anna tråd att kamerorna med Sonys senaste APS-C-sensorer förmodligen är så bra att man kan skita i att bry sig om ISO och bara köra på auto som amn gör med typ vitbalans och AF. Kan bara konstatera efter 14 dagar i Sri Lanka med varierade ljusförhållanden att där är vi inte ännu men kanske i nästa generation av kamerahus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.