ANNONS
Annons

Bara negativa inlägg om egna märket

Produkter
(logga in för att koppla)
Till råga på allt tar de plats på hjulet, utrymme som kunde använts till fler C-lägen istället.

Mer fler C-lägen skulle åtminstone jag behöva en liten programmerbar lcd-textremsa vid ratten där det står vad jag tänkt använda varje läge till så jag inte blandar ihop dem.

"C8: Fjärilar i motljus mellan sjunde och fjortonde augusti."

Pentax K-5.
- Påstår sig ha många inställningsmöjligheter, vilket kanske stämmer om man anser det relevant att få välja om man vill ha en värdelös funktion på en knapp eller ha samma knapp helt utan funktion... otroligt dåligt att inte få välja vad man vill ha på de olika knapparna.
- Ingen kontinuerlig ljusmätning med objektiv utan automatisk bländare, funktionen fanns på Pentax kameror i ca 25 år men finns inte ens på dagens flaggskepp. Värdelöst av pentax att spara in på det.
- Ingen känsla i hjulet man styr slutartid med, stegen på hjulet är inte kopplade till förändringen i slutartid utan sker lite mer på måfå, igen får K-5an se sig utklassad av en 35år äldre kamera vad gäller handhavande... det är så man skäms.

Såja, några av frustrationerna avklarade :)

Negativt om Canon.. ja, designen kunde ju vara typ 100x mer innovativ. Positivt om Nikon..de pressar Canon till att bli bättre och det är mycket positivt.

Senast ändrad:
Positivt om övriga märken..puh..

Leica, absolut högsta kvalitétskänsla, snygg logotyp och namn.

Panasonic, vinner på samarbetet med Leica och håller samma kvalitétskänsla, eller åtminstone snubblande nära. Har oerhört trevligt designade, små smidiga systemkameror med högkvalitativa objektiv.

Olympus har trevlig design och hög kvalitétskänsla i sina produkter, ergonomiska och trevliga produkter i största allmänhet.

Samsung är innovativa och vågar pröva nya lösningar.

Sony jobbar hårt för att pressa de stora och lyckas ofta bra, ligger helt rätt i pris med sina kamerahus. De vågar dessutom att vara innovativa och testa nya lösningar.

Pentax kör i mångt och mycket sitt egna race och gör det mycket bra, många smidiga och engensinniga lösningar kombinerat med prispressade kamerahus av hög kvalitét.

Negativ

Det negativa med Olympus E3:
För stor sensor - ger mig för litet skärpedjup för mitt behov!!
För ljussvaga objektiv - för dem som önska kortare skärpedjup...
Dyra objektiv - nuvarande Top pro borde klassas ner till Pro. Nuvarande Pro borde bli standard. Skapa en ny Top-proserie med uteslutande fasta och extremt ljusstarka objektiv (vilket inte bör vara några problem för Olympus) där möjligen nuvarande 150;a platsar.
- Inte för att jag önskar det men det skulle ofelbart ge ett uppsving för E-serien
För liten sensor - får ickeolympusägare att kasta skit kameran vilket skrämmer bort ev köpare vilket leder till bristande försäljning och hot om nedläggning av E-serien etc etc mm mm
Ngt för kort batteritid
För tung
För stor
Saknar inbyggd generator....(tänk er veven som man tidigare vevade fram filmen med)

Det negativa med Olympus E330
Se E3 ovan men minus kommentaren om tyngd och storlek där E330 känns rätt
saknar vädertätning
Saknar batterigrepp som tillbehör.
Ngt för liten sökare
Saknar bildstabilisering

Det negativa med Olympus OM-2 SP
Svårt och dyrt att få tag på film
Dyrt med framkallning
Hmm..?

Det negativa med Rolley 35 SE
Svårt att ställa skärpan
Problem att hitta batterier
Dyrt med framkallning

Det negativa med Hasselblad 2000 F/CM
Ömtålig slutare
Ej "idiotsäkert" sätt vid byte av objektiv
Dyrt med framkallning
Skapar folkstorm bland fototokiga japanska turister i Berlin

Det negativa med Sea&Sea MMII
Svårt att ställa skärpan
Dyrt med framkallning

Positiv

Då jag är synnerligen kräsen (!) då jag väljer kamera har jag svårt att finna ngn som helt uppfyller mina önskemål.

Men Pentax tycks ha synnerligen intresssanta kameror vilka ligger väldigt bra till, dock är jag inte insatt i deras objktivserier, om de är vädertätade etc. Optiskt förväntar jag mig väldigt hög kvalitet då Pentax alltid haft fina gluggar.

Om ett systembyte skulle ske bli aktuellt blir det säkert till någon spegel-lös variant där Panasonic (och för all del Olympus) tycks ha en del att erbjuda. Mindre kamera, mindre optik och prestanda i övrigt som långt överskrider mina behov.

Men visst vore det kul med en Leica M6 eller varför inte en Contax G2 eller kanske rent av en Bessa?
//L

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar