ANNONS
Annons

Bara negativa inlägg om egna märket

Produkter
(logga in för att koppla)
Det stora gummit :) xxl blir ju större efter en tids användning till allas förtret med känt resultat ( fler Nikonians)
Det lilla gummit det man har där bak har ju förmågan att ramla av och förvinna. :(

Nikon kom på den briljanta iden att man slutade klistra på ett nytt, nu byter man hela minneskortluckan pris för några år sedan 700 kronor på enligt Lasses. Tidigare kunde man få hemskickat ett gummipaket med en liten faktura på en hundring eller nåt vill jag minnas.
Nu måste alltså kameran skickas ner a´sådär en 150 spänn, byta lucka för 700 skickas tillbaka för ytterligare en fraktkostnad så den löjliga prylen som gör så mycket för känslan att hålla kameran kostar cirka en tusenlapp.

Man ser många D kameror på bla. Blocket som säljs med "gummit på minneskortluckan saknas tyvärr "men kostar bara en mindre summa att fixa" ..jojo.

På min första F5 började gummiklädseln svälla redan efter ett halvår eller så, då skickade man en ny sats (gummi alltså) utan kostnad när jag förklarade att jag var på väg på en längre resa till Ryssland och inte hade tid eller lust att skicka ner någon kamera till dom. Var inte svårt att byta heller.

(Ok, de sista var väl lite skryt då men det är ju längesen så det kanske passerar censuren :)))

Man borde bli varnad för att köpa kameror med naturgummigrepp om man har en gammal HD eller Triumph med utanpåliggande oljerör som spricker och läcker olja (eller jobbar på verkstad och alltid har oljiga händer). Gäller även sololjefanatiker :).

Urspårning att prata om snygga och greppsköna Canon-kameror. Den kommentar som kallade Canon-kameror för "lite bögiga" och fula (ja det var inte jag som uppfann den skrivningen) skulle åtminstone inte brutit mot trådens kod om han haft en Canon.

Själv håller jag helt med i kritiken mot Sonys autoiso. Den är ju helt hopplös. Den går upp alldeles för snabbt och okänsligt till alldeles för höga värden. Micke Risedal föreslog i en anna tråd att kamerorna med Sonys senaste APS-C-sensorer förmodligen är så bra att man kan skita i att bry sig om ISO och bara köra på auto som amn gör med typ vitbalans och AF. Kan bara konstatera efter 14 dagar i Sri Lanka med varierade ljusförhållanden att där är vi inte ännu men kanske i nästa generation av kamerahus.
Varför är 'greppsköna' urspårning? Har inte canon, o kommer inte skaffa ngn, men måste säga att de är bekväma för mina händer.

En riktigt dålig sak med Contax är att dom inte finns längre. Fy Contax!
En bra sak med Canon är deras objektivfattning som gör det möjligt att använda alla möjliga objektiv, bara man skaffar en adapter.

Ja, det är till viss del sant, om man bortser från FD som ironiskt nog inte alls passar särskilt bra på EOS..

Varför är 'greppsköna' urspårning? Har inte canon, o kommer inte skaffa ngn, men måste säga att de är bekväma för mina händer.

Därför att här ska man skriva skit om sitt eget märke och inte positiva saker överhuvudtaget :). Det här är ett pajkastarforum där man inte kastar paj på andra trådmedlemmar utan på tillverkarna och deras i vissa avseenden taskiga produkter.

Nikon, som bara har halv-antika AF-S 300/4 som saknar VR och har en totalkass stativfot. Lär av Canon och släpp ett stabiliserat 300/4 och gärna ett 400/5,6 eller ännu hellre ett 500/5,6! Dessutom ska de inte kosta mer än 300/4 gör nu!

Därför att här ska man skriva skit om sitt eget märke och inte positiva saker överhuvudtaget :). Det här är ett pajkastarforum där man inte kastar paj på andra trådmedlemmar utan på tillverkarna och deras i vissa avseenden taskiga produkter.

Tråden är framförallt en seriös tråd, inte någon Helan/Halvan-tråd, en tråd där man kan skriva av sig om varför en kameramodell är som den är, det är tillåtet att svara endast om man tex håller med föregående inlägg, man har upptäckt tokigheter som samstämmer.

Tråden är ingen debatttråd i vanlig mening, man berättar om svagheter som man önskar inte borde finnas på sin egen kamera. men finessen med tråden är också att kunna berömma andra märken än sitt eget, den detaljen på märke xxx skulle inte vara dumt om min kamera också hade.

Tråden har roligt nog även haft besök av användare av Hasselblad-kameror, det finns ett stort behov av att få krypa till korset, bita i det sura äpplet, att få ta bladet från munnen, att inte alltid behöva ljuga för grannen om att min kamera är bara så himla bra.

Efter en tid i denna tråden kanske man nämner för grannen att man önskar sig nog en del förbättringar till nästa modell.

Men loppet är inte kört för någon om man känner att man vill debattera på annat sätt, det fins paralella trådar där mera är tillåtet så att säga. Där kan man kanske dra nytta av vad som skrivs i denna orginaltråd och även hänvisa till om man känner för det.

Det har förekommit små tendenser till att någon enstaka vill förlöjliga tråden, och började med onödigt kraftfulla verbala uttryck som någon form av skoj eller lek, sådant undanbedes i denna tråd. Men att bli förbannad är fullt tillåtet och även viktigt.

Vänl.//Bengt.

Ok. Tyvärr har jag inte så mkt ont att säga om nikon+sony, men jag skall fundera ett tag till.. :)

Beroende av vilken typ av fotograf man är, somliga kanske fotar mest på semestern och vid julen osv. eller om man fotar flera gånger per vecka.

Så kan det ta tid innan man verkligen kommer underfund med sin kamera, byter man till en helt annan modell utan någon erfarenhet av, tror jag att knappt ett år räcker för att helt finna sin kamera, dom lite dyrare modellerna av dagens kameror är så fullspecade av inställningsmöjligheter.

När D300 kom så kunde även erfarna upptäcka nya iställningar flera månader efter köpet.
byter man upp sig inom samma modellserie under flera år så går det givetvis lite lättare
att hantera kameran.

Själv brukar jag beskriva mig som en fotograf i Div 3-4 hälsar kanske på i tvåan ibland, en kille som Aspman huserar i allsvenskan, och går väl oftare in i landslaget under vissa perioder.

Men därmed inte sagt att även Fotogubbs/kvinna som är korpfotografer kan ta ljuvliga bilder.

//Bengt.

Johodå, man får visst skriva positiva saker. Jag citerar från urinlägget:

Grundgrejen är att skriva skit om egna märket. Börjar vi tumma på det så har vi snart ett märkeskrig även i denna tråd och det finns det redan mer än nog av. Håller man sig till det negativa blir det inte lika lätt polemik.

Inte alls. Inte skriva skit utan att skriva om vad som kan vara eller bli bättre. Det kallas produktutveckling.

Jag gillar mina Nikons mycket (och hade garanterat gillat mina Canons också om jag haft några) men det betyder inte att jag anser de vara perfekta i alla avseenden. Vad är det för fel med att ha önskemål om förbättringar? Borde väl vara en guldgruva för tillverkarna eller?

Inte alls. Inte skriva skit utan att skriva om vad som kan vara eller bli bättre. Det kallas produktutveckling.

Jag gillar mina Nikons mycket (och hade garanterat gillat mina Canons också om jag haft några) men det betyder inte att jag anser de vara perfekta i alla avseenden. Vad är det för fel med att ha önskemål om förbättringar? Borde väl vara en guldgruva för tillverkarna eller?

Äger sin riktighet, korrekt uppfattat. skriva skit undanbedes. tråden är en seriös tråd. även om stockholmare från söder har sina slanguttryck, som passar bättre i 91:an filmer.

Canon:

Jag hatar att jag måste gå upp till en modern Canon (dvs med Cropsensor vilket jag inte vill ha i min nästa kamera) för att få trådlös blixtstyrning till min 430EX utan en massa hopkok.

Jag kräver ett stabiliserat 24-70 om jag ska gå upp i semiproffssegmentet, men något sådant verkar det inte bli. Det kommer säkert dagen efter jag ger upp och köper det nuvarande 24-70t.

Ett fast 50mm med IS, oavsett bländare, vore fantastiskt. Det lär jag väl dock behöva drömma om.

Snälla, varför finns leksakslägena i "pro amateur-segmentet" (50D/60D)? Jag vill inte ha "natur" och "sport"-lägen.

Leica:

Fy fan för ljusmätningen i Digilux 3an. Den är fruktansvärt värdelös och kan både över- och underexponera på varannan bild.

Vitbalansen är så fruktansvärd att kameran inte går att använda i JPG-läge inomhus.

Varför in i helvete skapar den JPG-kopior av bilder även i RAW-läge?

Senast ändrad:
Äldre pentax (k100, k10, k20 etc) låter ju som någon står med en bössa och skjuter i farstun. Sedan är all optik obefogat dyr tycker jag. Både beg och ny. Ser många anonnser med gammla objektiv som har för höga start bud och således inte säljs.

Är sjukt avis på canikon för deras utbud av tillbehör och linser till bra priser.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar