Sten-Åke Sändh
Aktiv medlem
Det stora gummit xxl blir ju större efter en tids användning till allas förtret med känt resultat ( fler Nikonians)
Det lilla gummit det man har där bak har ju förmågan att ramla av och förvinna.
Nikon kom på den briljanta iden att man slutade klistra på ett nytt, nu byter man hela minneskortluckan pris för några år sedan 700 kronor på enligt Lasses. Tidigare kunde man få hemskickat ett gummipaket med en liten faktura på en hundring eller nåt vill jag minnas.
Nu måste alltså kameran skickas ner a´sådär en 150 spänn, byta lucka för 700 skickas tillbaka för ytterligare en fraktkostnad så den löjliga prylen som gör så mycket för känslan att hålla kameran kostar cirka en tusenlapp.
Man ser många D kameror på bla. Blocket som säljs med "gummit på minneskortluckan saknas tyvärr "men kostar bara en mindre summa att fixa" ..jojo.
På min första F5 började gummiklädseln svälla redan efter ett halvår eller så, då skickade man en ny sats (gummi alltså) utan kostnad när jag förklarade att jag var på väg på en längre resa till Ryssland och inte hade tid eller lust att skicka ner någon kamera till dom. Var inte svårt att byta heller.
(Ok, de sista var väl lite skryt då men det är ju längesen så det kanske passerar censuren ))
Man borde bli varnad för att köpa kameror med naturgummigrepp om man har en gammal HD eller Triumph med utanpåliggande oljerör som spricker och läcker olja (eller jobbar på verkstad och alltid har oljiga händer). Gäller även sololjefanatiker .