Annons

Bara en brännvidd...

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclasfoto skrev:
Pust i backen,, så kör man väl en leica M7 själv snart också, hehe:)

För att kunna ta sådär bra foton måste det vara en M6:a, för D. A. Harvey använder sådana... Han använder 3 objektiv 28mm f/2,8, 50mm f/1,4 och 35mm f/1,4. Han använder 35:an mest..
 
Det fanns en tid för inte så länge sedan då majoritéten av pressfotografer använde tvåögd Rolleiflex med en (75-80mm) brännvidd. Deras bilder blev inte sämre för det. Snarare tvärtom. Man klarade sig då alldeles utmärkt med en enda ynka brännvidd.
 
Förra årets Hasselbladspristagare, Malik Sidibé från Mali, använder enbart en 40 år gammal tvåögd Rolleiflex. Hans fantastiska bilder finns på muséer runt om i världen och det har tydligen gått bra för denne nu 68-årige man trots detta enda objektiv. Fast nu har han även en modern Hasselbladare i sin ägo och vad som berättades så lämnade han inte den nya kameran utom synhåll under sin vistelse i Göteborg. Den fick t.om ligga på magen när han sov.
 
Graal skrev:
Det fanns en tid för inte så länge sedan då majoritéten av pressfotografer använde tvåögd Rolleiflex med en (75-80mm) brännvidd. Deras bilder blev inte sämre för det. Snarare tvärtom. Man klarade sig då alldeles utmärkt med en enda ynka brännvidd.
Visst, man kan klara sig med ynka en brännvidd om man inte har mer..men varför begränsa sig? Varför göra alla bilder med ynka en vinkel?

Det finns mängder av intressanta vinklar att utforska..ser ingen anledning att ta allt med samma vinkel.

Att ta alla bilder med 80mm ger ju extrema begränsningar.
 
sagan skrev:
Visst, man kan klara sig med ynka en brännvidd om man inte har mer..men varför begränsa sig? Varför göra alla bilder med ynka en vinkel?

Det finns mängder av intressanta vinklar att utforska..ser ingen anledning att ta allt med samma vinkel.

Att ta alla bilder med 80mm ger ju extrema begränsningar.

Ja, nu är det ju EN enda brännvidd som det handlar om här och då ville jag visa att man klarar sig bra med det. Sen kan vi ha vilka uppfattningar vi vill och jag håller med dig att vi inte ska begränsa oss om vi inte behöver.
 
Graal skrev:
Det fanns en tid för inte så länge sedan då majoritéten av pressfotografer använde tvåögd Rolleiflex med en (75-80mm) brännvidd. Deras bilder blev inte sämre för det. Snarare tvärtom. Man klarade sig då alldeles utmärkt med en enda ynka brännvidd.


Ja, vem skulle inte "klara" sig med en brännvidd utan att bilderna blev sämre utan bara andra??

INGen menar att man INte "klarar" sig med en lins!

Mvh Niclas, som väljer några brännvidder till för att få utökade möjligheter, såklart utan att ta sämre bilder:)!
 
Canon EF 50mm f/1.0L

Finns det nåt ljusstarkare? Synd att det ska kosta närmare 2000 USD. Vilken boké det måste ha? ;)
 

Bilagor

  • ef_50mm_f10l_usm.jpg
    ef_50mm_f10l_usm.jpg
    4.7 KB · Visningar: 282
Ja, den skall ha en fin Boke' men knappast så att det motiverar nypriset för min del:)

Jag hade köpt film för dem pengarna mellan den och den fina f1,4,,,

Visst är 50mm fint men jag hade hellre valt en EF65mm 1,8L (Macro) USM,, om det nu hade funnits en sådan:)

Mvh Niclas.

Ps, Nej det finns nog inget lj,starkare på den b,vidden...
 
Senast ändrad:
Niclas hugger mot allt ;)

Skall vi vara strikta var trådens ämne vilken brännvidd som vi skulle välja, inte vilket objektiv ;)
 
Anvander en 16-35 zoom pa en digital SLR nastan hela tiden. Passar mig alldeles utmarkt! Vet inte riktigt vilken enskild brannvidd jag skulle foredra eftersom jag aldrig kollar vilken jag anvander. Formodligen motsvarade (pa 35mm) 28 eller 35. Sager 35.

Tycker for ovrigt zoomar ar helt overlagsna. Enda gangen det kan vara bra att ha en fast ar da det ar morkt och man behover nagot ljusstarkt. Tycker jag alltsa.
 
Re: Canon EF 50mm f/1.0L

Glock skrev:
Finns det nåt ljusstarkare? Synd att det ska kosta närmare 2000 USD. Vilken boké det måste ha? ;)
Zeiss tillverkade för NASA ett objektiv 50 mm med ljusstyrka 0,7. Det var avsett att användas för fotografering av månens mörka baksida.

Olle
 
Re: Re: Canon EF 50mm f/1.0L

Olle skrev:
Zeiss tillverkade för NASA ett objektiv 50 mm med ljusstyrka 0,7. Det var avsett att användas för fotografering av månens mörka baksida.

Olle

Skulle detta ske under full- eller nymåne?

Jag tvivlar inte på att objektivet tillverkats, men jag tvivlar på att NASA inte inser att det inte finns en "mörk" baksida av månen...
 
Nå, jag kommer ihåg en notis jag läste i ett mkt gammalt nummer av FOTO från tidigt 70-tal. Canon tillverkade ett spegeltele med brännvidden 5200mm. Objektivet fanns bara i 4 ex. Ett på Canons egen utställning av produkter, ett som NASA köpt för att fotografera månen, ett som Sovjet köpt och riktat mot den kinesiska gränsen och ett som Kina köpt och riktat mot den sovjetiska gränsen.
 
Jorrå, det fanns på 60-talet, ett normalobjektiv tillverkad av Canon, för deras mätsökarkamera, inget specialobjektiv, utan tillverkades i relativt stor serie, 50/0,95!
Rena knockouten då, inte sämre nu heller!
Dyr då, fantasipris idag!
Samlarobjektiv!
- Men alla mycket ljusstarka objektiv, av vanligt glas, inte fluorite glas, som inte fanns på 60-talet, de ger dålig konstrast på nästan alla bländare, men som sagt, Canon kunde redan då för länge sedan, tillverka något exklusivt, men tyvärr tungt objektiv, mycket glas, stor front area!
 
Jag lyckas tyvärr inte få länken att fungera.
Det var i alla fall en Zeissida där man påstod just det jag skrev i mitt första inlägg. Om Zeiss har fel kan jag inte bedömma.

Olle
 
Frågan är felställd.

Brännvidden hänger ihop med val av motivområde.
Bättre frågeställning vore
"Vilket objektiv skulle Du välja till Ditt speciella favoritmotiv om Du bara fick ta ett enda objektiv?"
 
Olle skrev:
Jag lyckas tyvärr inte få länken att fungera.
Det var i alla fall en Zeissida där man påstod just det jag skrev i mitt första inlägg. Om Zeiss har fel kan jag inte bedömma.

Olle
http://www.zeiss.de/C12567A8003B8B6F/EmbedTitelIntern/Lens_Production/$File/Lens_Production.pdf

"For the US space agency NASA, Carl Zeiss developed and built the 50 mm Planar® f/0.7 lens the world's highest speed camera lens, permitting photos to be taken of the dark side of the moon for the very first time."

De kanske gillar Pink Floyd. ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.