Annons

Bara en brännvidd...

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Visst, man kan klara sig med ynka en brännvidd om man inte har mer..men varför begränsa sig? Varför göra alla bilder med ynka en vinkel?

Det finns mängder av intressanta vinklar att utforska..ser ingen anledning att ta allt med samma vinkel.

Att ta alla bilder med 80mm ger ju extrema begränsningar.

Om man har en brännvidd som passar för det mesta så kan man ju lämna resten hemma så riskerar man inte att stå och byta objektiv när bilden finns där framför ögonen.
 
Det är därför jag använder zoomar.

Någon brännvidd som passar till det mesta anser jag inte existerar.
 
Kan du knyta ihop din säck?

sagan skrev:
Landskap kan med gott resultat fotograferas med allt från 14 till 600mm...som exempel. Lär man sig hur de olika brännvidderna fungerar och vilken effekt de ger så inser man att man kan plåta vilket motivområde som helst med vilken brännvidd som helst.Fågel med 14mm..japp, det fungerar det oxå.

Någon brännvidd som passar till det mesta anser jag inte existerar.
 
Kim: Läs igen... du säger dels att vilket motivområde som helst kan fotas med alla brännvidder från 14mm till 600mm. Men sen säger du att ingen brännvidd passar för allt. Hur hänger det ihop? Hur menar du?
 
Hustomten skrev:
Läs igen... du säger dels att vilket motivområde som helst kan fotas med alla brännvidder från 14mm till 600mm. Men sen säger du att ingen brännvidd passar för allt. Hur hänger det ihop?
Inte särskilt svårt att förstå..

Vid varje given situation passar en viss brännvidd bäst, alltså kan inte en brännvidd passa för det mesta...mycket enkelt.
 
Nej, jag talade om situationer (tycker du ska läsa bättre).

Det var det jag svarade på:
MattiasL skrev:
Om man har en brännvidd som passar för det mesta så kan man ju lämna resten hemma så riskerar man inte att stå och byta objektiv när bilden finns där framför ögonen.

Alltså situationen.
 
Nästan så man ler:)!

ALLA brännvidder kan ju givetvis användas på ALLA motiv MEN inte vid alla givna situationer och INte till alla givna önskemål av uttryck.

Här kommer såklart fördelarna med fler brännvidder,, helt uppenbart:)

Mvh Niclas.
 
Nackdelen med att bara med sig en hel arsenal objektiv ar ju att det blir sa himla klumpigt. For smidighetens skull tar jag aldrig med mig fler an 3 objektiv, det tycker jag racker mer an val.

Nu antar jag dock att fragan inte var stalld for att uppmana folk att bara anvanda ett objektiv, utan snarare som "vilken ar din favorit-brannvidd?". Sa jag fattar inte riktigt varfor diskussionen halkat over till detta amne.
 
Jag tror inte mina egna ögon, diskuteras detta igjen?!?

Det er vell solklart att skilda brennvidder ger olika uttrykk, därför är det vel en självklarhet att folk vill använda sig av detta. Det er vel som att en malar vill använda båda olja och acryl, inte för att den ena är bettre en den andra men fördi dom ger olika uttrykk. Men om man känner sig distraherat av detta när man är ute å fotar så är det vell bara å bestemma sig för man går ut och bara ta med sig ett objektiv. Men låt nu dom som kan ha med sig flera få ha det, dom har vel varken större eller mindre shans till å bli proffesionell fotograf. Detta är jo i grunden bara en smaksak.

Mvh Maritha
 
Fredrik80 skrev:
Nackdelen med att bara med sig en hel arsenal objektiv ar ju att det blir sa himla klumpigt. For smidighetens skull tar jag aldrig med mig fler an 3 objektiv, det tycker jag racker mer an val.
Nu antar jag dock att fragan inte var stalld for att uppmana folk att bara anvanda ett objektiv, utan snarare som "vilken ar din favorit-brannvidd?". Sa jag fattar inte riktigt varfor diskussionen halkat over till detta amne.

Visst det hela handlar ju om vad man fysiskt mäktar med och anser vara praktiskt i den specifika situationen,, men det blir ju en helt annan diskurs även om det naturligt nog blir en aspekt under temat/tråden.


Att diskussionen halkat över till detta ämne är såklart lite knas men inte så konstigt när man tidigare helt felaktigt (enl mig:) kapade tråden som omhandlade detta ämne. Det finns således fortfarande näring att hämta hos båda parter,,,

En historisk parralell blir våra världskrig där det Första aldrig blev/var 100% avslutat,, det gav näring till starten av det Andra,,, En grym liknelse här under fotosidan,-) men dock en teori som fungerar både i det lilla och stora perspektivet.

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=19848&perpage=15&pagenumber=1

Mvh Niclas.
 
Med mitt AF-S 18-1600mm f/4 kan jag lösa de flesta situationer. Synd att jag måste ha den monterad på en lastbil bara... ;-)

/Pontus
 
Ingen bestrider att olika brännvidder är bra vid olika situationer, men diskutionen skenade till att det skulle finnas ett motstånd i det, i samband med att diskutionen övergick till objektiv...

Frågan var ju som sagt... Vilken brännvidd väljer du om du bara får en. Det har inte med objektiv, zoomar eller fasta att göra ;)
 
Hustomten skrev:
Ingen bestrider att olika brännvidder är bra vid olika situationer, men diskutionen skenade till att det skulle finnas ett motstånd i det, i samband med att diskutionen övergick till objektiv...

Frågan var ju som sagt... Vilken brännvidd väljer du om du bara får en. Det har inte med objektiv, zoomar eller fasta att göra ;)

Tack, Janne, detta har jag påpekat ovan 2 gånger tidigare. Men trots det blir det samma sorts diskussion som har funnits tidigare i forum.
Det är tydligen populärt att försvara sina val av objektiv, vilket inte är så konstigt egentligen, när man nu har investerat sina pengar i dem.
 
Jag förstår det inte som att ngn försvarar sina objektiv utan snarare att man försöker belysa viktiga aspekter runt trådtemat.

Visst blir det lite offtopic här och det skall väl beklagas men frågorna som dykt upp runt offtopicgränserna anser i alla fall jag vara ok rellevanta.

Visst är det lätt att välja sin valda b,vidd och sedan skriva den under tråden men att ngn önskar att motivera sitt val och att det blir lite offtopicgränsprat tror jag inte har skadat ngn:)
Mvh Niclas.
 
Utan att tänka på konsekvenserna så skulle ca 2000mm f/1.0 vara lämpligt med ett par gråfilter till då jag gärna plåtar fåglar. Får man fuska av de som finns så tar jag ett 1200/5.6 och säljer det och köper allt jag behöver.

Grymt svår fråga då alla brännvidder behövs. Får väl kika i sina egna bilder och ser att jag gärna plåtar på ca 150-200mm avstånd så av de som finns får det bli ett 200/1.8 som jag får byta mot ett 200/2.8 när jag blir äldre och svagare.

Fast det går inte att välja, tänk er själva om ni som jag exv skall till Skottland i 13 dagar i sommar bara för att fota, vad välja? 15-24mm för vy/panorama, 35-50mm porträtt? 100mm med macro för kryp och typ folk på torget bilder, 200-1000mm för djur och fåglar? Hemska tanke att bara få ta med sig en brännvidd!
 
Bara en brännvidd..

Det är verkligen bedrövligt att läsa alla inkonsekventa, svar på den inledande frågan till tråden "BARA EN BRÄNNVIDD..."
Brännvidd, frågas det efter, som skulle vara mest användbar eller favorit, borde väl alla fatta!

Nerå, här lämnas svar på zoomobjektiv, med stort omfång, fantastiska möjligheter till närbilds fotografering m.m, när fotografen mycket väl känner till att zoomobjektivet har variabel brännvidd,- ja, vilken är då den mest universella brännvidden på zoomobjektivet?
Säkert är det en personlig fråga, vilket tråden oxå skulle behandla!
Några hade svårt att välja ut vilken brännvidd, gav därför flera svar, men frågan var ju redan ställd "bara en brännvidd.."!
Någon ansåg att alla brännvidder går att använda till praktiskt allt.
Är det häftigt att ta porträtt med ett fisheye 15 mm eller vandra i fjällen med ett tungt teleobjektiv 1200 mm?
Det går ju att ta bilder utan att ställa in skärpan exakt oxå, felexponera grovt, men flertalet fotografer vill nog ändå efterlikna verkligheten i det färdiga fotot!
Objektiv och brännvidd kan vara samma rätta svar, OM DET ÄR EN FAST BRÄNNVIDD, men inte om objektivet är ett zoomobjektiv, det känner alla till, utan tvekan.
Men, varför blir ändå så många svar så fel?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.