Annons

Bara en brännvidd...

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Bara en brännvidd..

?
För det första vad är det som är så fel med att svara och senare motivera sitt svar? Om det sedan också kommer en reaktion på en motivering är det så konstigt? Är det fel att det blir en liten diskurs runt det?

Att det är tungt att dra med en 1200mm på fjället förstår nog alla men vad har liksom det med saken att göra?

Att ngt är tung har inte hindrat den som anser att det är motiverat och funktionellt i en viss situation,,, det har ju inget att göra med "att allt teoretiskt går att fota med alla brännvidder",eller?

Undrar:)

Mvh Niclas.
 
Jag hade valt en 35:a för dess allroundhet. Med den brännvidden går det fint att fotografera så skilda saker som tex landskap, porträtt/miljöporträtt, "närbilder", gatuliv, allmänfoto och fåglar.
 
Nu har jag följt den här tråden. Jag tog med mig min dotter och åkte till Skansen endast iklädd ett 50 mm objektiv. Kunde snabbt konstatera att 50 mm är en myt.

I vanliga fall brukar jag ha 105 mm som enda objektiv. För mig fungerar det till 99% av mina bilder.
 
PerFogelberg skrev:
Jag tog med mig min dotter och åkte till Skansen endast iklädd ett 50 mm objektiv.
Kan gissa att du drog mer uppmärksamhet än alla Canons vita objektiv tillsammans... :)

Jag tycker att 50mm är bra. Sedan har man ju ben att gå fram och tillbaka med. Svårt att komma nära djur på Skansen dock.
 
Bara en brännvidd..

Niclas skrev:

För det första vad är det som är så fel med att svara och senare motivera sitt svar? Om det sedan också kommer en reaktion på en motivering är det så konstigt? Är det fel att det blir en liten diskurs runt det?

Att det är tungt att dra med en 1200mm på fjället förstår nog alla men vad har liksom det med saken att göra?

Att ngt är tung har inte hindrat den som anser att det är motiverat och funktionellt i en viss situation,,, det har ju inget att göra med "att allt teoretiskt går att fota med alla brännvidder",eller?

- Du måste ha totalt missuppfattat vad en tråd, med en start av "Bara en brännvidd.." handlar om,
ett enkelt svar på frågan, vad annat kan ges svar på?
1200mm har ingen ansett vara ett universellt objektiv, däremot gav jag ett exempel på ett objektiv, som få tar med sig på en fjällvandring, svaret från mig kom av sig att, någon ansåg att alla objektiv passar till allt, vilket sågar hela frågan i trådens start!
Vad Du menar med ett svar och därefter motivera sitt svar, hänger jag inte med på, vad vill Du komma egentligen, alla motiverar väl sitt svar?
Men att räkna upp zoomobjektiv, när frågan gällde inget annat än val av brännvidd, verkar nog som en missuppfattning?
 
Alexandersson skrev:
...tänk er själva om ni som jag exv skall till Skottland i 13 dagar i sommar bara för att fota, vad välja...
När vi gifte oss i Spanien hade jag med mig en Minolta X-700 med 50mm.
Samma när vi tog semester två veckor på Rhodos.
När vi bilade runt i Italien följde 35 och 90:mm med.

Hade jag ibland velat ha med en 24:a eller 600:a?

Absolut. Men mitt val när jag bara tar med ett objektiv blir alltid 50:mm (35 för digitalt).
 
yehaa

100mm/macro till 6X7 formatet
Motsvarar väl ca 50mm till 135mm formatet.,... Rätta mig om jag har fel

Till småbild skulle jag välja 35mm
 
Re: Bara en brännvidd..

larsborg skrev:
- Du måste ha totalt missuppfattat vad en tråd, med en start av "Bara en brännvidd.." handlar om,
ett enkelt svar på frågan, vad annat kan ges svar på?
1200mm har ingen ansett vara ett universellt objektiv, däremot gav jag ett exempel på ett objektiv, som få tar med sig på en fjällvandring, svaret från mig kom av sig att, någon ansåg att alla objektiv passar till allt, vilket sågar hela frågan i trådens start!
Vad Du menar med ett svar och därefter motivera sitt svar, hänger jag inte med på, vad vill Du komma egentligen, alla motiverar väl sitt svar?
Men att räkna upp zoomobjektiv, när frågan gällde inget annat än val av brännvidd, verkar nog som en missuppfattning?



OM du är så angelägen att inte "missbruka" under tråden så borde väl vår lilla diskurs kunna anses som just det:)? Eller.

Förstår inte vad som är fel med ett sidosår här och där under trådarna. Att det ibland glider ut för mycket är väl uppenbart men varför hettsa upp sig så,,,

Jag kverulerar inte mer i detta inlägg och hänvisar till mina tidigare inlägg under tråden. Där har du svaret på din fråga.

Mvh Niclas, som står fast vid valet av 500mm och fullformat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.