Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bara 100% negativt..

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
Det här är egentligen inte något helt seriöst förslag på funktion, så ni behöver inte orda om det..

..men jag fick en tankeställare och kom fram till att..

..tänk om man kunde lägga in bilder som man kunde kryssa i en ruta med att man bara ville ha negativ kritik. Då skulle man snabbare och i större utsträckning få reda på de fel man gjort i bilden.

Själv tycker jag många ofta skriver "underbart!" om en bild, men inget mer..

Aha.. det är inte ofta som vi får förslag som vi inte hört förr eller som vi inte själva diskuterat, men detta var det.

Jag sätter upp detta på "fundera-på" listan.

(D)

helt seriöst. kanske

det vore bra om man var tvungen att skriva nåt positivt samt något negativt.

kanske inget för kritikalbumen, men kanske en funktion man kunde klämma in nåstans. ett forum el liknande. eller som en temporär grej på nåt sätt.

det är frustrerande när man måste skriva nåt negativt om något som man inte vill göra det om, och vice verca. men rätt lärorikt och kul.

tror jag.

dessutom känns det sympatiskt, framförallt när det gäller den negativa kritiken, att man måste finna något som är bra med bilden.

Helt OT. Anna, har du inte stora bokstäver på ditt tangentbord? Varje gång jag läser något från dig så ser det ut som ett enda långt stycke eller som ett antal utslängda tankar utan början och slut. Kanske jag börjar bli gammal, men jag gillar stor bokstav i varje ny mening, mest för läsbarhetens skull.

intressant att folk vekar hålla med mig..

Det är enligt mig den "negativa kritiken" som är positiv för mig som fotograf, för det är ju den man kan dra lärdom av.

Visst kan det vara roligt att få veta att "himlen var vacker" och att "färgmättnaden var underbar", men då skulle jag hellre vilja veta att "beskärningen var dålig i högerkant" eller att "det är en sak i bakgrunden som stör bilden".

Håller med till 100%
För oss med en mer känslomässigt mer lössläppt kultur i vårt kommenterande är det också skönt att slippa ödsla tid på de som bara vill ha konstruktiv kritik.
Känns inte kul att skriva en kommentar som den som har bilden inte vill ha.
Så...fram för krysset.
Mvh/-Anders

Konstruktiv är inte asfin eller negativ

Lite filosoferande om kritik

Att uppmana till negativ kritik köper jag inte.
Redan nu ser man ju hur de flesta är livrädda för att säga något negativt.

Ska man kritisera hela bilden och med allt på en gång vilket de flesta gör så blir det stopp i huvudet och allt man får fram är "Bra bild". Ska man ge negativ kritik borde det då logiskt bli "dålig bild" eller i bästa fall "skärpan ligger fel". Hur mycket hjälp är det?

När jag kollade in kritiksidorna tänkte jag först föreslå en funktion. Lägg in en automatik så det står "asfin bild betyg fem" på alla bilder så slipper alla knappa in det hela tiden :--)

De som ger negativ kritik går lätt över gränsen. Såg att någon yrkesfotograf laddat upp bilder till kritiksidorna.Men bilder han redan sålt till reklamfirman. Han rackade ned på andras bilder med nedsättande och hånfulla kommentarer om deras bilder och bildtexter. Märkligt. Lite rasslig självkänsla kanske? Men han kunde minsan ge negativ kritik.

Men de flesta kritiker vill väl hjälpa med sina kritikkommentarer? Det hoppas och tror jag att många vill. Att få kritik från oss mindre fotokunniga är säkert också intressant för en yrkesfotograf. Vi är ju samhället - hans kunder. Därmed är vi alla viktiga som kritiker Utmaningar brukar vara bra, fast svåra att bara hitta på i hastigheten. - Men jag kan inte så mycket om foto, kanske någon säger. Skit i det, kan du se bilden kan du kritisera.

Negativ kritik kan så lätt skada
Jämför med ett barn som är sex år. Det kan kanske läsa och skriva lite men behöver lära mer. Att säga till barnet att hon ska använda pronomen och adjektiv på rätt sätt skapar bara en broms och hinder. Läraren lär aldrig barnet att skriva. Det lär sig barnet helt och hållet själv. Däremot är avsatt tid och tillgängliga impulser en hjälp. (Bryr mig inte om att utveckla didaktiska och metodiska utläggningar då det kan bli lite grumligt). Ett exempel är om barnet läser tusen sidor text börjar det se mönster och listar ut det mesta av språkkoderna och senare, långt senare kan hon uppfatta grammatiska regler. OT (Förövrigt kanske det krävs tusen bilder för att det ska bli något bildskapande också? Puuh, jag får gå ut och jobba på det. /OT

Barnet behöver bekräftelse som exempelvis "att där stavade du helt rätt. Där har du stavat rätt på alla ord i hela meningen. Jättebra! Först när barnet ler med hela kroppen av bekräftelsen, inte berömmet, är det tid att kolla in det felstavade ordet. För då är barnet på jakt efter den där pirrande känslan och kastar sig på problemet med det felstavade ordet. Lustigt nog fungerar vi vuxna exakt likadant

Att ge konstruktiv kritik är något annat än negativ kritik. Att ge konstriuktiv kritik är inte att skiva "asfin bild".
.
Nej bryt ned kritiken i delar så blir det så mycket lättare. Jag gjorde min egen mall enligt:

1. Börja med att se något bra i bilden. Det finns det alltid. Om bilden är uppenbart "klantig" får man väl anstränga sig då men så dålig bild har jag inte sett här än. Det finns alltid någonting bra

2. Se var fotografen är och ställ gärna en fråga från vad bild eller bildtexten säger dig.

3. Ge fotografen en ärlig tanke, en utmaning eller en väg att gå vidare på

4. Läs din kritikkommentar innan du sparar den och redigera bort alla dina värderingar. De tillför ingenting till fotografen.Jag menar exempelvis att man inte gillar sport men bilden råkar vara en bild om fotboll etc

Den rutinen är faktiskt enklare och konstruktivare än att bara skriva: "Asfin bild."
Eller ännu värre: "du ska ta bort löven på bilden de stör mig."Who cares? Varför stör löven då?

Alltså som kort exempel:
1. Bilden är skarp, välkomponerad. Bästa jag sett i dag
2. Jag gillade motivvalet och oj vilken glöd i färgen. JAg tänkte på midsommarfest först

3. Om du beskar övere kanten lite tror jag den blir ännu bättre. Kolla in de svarta prickarna nere till vänster. Är det skannern som är dammig? Verkar lite underexponerad.

Lär du dig rutinen enligt ovan kan du sen bryta mot den, om det resonemanget känns bekant.

Senast ändrad:
Håller med föregående skribent till viss del. Däremot så är ju konstruktiv kritik både dålig och bra kritik. Däremot vill jag mena, (läs: när det gäller mig och min fotografering) att den negativa kritiken är något viktigare än den positiva. Jag ser nog lättare det som är bra, än det som är dåligt, i min egen bild.

Därför betyder men mening som "testa byt vinkel nästa gång därför att solen stör", mycket mycket MER än en mening som "Den här vinkeln var bra, för solen passar så bra in".

Absolut bästa kritiken är ju när man får reda på både vad som är dåligt och bra. Tyvärr blir det bara få ord i kritiken, och då oftast bra kritik, som egentligen inte betyder någonting, eftersom jag redan kommit fram till vad som är bra med min egen bild.

Det var mycket bra där Sven.

Men lättast är det att dom som är för egotrippade självupphöjande och antiintrospektiva och känslomässigt för svaga att ta ett - Underbar!.
Och det är många!
Att dom får sätta ett kryss över bilden så vi andra också slipper i onödan säga att bilden är underbar.
Låt dom nu eftersom dom själva vill, sätta ett kryss.
Och krysset bör gå över hela den lilla bilden så man slipper förstora den.
Då får dom sin egen lilla tråkiga värld, med enbart konstruktiv kritik.
Det här har man läst om nu flera ggr.
Låt dom få ett eget hörn. Alla vill ju det, och skulle må bra av det.
Mvh/-Anders

Senast ändrad:
elohim skrev:
Håller med föregående skribent till viss del. Däremot så är ju konstruktiv kritik både dålig och bra kritik.
bästa kritiken är ju när man får reda på både vad som är dåligt och bra.
´

Hej Elohim. Jag kan vara helt fel nu men.. Du skrev att du "höll med en del men däremot"... Vill bara kolla så vi inte missförstår varandra där för ordet "däremot" gör att jag undrar om du tolkat mig fel

Jag menade exakt så som du, att konstruktiv är både dålig och bra och att bästa kritiken är när man får reda på vad som är dåligt och bra.

Som jag tolkar det säger vi samma saker förutom att du vill betona negativ kritik lite mer.

Men det var det första "däremot" som jag inte fick kläm på.Det som finns i citatet ovan.

Svårt det där att tolka ord och vad man menar. .

Gatufoten skrev:
´

Hej Elohim. Jag kan vara helt fel nu men.. Du skrev att du "höll med en del men däremot"... Vill bara kolla så vi inte missförstår varandra där för ordet "däremot" gör att jag undrar om du tolkat mig fel

Jag menade exakt så som du, att konstruktiv är både dålig och bra och att bästa kritiken är när man får reda på vad som är dåligt och bra.

Som jag tolkar det säger vi samma saker förutom att du vill betona negativ kritik lite mer.

Men det var det första "däremot" som jag inte fick kläm på.Det som finns i citatet ovan.

Svårt det där att tolka ord och vad man menar. .

Ok, visst jag förstår. Tänkte väl på det du skrev,
"Att ge konstruktiv kritik är något annat än negativ kritik."

..men som du skrev nu, att det faktiskt är en del av kritiken - ja, vi menar samma sak =)

elmfeldt skrev:
Helt OT. Anna, har du inte stora bokstäver på ditt tangentbord? Varje gång jag läser något från dig så ser det ut som ett enda långt stycke eller som ett antal utslängda tankar utan början och slut. Kanske jag börjar bli gammal, men jag gillar stor bokstav i varje ny mening, mest för läsbarhetens skull.

det är en vana jag har. har inte använt stor bokstav på flera år. när jag skrev mycket poesi så tyckte jag det var snyggare att utesluta stor bokstav. det blev ett bättre flöde. det funkar nog sämre i vissa sammanhang ( typ forum) och bättre i andra.

när jag skulle skriva ett arbete i filosofi så tänkte jag att det nog var bäst att skriva stor bokstav. men jag beslutade mig för att köra med de små. jag frågade faktiskt läraren sen om han tyckte det var störande, men det tyckte han inte alls. han var dessutom svensklärare också.
det funkar som sagt bättre i vissa sammanhang än i andra. att inte känna av en tydlig början och ett tydligt slut är ju oftast bara bra när man tex skriver poesi.

jag tycker det beror på hur man delar upp det man skriver också. en kompakt massa som förvisso innehåller stor bokstav kan också kännas jobbig att ge sig på.

men jag förstår hur du menar. har dock inga planera på att ändra mig just nu:)

Rättelse och tillägg

Aggh. jag skrev och pratade med andra samtidigt. Fel av mig. .

Min första rubrik borde ha varit tydligare.Jag borde skrivit så här:

Konstruktiv kritik är inte bara att skriva vad som var bra eller vad som kan göras bättre, den är båda delarna

Tillägget är att jag tror att krävs en mästare att väga orden på guldvåg om han/hon BARA ska skriva negativ kritik. Många, även de som anser sig hårdhudade, ser bilden som en del av sig själv och läser så lätt in personangrepp på de mest vänligt menade men ev. slarviga formuleringar. Att skriva exakt vad man menar är svårt. Jag kan det då inte.

Oavsett hur man tolkar varandras inlägg här...även mitt överdrivna. Så finns det bevisligen många som bara vill ha konstruktiva kommentarer.
Och för mig som inte bara ger konstruktiv kritik och själv är glad över alla varianter av kommentarer skulle det vara skönt om man visste vilka det var som enbart vill ha en analys..
Även om jag håller med om mycket i det som Sven och Calle skriver och att det klimatet som ni beskriver vore bäst..
En annan färg på bildtittel kanske vore något.
Då vet man att ett Underbart inte passar sig.
Utan då går bara de som vill analysera bildens innersta egenskaper in där.
Mvh/-Anders

..tänk om man kunde lägga in bilder som man kunde kryssa i en ruta med att man bara ville ha negativ kritik. [/B]

Kan inte den knappen vara till texten:
"jag tåler (alt; kan hantera) både konstruktiv och negativ kritik"
istället???

Men håll med om att det blir ett löjens elitskimmer över krysset.
Har förövrigt svårt att förstå de som inte kan ta ett Underbar i en rad av kommentarer.

Ni kan väl åtminstone skriva under bilden där man kommer in att ni bara är intresserade av bildanalys och inte spontana glädjetjut.
Känns tråkigt att kommentera bilder medan en sån här diskusion pågår.
Man vill ju ge kommetarer/tankar till de som vill ha dom. Inte till en som ser ner på vad man skrivit.
Mvh/-Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar