Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Backpacka med fotoutrustning?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har backpackat med d70 + 18-70gluggen och det har gått jättebra. Täck av blänkande detaljer på kameran samt alla ställen där märket står med exempelvis svart el-tejp och sätt på en LCD Cap http://shop.shiftlenses.com/shopownerdesign/lcdcap.htm

När det inte syns att det är en "dyr" digital systemare kan du känna åtminstone lite tryggare.

Ang backup och lagring så ger jag inga tips. Det finns risker och fördelar med alla sätt.

Ha så trevligt på resan!

Kul att höra att så många har tagit med sig sin utrustning på resan! Det är inte vikten jag funderade mest över, utan just ifall man kan lämna grejerna på hotellet utan problem de dagar man till exempel bara skall ligga på stranden...

personligen så skulle jag aldrig lämna ngt så värdefullt bakom mig oavsett safe eller hotellrum. Kanske på Plazahotell eftersom det känns säkrare, behöver ju inte vara det. Men backpacking nej då SkALl allt med hela tiden.

Det jag inte orkar ha med överallt är inte vitts att plocka med sig.

Skulle lätt åka till sydöstafrika med det stora tele + + om målet var just de motiven. Om motiven var andra så åker andra grejer med. Allt bär jag alltid med mig.
Risken torde ju vara större att man på wildliferesan inte heller får tid att bada och bara göra inget på en strand så då kan man ju ta de tyngre grejerna.. Om man däremot vill fota gatuliv och så så kan det ju bli en och annan dag på stranden och eftersom prylarna är lättare då så åker de också alltid med...... perfekt.

Mvh Niclas,

Niclasfoto skrev:
personligen så skulle jag aldrig lämna ngt så värdefullt bakom mig oavsett safe eller hotellrum. Kanske på Plazahotell eftersom det känns säkrare, behöver ju inte vara det. Men backpacking nej då SkALl allt med hela tiden.

Det jag inte orkar ha med överallt är inte vitts att plocka med sig.

Skulle lätt åka till sydöstafrika med det stora tele + + om målet var just de motiven. Om motiven var andra så åker andra grejer med. Allt bär jag alltid med mig.
Risken torde ju vara större att man på wildliferesan inte heller får tid att bada och bara göra inget på en strand så då kan man ju ta de tyngre grejerna.. Om man däremot vill fota gatuliv och så så kan det ju bli en och annan dag på stranden och eftersom prylarna är lättare då så åker de också alltid med...... perfekt.

Mvh Niclas,

Jag kommer troligtvis inte ha med mig allt alltid, det kommer bli en del bad och så. Då kommer den stora ryggsäcken ligga kvar på hotellet... och om systemaren är med kommer den vara nedgrävd i väskan (alternativt i saftey boxen om den ryms)... Detta kanske är en dum idé trots allt?

Danne W skrev:
Jag kommer troligtvis inte ha med mig allt alltid, det kommer bli en del bad och så. Då kommer den stora ryggsäcken ligga kvar på hotellet... och om systemaren är med kommer den vara nedgrävd i väskan (alternativt i saftey boxen om den ryms)... Detta kanske är en dum idé trots allt?

Det här är ju det ständiga problemet när man reser. Bankkort, pass och minneskort(eller annan media med bilder på) är ju det mest värdefulla man har. Å andra sidan är det så litet att det går att ha med sig. I somras hade jag en vattentät lösning med mig. kolla på ex Stadium. De har en sån börs man har innan för trjan som är vattensäker. Märket: Haglöfs Modell: Watatait. Pris cirka 259:- Rekommenderas!!!

Det är synd att bli rädd för att ha med sig kameran tycker jag! Den är ju inköpt för att användas.

Kameran får man mer eller mindre vara beredd på att bli av med i värsta värsta fall. Bilderna är ju det som är ovärderligt enligt mig.

Danne W skrev:

Tror inte man kan säga innan om det är dumt eller ej. Ta med dig prylarna och använd sedan ditt sunda förnuft från fall till fall. Jag har lämnat/lagrat prylar ibland och i andra fall absolut inte kunnat tänka mig göra det. Ofta kan man hitta rekommendationer i guideböcker till de ställen man kommer. Vissa hotell/gästhus har bättre rykte än andra o.s.v. Har trots allt varit på resande fot sammanlagt ett drygt år och ännu inte blivit bestulen. Däremot sjabblat bort en hel del saker genom tankspriddhet. Jag är mer rädd att glömma kvar eller tappa mina prylar än att någon snor dem.

Annars kan du ju handla en undervattenspåse till kameran, så kan du ta med den ut i vattnet också. Och kanske få lite roliga bilder på köpet! http://www.ewa-marine.de/english/index.htm

Tack så mycket för alla värdefulla inlägg! Smart med en vattentät börs, bankkort och grejer vill man ändå alltid ha nära sig!

Jesper, förklara gärna vad som gjorde att du inte vill göra om resan med prylarna du hade med dig!

Angående försäkring. Det är väl olika från bolag till bolag, men hur stor del av värdet på utrustningen får man tillbaka om den skulle bli stulen/förstörd.

Angående "undervattenspåse" till kameran som någon skrev om... Nån som har provat en sån? åsikter? Har nämligen funderat på att köpa en, men tycker att den ser så "klen" ut, man vill ju inte att den läcka in vatten!

linusf skrev:

Det är synd att bli rädd för att ha med sig kameran tycker jag! Den är ju inköpt för att användas.

Kameran får man mer eller mindre vara beredd på att bli av med i värsta värsta fall.

Jag är helt på Linus sida här. Att åka på en så pass lång resa och lämna kameran hemma känns helt fel för mig. Jag har backpackat vid tre tillfällen i Asien och har alltid haft med mig min systemkamera. Visst kan man vara lite nojig ibland och i slutändan har jag nog tagit större risker med utrustningen än vad jag hade gjort hemma. Mitt koncept bygger på att man inte visar upp sin utrustning för alla och envar utan har den nedpackad i väskan när man går in respektive ut från hotellet/bungalon etc.
Jag bodde i tält 3 veckor på Koh Phi Phi och förvarade allt jag ägde inklusive pass, biljetter kamera mm. i tältet. Skyddet den gången var förmodligen att ingen räknade med att någon skulle vara så dum att ha dessa saker i ett obevakat tält.
Jag har också lagt min systemkamera i en hög med smutstvätt på min säng på ett vandrarhem i San Diego. Jag delade rummet med ett gäng Argentinska ungdomar.

Nu vill jag kanske inte uppmana dig till att göra så här, men jag menar att det går att påverka riskerna med det beteendet du har. Om man tex riggar upp digitalkamera, laptop mm på terassen till sin bungalow, som man tänker bo i någon vecka, ja, då har man bäddat för bekymmer.

Ta med dig kameran, åtminstone med kitobjektivet om du är rädd för att vikten skenar iväg. Ta sedan ut lite andra grejer ur packningen och lägg i ditt 70-200 också. :)

Var precis på väg att fråga samma sak när jag såg tråden.. :p För min del blir det OZ, NZ och lite Thailand (6 månader). Jag fick möjligheten att "öva" lite i sommar på en tvåveckors båtluff i Grekland. Då hade jag med mig 20D, 10-22, 28-75 och fast 50:a (som efter ett fall tidigt på resan dog..inte en bild blev det med den). Erfarenheter från den resan är: vidvinkel är kung! Om jag bara fick ta med ett objektiv hade 10-22:an legat i ryggan på denna resan. Tycker du definitivt ska ta med systemkameran och kanske t.o.m komplettera med en pocketkamera. Köp en ryggsäck med kombinerat kamerafack och plats för handduk/badkäder och limma fast den på ryggen. Funkar som daypack och handbagage. När du "luffar" mellan bussar så hänger du den på magen..(limmet på ryggen kanske inte var någon bra idé ändå ;-)). Har sett kanonfina bilder från Asien från en amerikansk kille som körde 300D, 17-40, 50/1.8, och 70-200/4

Jag tågluffade i somras i Europa och hade systemkamera, visserligen analog, med mig.

Mitt tips om du vill känna dig lite säkrare är att ha någon låsbar kameraväska som du kan låsa fast med kodlås med stålvajer, gjorde iaf att jag kände mig säkrare. Låset kan ju också användas om du vid tågresor eller liknande inte alltid kan ha 100% koll på dina väskor.

Så, ta med kameran!

Att bära utrustningen

Tänkte passa på och fråga en sak. Jag har backpackat en del och hade alltid min kamera med mig. På den analoga tiden hade jag en systemkamera med ett objektiv på den och ett tele. Men med övergång till digitalt blev det allt mer att bära med mig. Samt införskaffade jag mig ytterligare objektiv. Härmed min fråga: hur ni som backpackar bär er utrustning?

Hittills har jag haft en stor ryggsäck för alla nödvändigheter och en mindre för fotoutrustningen, som hängde på bröstet. När jag väl kom till ett sovställe lämnade jag den stora där, flyttade den lilla till ryggen och drog på stan eller vart det än var. Jag hade alltså alltid min kamera med mig. Både från säkerhetens synpunkt och för att inte missa ett fototillfälle.

Men nu när utrustningsantalet bara växer i mängd och tyngd räcker inte min vanliga lilla ryggsäck. Jag funderar på att köpa en dedikerad fotoryggsäck. Finns det sådana som går att bära både på bröstet och på ryggen?

Eller ännu mer intressant, hur gör ni? Hur bär ni utrustningen både när ni har den stora ryggsäcken med er och när ni går lättpackade på plats?

allt gick ner i en stor fotoväska så tyngden var inga problem utan det var oron att hela tiden ha koll på grejerna. särskilt när man åkte tåg i flera dagar eller när man bodde på små mystiska hostels uppe i bergen.

kändes som man inte kunde slappna av helt och njuta av semestern. så nästa gång åker jag med en liten mellanformatskamera (fuji 645 zi)

Re: Att bära utrustningen

timofej skrev:
Eller ännu mer intressant, hur gör ni? Hur bär ni utrustningen både när ni har den stora ryggsäcken med er och när ni går lättpackade på plats?

Så här. Det här är jag på Everestleden i Nepal för två år sedan. Det jag har på mig är en Lowepro Top Load Zoom AW med överdraget regnskydd, men i detta fall fungerande som kombinerat kamouflage/snorskydd. I väskan har jag proppat ned, i huvudfacket EOS 30 med 28-135mm IS och Tokina 17mm. I de tunnare ytterfacken ligger 24mm/2,8, 50mm/1,8 och EOS 300. I ett blått midjebält där under, 75-300mm IS. I byxfickan en Olympus My2. Film och annat tillbehör i stora ryggan.

Nu har jag skaffat den något större Toploader 75 AW.

Kört på detta vis några år nu, både i Asien och i fjällen. Tycker det funkar så bra något kan göra. Går jag utan rygga har ändå kvar kameraväskan över magen. I fjällen i somras, när jag bar på mer, hade jag en objektivväska hängande i stora ryggans midjebälte plus en mindre toploadväska över axeln.

Bilagor

• img_0430_400x.jpg
    img_0430_400x.jpg
    44.2 KB · Visningar: 557
Jag glömde min analoga systemare på ett litet kafe på ett torg i Phnom Penh, Kambodja förförra året. När jag kom tillbaka efter ett par timmar fick jag tillbaka den, fint inslagen i en plastpåse. Den var säkert värd en månadslön för personalen.

Är det sådant här som kallas för solskenshistorier?

Här har vi en variant med stor utrustning. Denne man tog sig så på detta vis runt i tolv länder i Asien under 21 månader. Ofta liftande och boende hemma hos folk han mötte. Det funkade!
(Fast jag vet inte om jag kan rekommendera det)

Bilagor

• img_0244_400x.jpg
    img_0244_400x.jpg
    51.5 KB · Visningar: 552
Jalong skrev:
Här har vi en variant med stor utrustning. Denne man tog sig så på detta vis runt i tolv länder i Asien under 21 månader. Ofta liftande och boende hemma hos folk han mötte. Det funkade!
(Fast jag vet inte om jag kan rekommendera det)
Haha! Härlig gubbe! :) Tack för idéerna! Fick du ner både EOS 30 och 300 i Top Loader?!! Wow! Visste inte att de var så rymliga. Funderar dock på om man går på stan utan den stora ryggsäcken vill man ofta ha andra små grejer med sig: tröja, vatten och dylikt. Hur löste du detta problem? Undrar också, är det inte jobbig för nacken att bära en sådan väska? Själv blir jag ganska fort trött i nacken med enbart drygt ett kilo på den. Även axlarna börjar värka fort med 5 kilo i ryggan om jag inte använder midjebältet. Och var hade du stativet?

Vet du vad använde mannen på bilden för väska? Har vekar ha "mitt" märke... :)

timofej skrev:
Fick du ner både EOS 30 och 300 i Top Loader?!! Wow! Visste inte att de var så rymliga.
Ja, fast med lite god vilja. Förvarade ju 300:an och två objektiv löst i de tunna ytterfacken som egentligen är avsedda för film och andra småprylar.

timofej skrev:

Funderar dock på om man går på stan utan den stora ryggsäcken vill man ofta ha andra små grejer med sig: tröja, vatten och dylikt. Hur löste du detta problem?
Hade även en liten lätt och knölbar 15-liters ryggsäck nedpackad i den stora ryggan.

timofej skrev:

Undrar också, är det inte jobbig för nacken att bära en sådan väska? Själv blir jag ganska fort trött i nacken med enbart drygt ett kilo på den. Även axlarna börjar värka fort med 5 kilo i ryggan om jag inte använder midjebältet.
Två remmar som ligger över axlarna och avlastar hyfsat bra. Men visst! Det kunde kännas. Rätt mycket en vanesak också.

timofej skrev:
Och var hade du stativet?

Hade bara ett billigt och lätt (1 kg) i ytterfacket på stora ryggan. IS-objektiven gjorde att jag ofta slapp använda det och nu har jag också skaffat en Gitzo Monotrek. Alltså kombinerad vandringsstav och enbenare. Men annars har ju många sina stativ fastsatta utanpå stora ryggsäcken. Får bli lösningen om jag köper ett tyngre.

timofej skrev:
Vet du vad använde mannen på bilden för väska? Har vekar ha "mitt" märke... :)
Nej, men jag ska försöka komma ihåg att fråga honom i helgen. Träffar honom då.

"Hi-jack:ar" tråden lite...
Om man ska ut i bushen, som jag har tänkt, så känns digitalt inte lika kul. Batterier som tar slut...kyla...lagringsbekymmret..
Funderar på om man gör bort sig med en mellanformatare och någon form av digital "superzoom-kamera"? Mellanformataren för att fånga den fina Nya Zeeländska naturen på Velvia, och digitalaren får fixa resten+teleäventyr. Borde bli lättare, men ta mer plats än vad en 20D+objektiv gör...
Annars är jag lite sugen på en Contax G2 med några objektiv till..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar