Annons

Backpacka med fotoutrustning?!

Produkter
(logga in för att koppla)
dofmeister skrev:
"Hi-jack:ar" tråden lite...
Om man ska ut i bushen, som jag har tänkt, så känns digitalt inte lika kul. Batterier som tar slut...kyla...lagringsbekymmret..
Funderar på om man gör bort sig med en mellanformatare och någon form av digital "superzoom-kamera"? Mellanformataren för att fånga den fina Nya Zeeländska naturen på Velvia, och digitalaren får fixa resten+teleäventyr. Borde bli lättare, men ta mer plats än vad en 20D+objektiv gör...
Annars är jag lite sugen på en Contax G2 med några objektiv till..

Du har definitivt andra problem än vad jag har när jag funderar på min packning. Lycka till. ;)

Frågan är ju återigen, är man ute för att fota eller är fotandet sekundärt på resan samt vad förväntar man sig att det blir för slags bilder?

Det avgör ju allt!

Vet du hur viktigt fotandet är + vad som är de fotografiska förhoppningarna så är problemet till sin största del löst!

Vet du det Linus? Om inte så ta dig en funderar! Utan svar på de frågorna så finns ju INGET svar!

Mvh Niclas.

Niclasfoto skrev:
Frågan är ju återigen, är man ute för att fota eller är fotandet sekundärt på resan samt vad förväntar man sig att det blir för slags bilder?

Det avgör ju allt!

Vet du hur viktigt fotandet är + vad som är de fotografiska förhoppningarna så är problemet till sin största del löst!

Vet du det Linus? Om inte så ta dig en funderar! Utan svar på de frågorna så finns ju INGET svar!

Mvh Niclas.

Exakt!

Ville bara visa att man faktiskt kan ta med så mycket som man har motivation till!
Kan ju räcka med en digital Ixus om man vill fokusera på själva resandebiten. Räcker gott för egna minnesbilder.

Bilagor

• ixus_400x.jpg
    ixus_400x.jpg
    36.8 KB · Visningar: 499
Jalong skrev:
Nej, men jag ska försöka komma ihåg att fråga honom i helgen. Träffar honom då.

Tack för svaren, Svante! Har själv haft i tankarna resan till Nepal ganska länge. Efter ha kollat dina bilder därifrån blev ännu mer sugen.

timofej skrev:
Tack för svaren, Svante! Har själv haft i tankarna resan till Nepal ganska länge. Efter ha kollat dina bilder därifrån blev ännu mer sugen.

Det var vänligt sagt!
Om du ska åka är det bäst du gör det så fort som möjligt. Är just nu vapenvila mellan maoister och regering och hur länge den varar kan man aldrig veta.

Niclasfoto skrev:

Mvh Niclas.

Oops, inte meningen att trampa nån på tårna!
Jag vet ju inte det och nu ska jag ta mig en riktig funderare.

dofmeister skrev:
Vilka problem har du? ;-)

Jag har inte lika mycket fotoutrustning att välja på, så jag åker på de mer simpla grejerna...hur måga par kallingar, behöver man verkligen jeans? etc.

Trampa mig på tårna,, nejdå:)!

Jag tycker bara att svaren borde vara så glasklara... förutsatt att man vet vad man vill fota och hur mycket del av resan som domineras av foto. Vet man inte det så vet man väl inte varför man reser, tänker JAg..

Mvh Niclas,

Har rest mycket med systemkamera. Ett bra tips är att använda en fotoväska som INTE drar till sig uppmärksamheten. Jag använder en axelväska från överskottsbolaget (tillverkad 1941!) som kanske var till för ammunition eller nåt. Slitstarkt, gröngult, lite sunkigt = inte alls stöldbegärligt. Insidan har jag vadderat med en bit liggunderlag. Systemkamera + ett extra objektiv går i! En extra rem går att spänna runt midjan för säkerhet.

Hur gör ni då med alla praktiska saker som, man svettas och blöter ner ryggsäcken, man måste ha med sig vatten som man inte vill ha i ryggsäcken, man vill bada och man är på ställen med sand och damm m.m. som kan skada utrustningen? Om man bär på stativet så drar det till sig uppmärksamhet och det har man ju oftast när det är skymmning/natt och mer skumt..

Funderar på att åka till Asien i vår..

/Magnus

Jag ær av den bestæmda åsikten att många drassar på allt før mycket utrustning på resor.

Har man få prylar så ær det lætt att bara packa allt vatten, fukt och sandtætt i en typ Ortliebvæska och så førvara den i en simpel och dassig øverskottsbolagsvæska..

Stativ ær ett litet dilemma, tyværr. Syns och tar plats och besvær... Jag ær glad øver att jag fyller mina størsta behov med ett enbensstativ. Det ær lætt att packa ned.

Mvh Niclas,

Jag har backpackat med kamera många gånger och hittat ett system som fungerar för mig.

Jag har en 100 liters haglöfsryggsäck som jag packar allt i, kläder, kamera och stativ.
I den stora ryggan har jag en liten Tamracryggsäck som heter expedition 3.
Den är otroligt liten och ser inte ut som en kameraväska. I den får jag plats med en Mamiya 6, 3 objektiv och ca 10 filmer och lite filter.

Tamrac expedition 3 kostar 595:- på Scandinavian Photo.
Jag har ett par gortexpåsar som jag lägger objektiven i. Dom är köpta på intersport.

Stativet jag har är ett Gitso lättmetallstativ som är väldigt litet och lätt, det går ner i den stora ryggsäcken också.

När man är ute och backpackar är det inte roligt att ha flera väskor, så jag rekommenderar att hitta ett system där allt går ner i en stor ryggsäck.

Precis, en væska dær allt går i ær smart. Samt att det bara ær att plocka ur en mindre før att ta med i kupèn eller som handbagage på t.ex flygplanet.

Köpte ett lätt och billigt alluminiumstativ på Bangkok flygplats som t.o.m ryms i normalstor ryggsäck och absolut längs ryggen i en backpackar-säck. Duger kanske inte för riktigt långa exponeringar eller stora tunga objektiv, men det duger annars.
Tycker dock att stativ är på gränsen till värt att ha med vid backpackande. Jag packar gärna lätt och på min nästa resa tror jag att jag kör på 1600 ASA (350D) istället för stativ... Möjligen tar jag med ett bordsstativ...

jonasgauffin skrev:
Jag har en 100 liters haglöfsryggsäck som jag packar allt i, kläder, kamera och stativ.
I den stora ryggan har jag en liten Tamracryggsäck som heter expedition 3.
Den är otroligt liten och ser inte ut som en kameraväska. I den får jag plats med en Mamiya 6, 3 objektiv och ca 10 filmer och lite filter.

Hur länge brukar du klara dig på 10 rullar film (= 120 bilder)?
För film tar en hel del plats. (Liksom laddare, hårddisk m.m. till digitalkamera.)

/Erik

Vill man banta utr,stn så ær digitalt helt klart att føredra. Inte minst om man har många stora minneskort i stælet før en separat disk+batterier...
Mycket film ær mycket skrymmande.
Många minneskort blir inte så lætt ens i nærheten av skrymmande.

10 rullar kan ræcka længe før många, vi jobbar alla olika. Men visst ær det lite væl få filmer många gånger,,

Mvh Niclas,

Hur länge brukar du klara dig på 10 rullar film (= 120 bilder)?

10 filmer räcker gott och väl under en dag, jag brukar faktiskt sällan göra av med mer än 3-4 rullar på en fotoutflykt under en dag.

Jag brukar ha mer film i den stora ryggsäcken.
För en 2 månaders resa brukar jag göra av med ca 40 rullar film.
Skulle det mot förmodan ta slut på film så brukar det finnas att köpa lite här och där.
Så jag brukar fylla på när jag kommer till en storstad så man inte är utan när det väl gäller.

Jepp, det är mellanformat. 6x6, 12 bilder per rulle, fast jag har bytt upp mig till en Mamiya 7 nu så nu blir det bara 10 bilder per rulle :-(

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar