Annons

Backpacka med fotoutrustning?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Nästa gång jag ska ut och resa så ska jag försöka få med en storformatare också i ryggsäcken, har inte riktigt löst problemet ännu, de 2 stora problemen då är stativet (behöver ett tyngre och stabilare) och filmen.

Får nog köpa större ryggsäck...

Senast ändrad:
Oj, ja det ær inget lætt liv att leva. Men visst får du också møjlighet till en fantastisk slutlig kvalitet..

Mamiya 7 ær relativt smidig att resa med. Jag hade inte tvekat att åka på resa med Pentax 6x7 + par/tre linser (50mm) 90 f/2,8, 135 f/4 macro...

Personligen så reser jag sællan utan mitt 500mm tele och då blir det aldrig lættpackat, tyværr.

Beror ju också på vart man reser. Varma lænder kræver ju inte lika mycket issolerand klæder som kallare trakter.

Mvh Niclas,

Men backpacking nej då SkALl allt med hela tiden.

niclas!
har själv backpackat i afrika och jobbat i asien med min utr. och har faktiskt lämnat den i rum tält osv. aldrig blivit av med en enda pryl(TUR). ganska korkat men det är trots allt bara prylar. som jag ser det så är det inte många ställen där där jag har känt att jag inte har kunnat lämna kamera mm. och göra något annat. asien är definitivt säkrare än afrika så det borde inte vara några problem.

Niclasfoto skrev:
personligen så skulle jag aldrig lämna ngt så värdefullt bakom mig oavsett safe eller hotellrum. Kanske på Plazahotell eftersom det känns säkrare, behöver ju inte vara det. Men backpacking nej då SkALl allt med hela tiden.

varför?

jonasgauffin skrev:
Så sant som det är sagt!
Jag har bara backpackat i USA, Asien och Europa och då under sommarhalvåret. Det krävs inte så mycket kläder då.

Backpacka hør væl varmare destinationer och regioner till. Personligen så har jag næra noll dragning till varmare lændre, snarare tvært emot. Parradoxalt nog så ær jag enomrt lættfrusen av mig, suck:)

Jag befinner just nu i Tromsø efter en vecka i Lofoten. Har bantat mig så mycket jag kunnat men fortfarande så har jag 90liter pluss ett stort handbagage. Fotoprylarna ær alltid få nær jag reser. Just nu enensstativ, 50mm + 500mm (+1,4x) + filter laddare osv....thats it! Vill inte ha med mig mer.

Hade jag rest i varma lænder så hade jag nog kunna prioritera ett par kompletterande objektiv till, kanske.

Mvh Niclas,

jfafoto skrev:
Niclasfoto skrev:
personligen så skulle jag aldrig lämna ngt så värdefullt bakom mig oavsett safe eller hotellrum. Kanske på Plazahotell eftersom det känns säkrare, behöver ju inte vara det. Men backpacking nej då SkALl allt med hela tiden.

varför?

Ahaa, oj så længe sedan att jag glømt det.. Jo jag menar det.

Før mIG åtmindst,, så ær backpacking ett resandesætt som ær nomadiskt till sin karaktær. Rørlighet ær och førblir enligt mIG A & O vad gæller backpacking.

Påståendet om hotellsafe hit och dit grundar sig i det jag skriver ovan hær, allt skall med (førutom i vissa undantagsfall såklart:).

Plaza hotell ær nog rent av oaktuellt vid traditionell backpacking men visst, jag anser nog att Plaza rent instinktivt kænns som mer sækert æn en øppen bungalow i asien. Men det ær alltså rent hypotetiskt instinktivt:)
Verklighet?,= sækert både ja och nej!

MVH Niclas,

Jag har varit i Asien 3 ggr och alla gånger med den utrustning jag för tillfället ägt.
Skulle jag åka idag skulle jag ta 1D, 17-40 och 85L med mig. Och min p-2000 till backup. Resa med dator är för krångligt. Gjorde det i somras och skippar det nästa gång.

A

Danne W skrev:
Hade tänkt att resa runt lite i Asien om några månader. Det jag funderar över är ifall det går att ta med sig systemkameran och några objektiv, eller om man skulle införskaffa sig en liten kompaktkamera istället.

Helst vill jag givetvis ha med mig systemaren, men är det praktiskt genomförbart? Dels tar den ju en del plats i packningen, och plats kanske inte är det man har mest utav på en backpackerresa? Har aldrig varit ute och rest innan nämligen...

Sen vill man ju inte ha med sig den precis överallt heller, eftersom man vill kunna göra saker utan att gå och vakta sin kamera hela tiden... Finns det safty boxar på alla små, billiga hotell och går det att lita på dem?!

Tacksam för svar och åsikter

Jag brukar tejpa lite överallt på kameran samt objektiven för att får det att se lite äldre och slitet ut. Inte minst över loggan. Ska dock inte överdrivas!

De gånger jag rest runt i bland annat Afrika så har jag även delvis tejpat lite extra runt luckan för att täta mot damm och liknande. Bytt gärna ut din fina rem mot en äldre och en lite mer sliten.

Har själv använt en grön gammal sliten sidorväska i tyg med plats för 17-35, 50 och 180mm samt hus. Där går även ner film, vattenflaska plus någon extra tröja med mera. Att springa runt med kameran uppe i onödan är bara att utmana ödet. Samtidigt så är det lätt att man missa många fina bilder när det är nerpackad. Med anledning av detta så brukar jag använda ett skjorta eller liknande och vira in kameran med om jag känner att jag vill ha den uppe och inte i väskan i väntan på nästa bild. Dels drar den inte uppmärksamhet till sig och på samma gång är den lättillgänglig.

Att lämna kameran på strand eller liknande är väl aldrig att rekommendera. Brukar dock göra det titt som tätt men har då heller inte skyltat med kameran innan utan haft den invirrad i något eller nerpackad. Det är alltid svårt hurvid man ska släppa med kameran eller inte. På samma gång som det ibland kan vara hämmande att alltid ha med den så riskerar man att bli utan många fina bilder. Antar att man får väga för och nackdelar samt känna av situationen från gång till gång.

Du kommer att ångra dig om du inte tar med en systemkamera och du kommer att ångra dig om du tar med för mycket... Köp en lätt och smidig systemkamera några extra minneskort ett par extra batterier + en 24a + en 50a samt en bra telezoom som inte väger för mycket och en övertankningsenhet som även kan extraknäcka som mp3 spelare och vips så har du en lätt men potent utrustning redo för alla de fina bilder du tänkt ta på resan.

Niclas Forsberg (Niclasfoto) skrev:

Påståendet om hotellsafe hit och dit grundar sig i det jag skriver ovan hær, allt skall med (førutom i vissa undantagsfall såklart:).

Plaza hotell ær nog rent av oaktuellt vid traditionell backpacking men visst, jag anser nog att Plaza rent instinktivt kænns som mer sækert æn en øppen bungalow i asien. Men det ær alltså rent hypotetiskt instinktivt:)
Verklighet?,= sækert både ja och nej!

MVH Niclas, [/B]

förklarar saken! kan själv tycka att t.ex plaza känns säkrare även om det förmodligen sker fler stölder på stora hotell än på backpackers(min teori). det som gäller rent generellt är dock som alltid,att inte vara dum och skylta för mycket med vad man har med sig. använd också hotellets/vandrarhemmets safe om det finns ett(se till att få kvitto).

Resor

personligen kan jag säga att utrustningen är underordnad bilderna. Kamera mm kan alltid ersättas med försäkringen. (blir man rånad/pistolhotad/knivstucken som undertecknad lyckats med brukar de även betala ut extra för sveda och verk) Bilderna däremot är oersättliga och värda nada för försäkringsbolag.

I sommras reste jag runt i sydamerika med minneskortet på insidan låret. Köpte lite resårband och sydde ihop med en minneskortsbox. Microdriven fick stanna där under "riskablare" episoder. Runt andra låret satt en annan liten plastbox med pengar, pass- och biljettkopior. Behövdes aldrig på denna resa men det fungerade klanderfritt.

Angående kamera använde jag en Dimage 7i, dvs en "wannabe" systemare. Är så liten att man lätt får med sig stativ mm (stativet kan även göras mindre med mindre kamera). Ett annat tips är att som jag ta med en billigare 35 mm kompakt. Dels för fester och dels för ev. rån. Rånare tenderar att bli nöjda efter att ha fått en del grejer och kanske struntar i resten av packningen (dvs. Dimagen). Vill inte låta paranoid men har blivit rånad 4 ggr så börjar få lite rutin...

Lycka till!

Re: Resor

niklas_klinte skrev:
Vill inte låta paranoid men har blivit rånad 4 ggr så börjar få lite rutin...

Hur har du lyckats med detta?

Jag har också rest runt en hel del men har aldrig blivit rånad, trots att jag många gången har varit i områden med mycket hög brottslighet bl.a. i den s.k. Commorans kärnområde i Napoli, det område som reseledaren sa att vi definitivt inte skulle åka till och absolut inte ensamma, nåväl det blev fina gatubilder!

Rånad...

Sydafrika är ett av de absolut vackraste länder jag besökt (och jag har varit runt en del) så jag råder alla som får möjlighet att åka dit. Till er som ogillar tanken på att riskera otrevligeter kan jag bara rekommendera att ni håller er borta från tex. Johannesburs centrum och kåkstäder (typ soweto). Det gjorde inte jag...:) Gick säkert hundra goda upplevelser på alla onda.

(PS. Det var värt det, jag lovar)

Om jag inte förstår fel så täcker försäkringen endast personrån, om kamera och eller utrustning blir stulet på hotellrum eller liknande där du inte befinner dig så får du ingen ersättning.

/Magnus

Sverige farligare än mycket av Östasien

Hade två koreanskor på besök, dom tycket inte om Europa för det va så kriminellt och många människor som verkade farliga. Den ena fick sin börs snodd av en ficktjuv i Paris och den andra blev rånad på sin kamera i Rom.

Har varit runt rätt mycket i östasien och tycker många delar känns grymmt mycket säkrare än Malmö. Dels den konfusianska värdegrunden och ett rättsystem som bygger på att straffa och inte gulla med folk!

Den typ av invandrarproblematik som vi har i Sverige (och Europa) finns inte på samma sätt, i samma utsträckning i östasien. När man är där det skönt att slippa ifrån alla småkickers och smårånare som kommer in till stan från förorterna! Riktigt läskigt med alla rån, stölder och våldtäckter i Sverige sista tiden. Lite ordning och reda hade inte skadat!

Också intressant med bortsstatisitk bland invandrare i Sverige. Folk invandrade från östasien ligger på ungefär samma nivå som ickeinvandrare, detta till skillnad mot många andra invandrargrupper.

Själv upplever jag mer när jag har med min kamera, dels är det ett verktyg att komma i kontakt med folk, och dels gör det att man tittar sig omkring mer.

Altså mitt tips, ta med en liten DSLR en lätt normalzoom, ett lätt tele, en liten blixt, extra batteri och bärbar lagring.

En varning är dock att man tar väldigt mycket foton, sitter för tillfället och rensar fotona. Ca 6000 raw-bilder. Inte kul att gå igenom urk ;), men väcker minnen...

Längtar tills jag är klar med utrensningen.

Daniel

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar