Tomasz
Aktiv medlem
Eftersom det är många som verkar intresserade av att handla från B&H i New York så tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter hittills.
Den 9/3 (2005) la jag en order på $1600 och mailade samtidigt inskannade bilder på mitt kreditkort till deras "verification department", precis som de vill att man gör.
Den 14/3 fick jag ett mail från detta "verfikationsdepartement" att de måste ha bilder på mitt kreditkort... Jag svarade att jag redan mailat det, men bifogade bilderna igen. Dessutom laddade jag upp bilderna på kreditkortet via en länk som de angivit i mailet.
Den 15/3 kunde jag fortfarande inte se att något hade hänt -De har en länk på sin webbplats där man kan se orderstatus.
Jag gjorde därför en förfrågan via ett formulär som de har på siten och undrade hur det gick med ordern.
Den 16/3 fick jag ett svar från "verification" där de säger att de har faxat min bank flera gånger för att verifiera att kortinnehavarens adress stämmer med leveransadressen, men inte fått svar.
De ber mig betala via "wire transfer" i stället.
Jag kontaktar banken som säger att de endast svarar på sådana frågor om det är en annan bank som frågar. Jag svarar då på "verfications" mail och säger att de måste verifiera via sin bank, samt att jag inte kan göra någon "wire transfer" eftersom de redan dragit pengarna från mitt konto.
Den 17/3 får jag mail från orderavdelningen som svar på min fråga från formuläret. De säger att "verification" inte gett klartecken för leverans.
Jag svarar på detta mail och förklarar läget, jag ber dem också försöka reda ut sakerna så att de kan verifiera och skicka grejorna. Jag berättar också att jag har ett annat kreditkort som alltid fungerat och som jag kan använda i stället.
Medan jag skriver detta svar får jag ytterligare ett mail från "verification" som är identiskt med deras förra.
Nu är det 21/3 och deras klocka är 14.00 ungefär, men jag har fortfarande inte hört något av dem. Jag har pushat på dem en gång till via deras webbformulär men denna gång riktat till "Change order" -vad det nu innebär.
Jag blir tokig på deras olika avdelningar! De är ju precis som våra svenska myndigheter som inte pratar med varandra. Det är ju för tusan bara en sketen butik, varför organisera ihjäl sig?
...Tänkte jag och googlade lite efter andra erfarenheter. Sökte på "B&H photo manager" och vad kommer nästan överst i listan om inte detta: http://www.resellerratings.com/seller1914-p4-s2-d1.html
För er som inte orkar läsa allt kan jag bara berätta att passusen om att de inte lämnar ut ansvarigas namn eller kontaktinfo är intressant. För mig är det här rena Kinabutiken! Jag kommer aldrig mer att handla från B&H, hoppas bara att jag får mina grejor, eller pengarna tillbaka.
Jag har tidigare handlat många grejor från USA via webben, med tillhörande säkerhetsåtgärder, och det har alltid funkat utmärkt. Man får räkna med i snitt 10 dagars leveranstid och ibland tull men alltid moms på grejorna. Det jag har köpt har ändå blivit mycket billigare. Men nu är jag riktigt jäkla sur! Jänkarna som skryter med sin entreprenörsanda och sitt kundfokus, här har de ett gäng som de kan skicka till Guantanamo!
(OK, nu har jag eldat upp mig ordentligt. Men jag tycker att B&H förtjänar det här omdömet efter sin totala oförmåga till kommunikation med kunden)
Den 9/3 (2005) la jag en order på $1600 och mailade samtidigt inskannade bilder på mitt kreditkort till deras "verification department", precis som de vill att man gör.
Den 14/3 fick jag ett mail från detta "verfikationsdepartement" att de måste ha bilder på mitt kreditkort... Jag svarade att jag redan mailat det, men bifogade bilderna igen. Dessutom laddade jag upp bilderna på kreditkortet via en länk som de angivit i mailet.
Den 15/3 kunde jag fortfarande inte se att något hade hänt -De har en länk på sin webbplats där man kan se orderstatus.
Jag gjorde därför en förfrågan via ett formulär som de har på siten och undrade hur det gick med ordern.
Den 16/3 fick jag ett svar från "verification" där de säger att de har faxat min bank flera gånger för att verifiera att kortinnehavarens adress stämmer med leveransadressen, men inte fått svar.
De ber mig betala via "wire transfer" i stället.
Jag kontaktar banken som säger att de endast svarar på sådana frågor om det är en annan bank som frågar. Jag svarar då på "verfications" mail och säger att de måste verifiera via sin bank, samt att jag inte kan göra någon "wire transfer" eftersom de redan dragit pengarna från mitt konto.
Den 17/3 får jag mail från orderavdelningen som svar på min fråga från formuläret. De säger att "verification" inte gett klartecken för leverans.
Jag svarar på detta mail och förklarar läget, jag ber dem också försöka reda ut sakerna så att de kan verifiera och skicka grejorna. Jag berättar också att jag har ett annat kreditkort som alltid fungerat och som jag kan använda i stället.
Medan jag skriver detta svar får jag ytterligare ett mail från "verification" som är identiskt med deras förra.
Nu är det 21/3 och deras klocka är 14.00 ungefär, men jag har fortfarande inte hört något av dem. Jag har pushat på dem en gång till via deras webbformulär men denna gång riktat till "Change order" -vad det nu innebär.
Jag blir tokig på deras olika avdelningar! De är ju precis som våra svenska myndigheter som inte pratar med varandra. Det är ju för tusan bara en sketen butik, varför organisera ihjäl sig?
...Tänkte jag och googlade lite efter andra erfarenheter. Sökte på "B&H photo manager" och vad kommer nästan överst i listan om inte detta: http://www.resellerratings.com/seller1914-p4-s2-d1.html
För er som inte orkar läsa allt kan jag bara berätta att passusen om att de inte lämnar ut ansvarigas namn eller kontaktinfo är intressant. För mig är det här rena Kinabutiken! Jag kommer aldrig mer att handla från B&H, hoppas bara att jag får mina grejor, eller pengarna tillbaka.
Jag har tidigare handlat många grejor från USA via webben, med tillhörande säkerhetsåtgärder, och det har alltid funkat utmärkt. Man får räkna med i snitt 10 dagars leveranstid och ibland tull men alltid moms på grejorna. Det jag har köpt har ändå blivit mycket billigare. Men nu är jag riktigt jäkla sur! Jänkarna som skryter med sin entreprenörsanda och sitt kundfokus, här har de ett gäng som de kan skicka till Guantanamo!
(OK, nu har jag eldat upp mig ordentligt. Men jag tycker att B&H förtjänar det här omdömet efter sin totala oförmåga till kommunikation med kunden)